• Site Rules
  • Contact

 

مــوضوعـات ســایت
رهگیری ثبت نام ها
جدید ترین مطالب
پـنـل کــاربری
لینک دوستان
تاریخ : 18 اسفند 1394
موضوع: مناسبت ها

فاطمیه

يَا فَاطِمَةُ الزَّهْرَاءُ

يَابِنْتَ مُحَمَّدٍ يَاقُرَّةَ عَيْنِ الرَّّسُولِ
يَاسَيِّدَتَنَا وَ مَوْلاتَنَا يَاوَجِيهَةً عِنْدَاللَّهِ اشْفَعِي لَنَا عِنْدَاللَّهِ‏

در طول تاریخ حوادث و وقایع زیادی وجود دارد که بعض آن ها در خاطره ها مانده و برخی دیگر در میان سطرهای کتاب های تاریخی مدفونند. از جمله این حوادث تلخ، واقعه شهادت فاطمه زهرا سلام الله علیها می باشد. حادثه ای که شعله آن، بعد از گذشت سال ها، همواره در دل های محبّیّن اهل بیت علیهم السّلام روشن و فروزنده است. بسیاری اراده بر محو این واقعه از کتب و یا کتمان و مردود دانستن آن کرده اند. غافل از این که خداوند همواره پشتیبان نور خود می باشد. "يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ؛ می خواهند نور خدا را با دهان هایشان خاموش کنند وخداونددست بر نمی دارد جز تا وقتی که نور خود را تمام و کامل کند، اگر چه کافران کراهت داشته باشند." [سوره توبه، آیه32] و "يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ؛ مى ‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند و حال آن كه خدا، گر چه كافران را ناخوش افتد، نور خود را كامل خواهد گردانيد." [سوره صفّ، آیه 8] همان طور که شب قدر در بین بقیه شب‌ها پنهان است و به راحتی قابل درک نیست، درک قدر فاطمه سلام الله علیها نیز همچون درک شب قدر است. ما هر سال مدتی حال و هوای توجّه به حضرت ‌فاطمه سلام الله علیها در سر داریم و کمتر متوجه‌ایم که بسیار سخت است بتوانیم بصیرت فاطمه سلام الله علیها را پیدا کنیم و به غم اصلی فاطمه سلام الله علیها نزدیک شویم. بزرگان اهل مدینه وقتی عزاداری های مکرّر حضرت زهراعلیها السّلام در فراق پدر را مشاهده نمودند خدمت امام علی علیه السّلام رسیدند و عرض کردند: «ای اباالحسن! به راستی که
ادامه مطلب
  • نظرات : 0
تاریخ : 9 اسفند 1394
موضوع: مناسبت ها
 
 
گل، مراقبت می خواهد

 

 
 

گل، بی مراقبت مهربانانه باغبان، زیستن

 

را لمس نخواهد کرد؛ هم چنان که مروارید


ادامه مطلب
  • نظرات : 0
تاریخ : 3 اسفند 1394
موضوع: مناسبت ها
تاریخ : 3 اسفند 1394
موضوع: مناسبت ها

استاد, بشر

ابوجعفر محمّد بن محمّد بن حسن طوسی(توسی) مشهور به خواجه‌نصیرالدّین طوسی(۵۹۷-۶۷۲ق.زادهٔ ۵اسفند ۵۷۹توس، درگذشتهٔ ۱۱تیر ۶۵۳بغداد) حکیم، متکلّم، شاعر، فیلسوف، فقیه، دانشمند، اندیشمند، ریاضیدان، منجّم، خاتم الفلاسفة و عقل حادی العشر در سده هفتم قمری است. کنیه‌اش «ابوجعفر» و به القابی چون «نصرالدّین»، «محقّق طوسی»، «استادالبشر» و «خواجه» شهرت دارد. به گواهی تاریخ، روزگاری مشرق زمین گاهواره تمدّن و ویژگی های خاصّی داشته است. از طرفی، سده هفتم قمری، قرن قتل و غارت، کُشتُ و کشتار و از طرفی هم، قرن رونق علم و دانش بود، نابغه ای ظهور یافت که توانست؛ علم، سیاست، دین و اخلاق را با سرپنجه تدبیر و تنویر خود پیوند دهد و با به کار گرفتن چنین استعدادی قلّه های فروپاشیده علم و دانش را دوباره برافراشته سازد. فیلسوف، منجّم، متکلّم و سیاست مدار؛ محمّد بن محمّد بن حسن معروف به خواجه نصرالدّین طوسی، در روزگاری که شمشیر تاتار و مغول، خاندان های کوچک و بزرگ را از هم پاشیده و دنیا از هجوم مغول ها به وحشت فرورفته و فساد و کسادی دانش و مروت حکم فرما بود، ظهور چنین دانشمندی مایه اعجاز است. نصیرالدّین پس از جلب اعتماد «هلاکوخان» و انتخابش به عنوان مشاور، از این فرصت کمال استفاده را برد و بنای عظیمی را پی ریزی کرد که تاریخ از آن بهره ها برده است. در روزگاری که سیل خروشان قتل و غارت مغولان از آسیای میانه تا ایران را در کام خود فرو برد و حتّی بغداد را به ارتش و غارت و بیداد خود سوزاند. عدّه ای از نویسندگان عامل حادثه خونین بغداد را خواجه نصیرالدین طوسی می دانند، امّا خواجه نصیرالدین طوسی اندیشمندی بلند مرتبه است که مقام مهم اداری وی در دستگاه مغولان و هماهنگی او با حمله هلاکوخان به بغداد از یک سو، فعالیت های گسترده او در زمینه های علمی و فنی و نجومی از سوی دیگر موضعی جدال انگیز را درباره او پدید آورده است. به نظر می رسد که طوسی هم از سوی ممدوحان خود و هم از طرف منتقدانش تا حدودی مورد قضاوت نادرست قرار گرفته است. درباره مذهب خواجه‌نصیرالدّین طوسی، اقوال مختلفی وجود 

ادامه مطلب
  • نظرات : 0