• Site Rules
  • Contact

 

مــوضوعـات ســایت
رهگیری ثبت نام ها
جدید ترین مطالب
پـنـل کــاربری
لینک دوستان
تاریخ : 23 شهریور 1392

يكي از پردامنه‌ترين موضوعاتي كه در دنياي امروز راجع به زن و حيات اجتماعي او و ارزش وجودي و عفاف و گوهريت او مطرح است موضوع ستر يا حجاب و در صدف بودن زنان مي‌باشد و اين مسئله‌اي است كه بحث‌هاي موافق و مخالف را در جوامع غرب و شرق برانگيخته است، حجاب جزئي از تمدن، فرهنگ، آداب و رسوم اسلامي و شريعت اسلامي است و آنچه مهم به نظر مي‌رسد اثرات حجاب است، چرا كه سلامت اجتماع در گرو آن است.
وقتي زني خود را براي نا محرمان در كوچه و خيابان آرايش مي‌كند و لباس‌هاي محرك (به قول خودشان بدن‌نما، به قول ما زبان‌دار) بر تن مي‌كند ضمن خيانت به حريم مقدس خانواده‌ي خويش، مردان بيگانه را نسبت به زندگي خودشان دلسرد و باعث فحشاء و انحراف و فساد و از هم پاشيدگي كانون گرم خانواده‌هاي يكديگر مي‌شوند. چرا كه زن براي مرد رويايي بود كه جز با ازدواج شرعي تحقق نمي‌يافت، اما امروز به دليل پديده ‌بي‌حجابي و برهنگي قسمت هاي بسياري از بدن و آرايش هايي كه جز براي شوهر انجام نمي‌شد و زيبايي زنانه در دسترس همگان و همه جا هست و مصيبتي كه از اين رهگذر پديد آمده گريبان زن و مرد را به يك اندازه گرفته است. و وقتي مردي خود را به هيبت و شكل زنان در مي‌آورد و تمام افكارش را روي مدلي پياده مي‌كند كه به شكل زنان در بيايد ضمن اينكه هيبت و عظمت مرد بودنش را زير سؤال مي‌برد غيرتش را نيز از دست مي‌دهد در حالي كه يكي از صفات نيك اخلاق و انساني صفت غيرت است؛ غيرت يعني انسان در حفظ ناموس خود بكوشد و به نظر مي‌رسد مردان در حفظ اين امر پيش قدمتر باشند و نه تنها در نگهداري عفت و حجاب و غيرت خود بلكه بايد در امر نگهداري ناموس و زنان خود جدي باشند و از بي‌‌بند و باري پرهيز كنند و هرگز روح آنها نپذيرد كه با نگاه افراد سبكسر و هرزه هم غيرت و عفت خود را زايل كنند و هم زنانشان را طوري تربيت كنند كه آنها نيز بپذيرند كه نگاه افراد سبكسر و هرزه به موي و روي آنها بيفتد بنابراين مرد با غيرت هم خود را از خطر مصون مي‌دارد و هم ناموس‌اش را، در اينجاست كه حفظ فرهنگ جامعه به عنوان ميراث مشترك بشريت، محفوظ مي‌ماند تا فردا فرزندان اين نسل پاك در آن رشد نموده به سعادت‌هاي علمي و تحقيقي و معنوي و مادي برسند در غير اينصورت!؟ پس اگر تحصيل و علم رو به ضعف مي‌رود و كم رنگ مي‌شود، اگر بي‌حجابي ردپايي مخرب مي‌گذارد، اگر سن ازدواج بالا و تجردها طولاني و ازدواج‌ها دير هنگام مي‌شود اگر آمار طلاق بالا مي‌رود، اگر مرد نسبت به همسرش بي‌توجه مي‌گردد، اگر هويت افراد زير سؤال مي‌رود، اگر شخصيت و مقام و ارزش زنان خدشه‌دار مي‌شود و اگر فرزندان بزهكار جامعه را فرا مي‌گيرد و اگر...اگر ... به اين خاطر است كه تعدادي از افراد به وظيفه شرعي و ديني و عرفي و قانوني خود آشنا نبوده‌اند بدون تعارف عرض مي‌كنم: سوء استفاده ي بعضي از افراد از حجاب و عدم آگاهي آنان از مفهوم حجاب، ترويج بي‌حجابي از طريق رسانه‌ها و دادن نقش هاي ثروتمند و مرفه به بد حجابان و متأسفانه دادن نقش هاي فقيرانه و كم درآمد به محجبان، اهميت دادن بعضي از مسئولان و كارمندان و ... به افراد بي‌حجاب و رسيدگي سريع به امورات اين افراد و كم اهميت دادن و يا اهميت ندادن به افراد با حجاب علي الخصوص در قشر بازاري (كافيست به مراكز خريد برويد و نوع برخورد متأسفانه تعدادي فروشنده را با مشتريان بي حجاب و با حجاب مقايسه كنيد.) و كارهايي از اين قبيل باعث مي‌شود جوانان به ظاهر پرداخته و به طرف كم حجابي سوق پيدا كنند و از آنجايي كه هر گاه در محيط سالم و پاك، شهوت و خودآرايي لنگر بيندازند ماهيان معرفت و شخصيت همه پا به فرار مي گذراند كم كم جامعه شاهد افراد كم شخصيت و بي حجاب مي شود. پس حجاب نه تنها باعث موفقيت و آزادي و خوشبختي و آرامش دروني فرد بلكه در سالم‌سازي و ايجاد امنيت و استحكام خانواده و آرامش و سلامت اجتماع تأثير بسزايي دارد.
بنابراين وقتي شخصي از درب منزل بيرون مي‌آيد بايد به اولين قدمش توجه كند كه به چه هدفي است اگر هدف تحصيل ، تحقيق ، معاشرت سالم ، فعاليت اجتماعي و صراط مستقيم است ديگر آراستگي و بي‌حجابي معنا نخواهد داشت؟! همه مي‌دانيم اسلام دين زيبايي است و زيبايي‌ها را دوست دارد اما در حد خود (نه افراط نه تفريط) اسلام اين حد را مشخص كرده است. سؤال اين است كه آيا حجاب ظاهري كافي است مي‌دانيم حجاب منحصر به پوشش ظاهري نيست بلكه چشم و گوش و دل و اعمال ما نيز بايد حجاب داشته باشند اگر كسي كامل ترين پوشش ظاهري را داشته باشد و به عفاف و حيا خود بي‌توجه باشد اين حجاب نيست بلكه گناه است. پس بايد حجاب و عفاف توأم باشد و مي‌توانم به صراحت قسم ياد كنم كه اگر تك‌تك افراد جامعه با فرهنگ حجاب آشنا شوند و رتبت عفاف را بدانند و اگر كل جامعه اعم از زن و مرد و كودك و جوان در فرهنگ حجاب جا بيفتند و به قول شهيد مطهري(ره) اگر اينها با عقل و شعورشان درك بكنند كه حجاب محدوديت نيست بلكه مصونيت است و اگر اوليا مراكز تعليم و تربيت و مسئولان و دست‌اندركاران به اين امر مهم كه يكي از ابعاد جامعه است توجه داشته باشند صد در صد جامعه ما بهترين و امن‌ترين محيط براي تحصيل و تحقيق و ترقي و پيشرفت خواهد شد.
در اين مقاله سعي بر اين است تا با نماياندن مفهوم حجاب و عفاف و آراستگي و آزادي زنان و امنيت اجتماعي در سايه ي عفاف و حجاب و ارائه ي روش‌هاي ترويج فرهنگ حجاب در جامعه؛ زنان به گوهريت وجودي خود برسند تا وعده‌هاي الهي كه براي پرهيزكاران داده شده درباره‌ي آنان محقق گردد و از تشخيص حق و باطل برخوردار و راه سعادت و بدبختي را تمييز و از موفقيت هايي نظير درك شيريني عبادات، شهامت، حق‌گويي و تكاليف شرعي و ترك محرمات و پرورش استعدادها برخوردار شوند چرا كه پوشيدگي توأم با عفت زن همواره خاكريز بزرگي در برابر موج وسوسه‌ها و كج‌روي‌هاست.
پس اي آينده سازان ايران و اي جوانان پاك سرشت و مؤمن و پاك گوهر و داراي زمينه‌هاي ديني بسيار زياد كه مايل به جنبه‌هاي معنوي هستيد مكتب اسلام از شما توقعي بيش از اينها را دارد و مسئوليت بزرگي را به دوش شما و متقابلاً مسئولان گذاشته است پس بياييد دست به دست هم دهيم و در تمامي ابعاد زندگي جهت پيشبرد اهداف اسلامي علي‌الخصوص ترويج فرهنگ حجاب و ريشه كن كردن بي‌حجابي ياريگر همديگر باشيم و وظيفه شرعي و ديني و قانوني خود را به نحو احسن ايفا كنيم چرا كه بدان مكلف شده‌ايم.
به اميد روزي كه تمام نسل جوان به معرفت نفس برسند و در جهت تأمين سلامت اخلاقي و رواني و فردي و اجتماعي گام بردارند تا شاهد پيشرفت‌هاي علمي و تحقيقي مضاعف در كسب جامعه ي سالم و ايده ‌آل باشيم
حجاب و عفاف چيست؟:
پيش از پرداختن به خوبي ها و بدي ها و آثار و پيامدها و نقش و سود و زيان حجاب و عفاف و عوامل و عواقب بي حجابي و چگونگي ترويج آن در جامعه بايد نخست معني و مفهوم آنها را مشخص كنيم
مفهوم حجاب:
آيا حجاب، تكه‌ پارچه‌اي است كه به شكل خاصي دوخته شده تا بدن زن را بپوشاند، حال هر جا، هر گاه و با هر شكل و رنگ؟ آيا عفاف نوعي رفتار است؟ آيا حجاب و عفاف آميخته‌اي از پوشش و رفتار است؟ يا حقيقتي است كه به صورت رفتار و پوشش خاص نمودار مي‌شود و تجلي مي‌يابد.
نگارنده؛ ديدگاه اخير را برمي‌گزيند، عفاف چيزي است كه زن را وا مي‌دارد تا قسمت هايي را كه تحريك كننده غرايز مرد است، خواه در جسم يا رفتار يا صدا و گفتار بپوشاند يعني زبان‌دار راه نرود، زبان‌دار نپوشد و زبان‌دار حرف نزند و ...
وظيفه پوشش كه اسلام براي زنان مقرر كرده است بدين معني نيست كه از خانه بيرون نروند، زنداني كردن و حبس زن در اسلام مطرح نيست.
آيات مربوط همين معني را ذكر مي‌كند و فتاواي فقها هم مويد همين مطلب است. آياتي كه در اين باره هست چه در سوره مباركه نور و چه در سوره مباركه احزاب حدود پوشش و تماس هاي زن و مرد را ذكر كرده است. بدون آنكه كلمه حجاب را به كار برده باشد. آيه‌اي كه در آن، كلمه حجاب به كار رفته است مربوط است به زنان پيامبر اسلام و آيه‌ي 54 سوره احزاب است كه مي‌فرمايد: «و اذا سئلتموهن متاعا فاسئلوهن من وارء حجاب» يعني اگر از آنها متاع و كالاي موردنيازي مطالبه مي‌كنيد از پشت پرده بخواهيد و نيز در آيه 17 سوره مريم: «فاتخذت من دونهم حجاباً فأرسلنا اليها روحنا فتمثل لها بشراً سوياً» كه گفته‌اند مقصود از حجاب ديوار است.
بنابراين حجاب در لغت به معني حائل ميان دو شئي است و در نگاه استاد شهيد مطهري هم به معني پوشيدن و هم به معني پرده و حاجب است كه بيشتر استعمالش به معني پرده است. اين كلمه از آن جهت مفهوم پوشش مي‌دهد كه پرده وسيله ي پوشش است پس نتيجه مي‌گيريم هر پوششي حجاب نيست. آن پوششي حجاب ناميده مي‌شود كه از طريق پشت پرده واقع شدن حجاب و مصونيتي كه اسلام براي زن قائل است. آن هم بخاطر مفاسدي كه از بي‌پرده بودن و آشكار بودن او در برابر مردان بي‌تقوا حاصل مي‌شود ولي اين سخن به آن معنا نيست كه حجاب و ستر بر زن لازم نيست مگر در صورتي كه فساد و ريبه‌اي در كار باشد زيرا از آنجايي كه وقوع فساد آشكار نيست و دختر سست عنصر و پسر هرزه شناخته نمي‌شوند به عنوان احتياط و پيشگيري از وقوع مفسده احتمالي، به حكم عقل ستر و حجاب بر همه زنان لازم مي‌شود تا عده قليلي و حتي يك درصد آنها هم به تباهي و فساد كشانده نشوند.چرا كه در رسيدن به كمال روح، صلابت بدن كارآيي ندارد از صلابت بدن نبايد توقع انديشه ي متين داشت بلكه سلامت بدن است كه منشأ باروري انديشه مي گردد به تدريج در مي يابيم كه تنها انديشه نيست كه مشكل را حل مي كند بلكه دل است كه راهگشاست و سلامت دل مهم است و ذات اقدس الهي بعضي از مردها را مريض القلب معرفي كرده كه در آن بخش نامي از مرض قلب زن نيست به زنان دستور داد كه هم خوب حرف بزنيد و هم حرف خوب بزنيد تا مرداني كه قلبشان مريض است طمع نكنند اين مرض در قلب مرد است چه زن آن چنان نيست كه صداي مرد را بشنود و طمع كند او از سلامت قلب و دل برخوردار است مگر آن كه بيماري تبرج در او پديد آيد. اما در حصول زينت و آراستگي آيا مفهوم آن واژه «زيور» فارسي را نيز دربرمي‌گيرد (به معني زينتهاي جدا از بدن مانند جواهرات) و يا تنها آرايشهاي متصل به بدن مانند سرمه و خضاب را شامل مي‌شود؟
حجاب همان زيوري است كه زن به خود مي‌گيرد تا مانع از تحريك غرايز مردان شود به عبارت ديگر حجاب خواسته‌اي فطري در درون زن براي پوشاندن مظاهر زنانگي وي است.
زينت هاي زن دو نوع است يكي زينتهايي كه آشكار است و ديگري زينتي كه مخفي است مگر آنكه زن عمداً‌ بخواهد آن را آشكار كند. پوشاندن زينت نوع اول حجاب است اما پوشاندن زينتهاي نوع دوم واجب است. ابن مسعود صحابي معروف مي‌گويد: مراد از زينت آشكار جامه‌ها است (جامه‌هاي رو).
در تفسير كشاف آمده است: زينت و آراستگي عبارت است از چيزهايي كه زن خود را بدانها مي‌آرايد از قبيل جواهرات و ذكر زينت بدون مواضع آن مبالغه است در زينتهاي آشكار منعي نيست كه آشكار شود و اما زينتهاي پنهان از قبيل دستبند و خلخال و بازوبند و گردن‌بند تاج و كمربند و گوشواره بايد پوشانيده شود مگر از عده‌اي كه استثنا شده است.
آرايش امري فطري و طبيعي و از بارزترين صفات زنان دلبستگي شديد ايشان به زيور و زينت مي‌باشد و حس زيبايي دوستي سرچشمه پيدايش انواع هنرها در زندگي بشر شمرده مي‌شود. اين گرايش طبيعي افزون بر آنكه آثار مثبت رواني در ديگران پديد مي‌آورد به تحقيق آثار گرانبهاي رواني در شخص آراسته نيز مي‌انجامد. حضرت امام حسن مجتبي(ع) بهترين جامه‌هاي خود را در نماز مي‌پوشيد و در پاسخ كساني كه سبب اين كار را مي‌پرسيدند مي‌فرمود: «ان الله جميل» و يحب الجمال فاتجمل لربي». خداوند زيباست و زيبائيها را دوست دارد پس خودم را براي پروردگارم زيبا مي‌سازم.
بنابراين خداوند زينت و خودآرايي را نفي نمي‌كند آنچه در شرع مقدس ممنوع شده است تبرج و خودنمايي و تحريك و تهييج بوسيله آشكار ساختن زينت در محافل اجتماعي است. چنانكه مي‌فرمايد: و لاتبرجن تبرج الجاهليت ولي. از اين دستور مي‌توان فهميد هر چيزي كه موجب جلب توجه مردان مي‌گردد ممنوع است.
رواياتي هم در زمينه آراستگي و پيرايش زن وارد شده به گونه‌اي كه با تمايلات و نيازهاي روحي و جنسي مردان در ارتباط است. ابن عباس مي‌گويد: «دوست دارم براي همسرم آرايش كنم، همان‌گونه كه دوست دارم او براي من خود را بيارايد و نمي‌پسندم كه تمام حقوقي كه بر عهده او دارم استيفا كنم تا رعايت تمام حقوق او بر من واجب شود.
زن و مرد هر دو در انسانيت مشتركند هر دو موجودي زنده، آگاه به خود و پيرامون خود، و هر دو داراي كالبد مادي‌اند. هر يك از انوثت و ذكورت، ويژگيهاي بروني و دروني را افزون بر طبيعت انسان بوجود مي‌آورد هر يك از زن و مرد در صورتي كه خود و جايگاهش را بشناسد، نقشي به سزا در چرخه پيشرفت و آسايش بشريت دارد چنان كه بدون شناخت خود و جايگاه خود نقش زيادي در ويران‌سازي زمين و نابود كردن تمدن و وخامت حال و روز بشريت خواهد داشت. خداوند متعال مي‌فرمايد: «به خاطر رفتار و كردار مردم، تباهي خشكي و دريا را فراگرفت.  

مفهوم عفاف:
عفاف و خويشتن‌داري در برابر فزون‌خواهي شهواني و كشش نفساني چه ويژگي‌هايي دارد:
1ـ خصلتي انساني است2ـ حالتي دروني است 3ـ در رفتار بروز مي‌كند 4ـ نشانه‌هاي بيروني دارد 5ـ با رفتار و نشانه‌هاي متناقض، سازگار نيست
عفاف و خويشتن‌داري با علائم و نشانه‌هاي رفتاري و گفتاري است و وجود آن بستگي به وجود نشانه‌هاي آن دارد پس حفظ عفاف بدون رعايت نشانه‌هاي آن ممكن نيست. عفت نمي‌تواند يك امر صرفاً دروني باشد و هيچ علامتي بيروني نداشته باشد و بخشي از تفاوت در نشانه‌هاي خويشتن‌داري زن و مرد، از تفاوت در خلقت آنها سرچشمه مي‌گيرد و يكي از نشانه‌هاي عفاف پوشش است. عفاف بدون رعايت پوشش، قابل تصور نيست. نمي‌توان به زن يا مردي، عفيف گفت در حالي كه عريان يا نيمه عريان در انظار عمومي ظاهر مي‌شود گرچه تفاوت رفتارهاي انساني و حيواني، ريشه در تفاوت خلقت و فطرت، گرايش ها و منش دارد. در اسلام از نشانه‌هاي برجسته عفاف مي‌توان به پوشش اسلامي (حجاب) اشاره نمود.
شهيد مطهري در اين خصوص مي‌نويسد: حيا و عفاف از ويژگي‌هاي دروني انسان است و حجاب به شكل و قالب و نوع و چگونگي پوشش برمي‌گردد. تفاوت ظاهر و باطن يا روح و جسد و گوهر و صدف را مي‌توان تمثيل در اين زمينه به كار برد. به گمان ما اينها دو حقيقت هستند و ميزان وابستگي اين دو نياز به تأمل دارد.
پس حيايي كه در هر زني وجود دارد، در زن مسلمان زمينه‌هاي رشد و پرورش آن بيشتر فراهم است كه از جمله آن زمينه‌ها مي‌توان از امور زير نام برد: 1ـ پوشاندن بدن 2ـ پنهان داشتن زينتها 3ـ سخن گفتن با جديت و بدون نرمي و شوخي در گفتار جز با همسر و محارم و ... اسلام در پي كاشتن بذر حيا در وجود زن است و مي‌كوشد آن را بپروراند.
تفكيك عفاف از حجاب:
گفتيم كه پوشش ارتباط بنيادي با عفاف داشته و نمي‌شود كسي طرفدار حياء و عفاف باشد ولي با اصل پوشش مخالف باشد( امروزه زنان بي حجاب ما مدعي اند مهم درون پاك است نه حجاب ظاهر ؟؟ مگر نه اينست كه : از كوزه همان تراود كه در اوست.)؛ پوشش اسلامي كامل ترين گونه رعايت عفاف است. اگر بين حجاب و عفاف، جدايي اندازيم دو مشكل عمده رخ مي‌نمايد.
1ـ جدايي بين عفاف و حجاب تا كجا مي‌تواند پذيرفتني باشد؟ ملاك و معيار تبيين اين جدايي و اندازه و شكل رعايت پوشش براي حفظ عفاف چه چيزي خواهد بود؟ و نيز مي‌پذيريم كه ممكن است افرادي عفيف و پارسا باشند اما حجاب را به گونه‌اي كه مورد توصيه شارع است دارا نباشد ولي به اين امر هم بايد توجه كرد كه اين جدايي تا كجا مي‌تواند ادامه يابد؟
2ـ با پذيرفتن جدايي عفاف از حجاب تنها دليل لزوم حجاب بر زنان هرزگي و هوسبازي مردان خواهدبود: اگر زنان بدون حجاب، عفيف و پاك هستند. آيا مردان نيز چنين‌اند و هوسبازي نمي‌كنند و از هرزگي دست برمي‌دارند.
قانونگذار ضمن توجه به حال و روانشناسي مردان براي زنان در باب پوشش بدن، قانونگذاري مي‌كند و با همه جانبه نگري و نگاهي متعالي به زن و مرد خويشتن‌داري را براي هر دو توصيه مي‌كند حجاب از مسلمات احكام اسلام است و با توجه به آيات و روايات، جدايي حجاب و عفاف، قابل تصور نيست.
آيا حضور زنانه ي زن در جمع مردان با تشديد ديدگاه جنسيت مدار و تأكيد بر تفاوت جنسي از طريق آرايش و زينت‌نمايي مي‌تواند باعث نگاه انساني به زن باشد؟ آيا تمايل و گرايش به زيبايي‌نمايي در جمع مردان و بي‌ميلي در زيبا نمايي در كانون گرم خانواده مي‌تواند نشانه عفت باشد؟! اين ديدگاه كه بدون حجاب و با آرايش و جلوه‌گري مي‌توان حضوري انساني و نه جنسي در جامعه داشت و عفيف بود، به شوخي بيشتر شبيه است تا سخني قابل دفاع. امكان ندارد كسي با تمام توان، ديده ديگران را به زنانگي و صفات جنسي‌اش فرا بخواند و در همان حال از آنها بخواهد كه به ظاهر من ننگريد و به درون من بنگريد كه انساني عفيف و خويشتن دار هستم!! خود او نيز اگر در وجدان خود كمي بينديشد خود را عفيف نخواهد دانست؛ زيرا ظاهر، نشان باطن است و حق و باطل، نشانه‌هاي متفاوت دارند. نمي‌توان نشانه با طل پريشاني حق زد و يا حق را در باطل جست.
اصولاً هر كاري، اعم از نوع پوشيدن، آرايش، زينت و هر حركتي كه زن انجام مي‌دهد و قصد از آن جلب نظر مرد بيگانه به سوي خود و با انگيزه هواي نفس باشد و در روحيه‌ي افراد و عفت جامعه اثر سوء بگذارد، حرام و ممنوع است.
قرآن در موارد مكرر خاطر نشان مي‌سازد كه هرگاه زن به عنوان الگوي عفاف شناخته شده و در پرده‌اي از قداست و ايمان مستور گرديد مورد طمع و اذيت و تعقيب قرار نخواهد گرفت و عواقب تلخ ابتذال به سراغ او نخواهد آمد شواهد عيني اين حقيقت را در بررسي از تاريخ زن در اسلام و خارج از قلمرو اسلام بخوبي مي‌توان دريافت مثلاً:
ـ براساس اظهارات خانم «فبليس شارفلي» كه از بارزترين زن و مرد در آمريكاست در سالهاي 1979 و 1980 حدود 18 ميليون زنان كارمزد در اين كشور به هنگام كار، مورد اذيت و آزارهاي جنسي قرار گرفته‌اند، كه اين رقم غير از مواردي است كه زنان اعتراضي به تقاضاهاي نامشروع نداشته‌اند. (جمهوري اسلامي 21/5/60)
ـ طي يك سال 18 ميليون كودك در آمريكا با سقط جنين بقتل رسيده‌اند(جمهوري اسلامي 8/3/64)
در انگلستان، يك سوم ازدواج‌ها به طلاق مي‌انجامد و از هر سه نفر زن شوهر دار يكي رابطه‌ي نامشروع با ديگران دارد. (اطلاعات 8/12/63 از روزنامه‌ي انگليسي ديلي مايل)
ارقام و آمار تكان‌دهنده‌ي فساد اخلاقي و جنسي در جوامع آمريكا، اروپا و به طور كلي شرقي ـ غربي و جهان سوم دنبال رو آن‌ها، به ارقام نجومي مي‌رسد و به عقيده‌ي كارشناسان اجتماعي ديگر قابل كنترل نيست.
آنچه خاطر نشان گرديد به مثابه‌ي «مشت نمونه خروار» بوده و حكايت گر عمق فاجعه اخلاق و بحران خانوادگي كه زن، در آن به نابودي كشيده شده است.
فلسفه حجاب:
بدون شك در عصر ما كه بعضي نام آن را عصر برهنگي و آزادي جنسي گذارده‌اند و افراد غرب‌زده بي‌بند و باري زنان را جزيي از آزادي او مي‌دانند سخن از حجاب گفتن براي اين دسته ناخوشايند و گاه افسانه‌اي است و متعلق به زمانهاي گذشته، ولي مفاسد بي‌حساب و مشكلات و گرفتاريهاي روزافزوني كه از اين آزاديهاي بي‌قيد و شرط بوجود آمده سبب شده كه تدريجاً گوش شنوايي براي اين سخن پيدا شود البته در محيط‌هاي اسلامي و مذهبي مخصوصاً ايران بعد از انقلاب بسياري از مسايل حل شده است و بسياري از اين سؤالات پاسخ كافي و قانع كننده داده شده است (اگر جوانان علي‌الخصوص خانواده‌ها دقت كنند) اسلام زنان را آنقدر محترم و عالي مقام برشمرده و زيبايي‌هايي به زن داده كه وسيله آرامش روحي خود و خانواده خود باشد و حجاب را حافظ اين نعمت قرار داده. اسلام مي‌گويد كاميابي هاي جنسي اعم از آميزش و لذت‌گيري هاي سمعي و بصري و حسي مخصوص همسران است و غير از آن گناه و مايه آلودگي و ناپاكي جامعه مي‌باشد. فلسفه حجاب چيز مكتوم و پنهاني نيست، زيرا:
1ـ برهنگي زنان كه طبعاً پيامدهايي همچون آرايش و عشوه‌گري و امثال آن را همراه دارد. مردان مخصوصاً جوانان را در يك حال تحريك دايم قرار مي‌دهد. تحريكي كه سبب كوبيدن اعصاب آنها و ايجاد هيجان هاي بيمارگونه عصبي و گاه سرچشمه امراض رواني مي‌گردد (چرا كه غريزه جنسي نيرومندترين و ريشه‌دارترين غريزه آدمي و در طول تاريخ، سرچشمه حوادث مرگبار و جنايات هولناك بشري است، تا آنجا كه گفته‌اند: هيچ حادثه ي مهمي را پيدا نمي‌كنيد مگر اينكه پاي زن در ميان است، حياء امر غريزي نيست بلكه اكتسابي است. زنان دريافتند كه دست و دلبازي مايه طعن و تحقير است و اين امر را به دختران خود ياد دادند.) (ويل دورانت)
2ـ در سوره ي نور كه سوره عفت و پاكدامني و پاكسازي از انحرافات جنسي است آمده است: به زنان با ايمان بگو، چشم هاي خود را فرو گيرند از نگاه به نامحرمان و دامان خود را حفظ نمايند و به اين ترتيب چشم ‌چراني‌ همانگونه كه بر مردان حرام است بر زنان نيز حرام مي‌باشد. پس به مسئله ي حجاب كه از ويژگي زنان است ضمن يك جمله اشاره فرموده: الف ـ آنها نبايد زينت خود را آشكار سازند جز مقداري كه طبيعتاً ظاهر است. ب ـ دومين حكمي كه در آيه بيان شده است اين است كه مقنعه‌هاي خود را بر سينه بيفكنند. خمر بر وزن حجب در اصل به معني پوشش است ولي معمولاً به چيزي گفته مي‌شود كه زنان با آن سر خود را مي‌‌پوشانند. ج ـ سومين حكم مواردي را كه زنان مي‌توانند در آنجا حجاب خود را برگيرند و زينت خود را آشكار سازند (مثل شوهرانشان، پدر شوهرانشان و ...) د ـ چهارمين حكم چنين بيان مي‌كند: آنها به هنگام راه رفتن پاهاي خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود.
3ـ امنيت و آرامش براي زن يكي ديگر از فلسفه حجاب است چرا كه در سايه رعايت عفاف، زن با شهامت هر چه تمامتر به وظيفه خود مشغول شده و خطري از ناحيه ي اجتماع متوجه وي نمي‌شود، پوشش ديني پيام عفت، شخصيت و خداترسي زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها به چنين بانويي چشم طمع نخواهند داشت كه پاكي و نجابت او را مي‌ستايند. اگر زن از حصار منبع پوشش درآيد، در معرض ضربات ديده‌هاي آلوده و قلوب منحرف قرار مي‌گيرد و آرامش خود را از دست داده و نهايتاً نجات از تلاطم امواج بلا را نامعلوم مي‌سازد.
سيماي حقيقي مسئله ي حجاب:
قبل از بيان سيماي حقيقي حجاب اول به شرط حجاب اشاره مي‌كنيم كه: 1ـ بلوغ ـ عقل ـ قدرت 2ـ ايمان به مبدأ و معاد (البته اقليت‌هاي مذهبي در كشور اسلامي ايران به حكم قانون، حجاب اسلامي را رعايت مي‌كنند و در معابر عمومي به بدحجابي تظاهر نمي‌نمايند كه از آنان بايد تشكر گردد) 3ـ در مقابل نامحرم. 4ـ عدم وجود اضطرار.
حقيقت امر اين است كه در مسئله ي پوشش و به اصطلاح عصر اخير حجاب ـ سخن در اين نيست كه آيا زن خوب است پوشيده در اجتماع ظاهر شود يا عريان؟ روح سخن اين است كه آيا زن و تمتعات مرد از زن بايد رايگان باشد؟ آيا مرد بايد حق داشته باشد كه از هر زني در هر محفلي حداكثر تمتعات را به استثناي زنا ببرد يا نه؟
اسلام به روح مسايل نگريسته جواب مي‌دهد: خير، مردان فقط در محيط خانوادگي و در كادر قانون ازدواج و همراه با يك سلسله تعهدات سنگين مي‌توانند از زنان به عنوان همسران قانوني كامجويي كنند، اما در محيط اجتماع استفاده از زنان بيگانه ممنوع است. از نظر اسلام محدوديت هاي كاميابي‌هاي جنسي به محيط خانوادگي و همسران مشروع، از جنبه رواني به بهداشت رواني اجتماع كمك مي‌كند و از جنبه خانوادگي سبب تحكيم روابط افراد خانواده و برقراري صميميت كامل بين زوجين مي‌گردد و از نظر وضع زن در برابر مرد، سبب مي‌گردد كه ارزش زن در برابر مرد بالا رود.
در ضمن مي‌توان گفت حجاب مختص به پوشش محض نيست. هر يك از زنان و مردان بايد حجاب چشم و حجاب قلب و ... نيز داشته باشند. امام راحل فرمودند: نگاه پنجره‌اي است كه چون بي‌حساب و بدون مركز گشوده شود آتش شهوات و هيجان را برخواهد افروخت. نگاه هاي آلوده زمينه ‌ساز غليان آزها و ايجاد كشش ها و پي‌آمدي جز فحشاء، سياهي دل و نكبتهاي اجتماعي نخواهد داشت. بنابراين با توجه به شرايط حجاب هر زن و مرد عاقل و بالغ قادر و مؤمن بايد حجاب مطلق را اعم از پوشش و نگرش و رفتار و كردار اسلامي را رعايت كند و در اين ميان از هرگونه افراط و تفريط بپرهيزد آنچه در اسلام سفارش شده است ميانه‌روي است. بنابراين بايد از چند گروه بپرهيزيم:1ـ گروه افراطي، كساني هستند كه در حفظ حجاب زياده‌روي مي كنند مثلاً خانمي در محفل مخصوص بانوان بي‌نهايت سر و روي خود را بپوشاند مسلماً باعث دلزدگي به اسلام مي‌شود.2ـ گروهي، بي‌حجاباني هستند كه ادعا مي‌كنند كه من دامن ‌پاك و دل پاك دارم، غافل از اينكه با نگاه مردان هوسباز، فساد و تباهي در جامعه ايجاد مي‌كند. حال شما هر چقدر دل پاك داشته باشيد بايد ظاهر پاك نيز داشته باشيد.3ـ گروهي كه ظاهراً چادر و حجاب دارند و صرفاً براي پوشاندن عيب هاي دروني خود و گناه خود چادر سر كرده كه به اين افراد محجبه نمي‌گوييم
حجاب و آزادي:
ايرادي كه بر حجاب گرفته مي‌شود اين است كه موجب سلب آزادي كه حق طبيعي بشري است مي‌گردد و نوعي توهين به حيثيت انساني زن به شمار مي‌رود.
لازم است فرق بين زنداني كردن زن در خانه و موظف دانستن او را بر پوشيده بودن وي هنگام مواجه با مرد بيگانه دانست. در اسلام محبوس ساختن و اسير كردن زن وجود ندارد.حجاب محروميت ، اهانت ، تبعيض و دور داشتن زن از حقوق او نيست حجاب يك هويت، اعتقاد، باور و شعار انسان مسلمان است، حجاب در اسلام يك وظيفه‌اي است كه برعهده زن نهاده شده كه در معاشرت و برخورد با مرد كيفيت خاصي را در لباس پوشيدن مراعات كند. اين وظيفه نه از ناحيه مرد بر او تحميل شده است و نه چيزي است كه با حيثيت و كرامت او منافات داشته باشد و يا تجاوز به حقوق طبيعي او كه خداوند برايش خلق كرده است محسوب شود. اگر رعايت پاره‌اي مصالح اجتماعي، زن يا مرد را مقيد سازد كه در معاشرت روش خاصي را اتخاذ كند و طوري راه بروند كه آرامش ديگران را به هم نزنند و تعادل اخلاقي را از بين نبرند چنين مطلبي را «زنداني كردن» يا «بردگي» نمي‌توان ناميد و آن را منافي حيثيت انساني و اصل آزادي فرد نمي‌توان دانست.! آيا استفاده از گاو صندوق براي نگهداري از طلا و نقره و اشياء ارزشمند عظمت و ارزش آنها را پايين مي آورد!!!
بنابراين حجاب به هيچ عنوان با آزادي زن منافات ندارد چرا كه شركت كردن زن در مجالس مذهبي و پاي منبرها و اجتماعات و يا خريد و فروش و ادامه تحصيل و ... در اسلام منع نشده است فقط زنان بايد چند مسئله را مورد توجه قرار دهند: 1ـ بايد پوشيده باشند.2ـ بيرون رفتن به صورت خودنمايي و تحريك‌ آميز نباشد.3ـ در حرف زدن و راه رفتن و نگاه كردن حدود شرعي را رعايت نمايند و محرك نامحرمان نباشند.
ايراد ديگري كه بر حجاب مي‌گيرند اين است كه سبب ركود و تعطيلي فعاليت هايي است كه خلقت در استعداد زن قرار داده است. چرا كه زن همانند مرد داراي ذوق، تفكر، هوش و فهم و استعداد كار است. اين استعدادها را خدا به او داده است و بايد به ثمر برسد. جواب اين است كه حجاب اسلامي كه حدود آن كاملاً مشخص است نه تنها موجب هدر رفتن نيروي زن و ضايع ساختن استعدادهاي فطري او نيست بلكه مشوق حضور فعالانه زن در اجتماع است اسلام نمي‌گويد كه بايد زن را خانه ‌نشين كرد و جلوي بروز استعدادهاي او را گرفت. مبناي حجاب در اسلام اين است كه التذاذات جنسي بايد به محيط خانوادگي و همسر مشروع اختصاص يابد و محيط اجتماع خالص براي كار و فعاليت باشد چرا كه اگر بي حجابي و تلذذ جنسي اوج بگيرد هر گونه فعاليت را به تعطيلي مي كشاند.
بنابراين حجاب به معني سلب آزادي و محدوديت و ضعف زن نيست بلكه حجاب عبارت است از احترام گذاردن و حرمت قايل شدن براي زن كه نامحرمان او را از ديد حيواني ننگرند.
رهبر معظم انقلاب در اين زمينه مي‌فرمايد: «حجاب زن و وجود يك محدوديت در رابطه با زن و مرد، حكم قرآني است مربوط به چند خبر واحد و حديث نيست كه بشود خدشه‌اي در آن وارد كرد، وقتي قرار باشد پياده شود بايد حجاب رعايت شود».
ايراد ديگري كه مي‌گيرند اين است كه حجاب يك لباس دست و پاگير است و با فعاليتهاي اجتماعي، مخصوصاً در عصر ماشينهاي مدرن سازگار نيست يك زن حجاب‌‌دار خودش را حفظ كند يا چادرش را، و يا كودك و يا برنامه‌اش را؟
جواب: حجاب دست و پاگير نيست به معني پوشش است اگر با چادر امكان‌پذير است چه بهتر و اگر نشد به پوششهاي مناسب ديگر براساس فرمايشات قرآن قناعت شود.
پس اسلام با كار زن مخالف نيست بلكه مخالف بي‌حجابي است و حجابي كه متداول ميان ماست (حجاب اسلامي) با آزادي منافاتي ندارد. اسلام با آنچه كه خلاف عفت است مخالفت دارد و ما آنان را دعوت مي‌كنيم كه به حجاب اسلامي رو آورند و زنان شجاع ما ديگر از بلاهايي كه غرب به عنوان تمدن به سرشان آورده است به ستوه آمده‌اند و به اسلام پناهنده شده‌اند. در وزارتخانه‌هاي اسلامي نبايد زنهاي لخت بيايند، زن‌ها بايد باحجاب باشند مانعي ندارد بروند كار بكنند اما باحجاب باشند و با حفظ جهات شرعي باشند و زنان در انتخاب فعاليت و سرنوشت و همچنين پوشش خود با رعايت موازين آزادند و تجربه كنوني فعاليتهاي ضدرژيم شاه نشان داده است كه زنان بيش از پيش آزادي خود را در پوششي كه اسلام مي‌گويد يافته‌‌اند.
ايجاد حس مسئوليت‌پذيري در سايه حجاب:
از آمارها و گفتگوها اين نتيجه بدست مي‌آيد كه پوشش اسلامي براي زنان قانوني صد در صد و براي اجتماع بشر، ضروري و لازم و حفظ شخصيت زن و ساختن محيط پاك و سالم خواهد بود، و اين دستور حساب شده و منطقي همچون يك دستور پيشگيري از بيماري هاي يقيني ـ نه احتمالي ـ در كادر برنامه‌هاي پزشكي بوده، و در مرحله دوم براي آنان كه به پوشش اسلامي مي‌گرايند. درمان مؤثر و صحت ‌بخش و فوري خواهد داشت بلكه اگر هر شخصي در هر پست اجرايي و تربيتي و خدمات ‌دهي كه قرار دارد صرفاً دقت كافي در امورات واصله داشته باشد و قلباًَ و زباناً‌ مشغول مسئوليت محوله گردد و در اين باب از هر گونه بي‌عفتي و بي‌بند و باري دوري كند صد درصد انسان موفق و كارآمد و مسئوليت‌پذير خواهد بود و نيز افراد مراجعه كننده نيز خواهند فهميد در اين مكان جايي براي خودنمايي و هيجان ها و التهاب هاي جنسي وجود ندارد سعي خواهد كرد كه در مراجعه بعدي به كم و كيف كارش دقت كند نه به آرايش مو و سرش. تصور فرماييد (مثال در جو دانشگاه) دانشجوي دختر با صورت آرايش كرده و لباس‌هاي محرك يا دانشجوي پسري با ابروهاي دخترانه و طلا به گردن و دست و باور كنيد كمي آرايش كرده، از درب ورودي دانشگاه وارد مي‌شود اولين محل انتظامات دانشگاه است مي‌بيند انتظامات با قيافه متأثير اما مهربان به او گوشزد كند كه اين طوري وارد دانشگاه نشوند ولي چون اين دفعه كلي مسير طي كرده آمده اشكالي در ورود ايجاد نمي‌كند بعد وارد اتاق آموزش مي‌شود مسئول مربوط نيز سري تكان مي‌دهد و با زبان نرم مي‌گويد مي‌دانيد اينجا محيط دانشگاه است لطف كنيد خودتان را به قيافه و تيپ يك دانشجوي ارزشمند درآوريد تا من هم به عنوان يك مسئول با خيال راحت به مشكلات آموزشي شما برسم. بله اين دانشجو رفته رفته احساس مي‌كند اشتباه كرده با نيت (كمي خطا) وارد كلاس مي‌شود استاد بعد از ارائه سرفصل آن جلسه، توضيحات غيرمستقيم و در صورت تكرار مستقيم از اثرات مثبت و منفي و حجاب توضيحاتي ارائه مي‌دهد. تصور كنيد اين دانشجو به چه احساسي خواهد رسيد البته لازم به ذكر است كه هر يك از مسئولين و اساتيد كه درصدد تربيت افراد جوان و ناپخته هستند اول خودشان بايد در اين مسايل شعور كافي و حس مسئوليت‌پذيري داشته باشند و به آن عمل نمايند تا بتوانند در سيستم الگودهي موفق باشن
تاريخ بي‌حجابي:
تاريخ ‌نگاران تمدن بشري از وجود برخي اقوام بدوي كه در آنها مرد و زن هيچ گونه پوششي نداشتند سخن به ميان آورده‌اند، اما نمي‌توان آن را مبدأ تاريخ بي‌حجابي زنان قرار داد زيرا اين موارد بسيار نادر و كمياب بوده و در همان ايام نيز برهنگي زنان، نشانة عفب‌افتادگي و بدوي بودن شمرده مي‌شد و پوشش آنان علامت تمدن تلقي مي‌گشت بدينسان اكثريت قريب به اتفاق زنان كشورها و مذاهب مختلف تا قبل از رنسانس داراي حجاب بوده‌اند.
پس از رنسانس و انقلاب صنعتي و نيز جنگ جهاني دوم به تدريج زمينه لازم در اروپا فراهم گرديد و با وقوع نهضت به اصطلاح آزادي زنان با كنار گذاشتن حجاب مورد تشويق و تكريم قرار گرفت. واقعيت اين بود كه كارخانه‌داران بزرگ براي استفاده از نيروي كار ارزان ‌قيمت زنان و امكان حضور آنان در محيط كار، تبليغات وسيعي را آغاز كردند و زنان نيز كه از حقيقت امر ناآگاه بودند براي دست يافتن به حقوق از دست رفته خويش، تلاش فراواني نموده، موج جديدي را به وجود آوردند كه «نهضت زنان براي آزادي» ناميده شد و درباره ضرورت آن تبليغات وسيعي در جرايد و مطبوعات انجام گرفت. بر اين اساس از نظر تاريخي، موج جديد و شكل نوين بي‌حجابي از قرن نوزدهم آغاز شده است. دامنه ي اين اقدامات كم كم كشورهاي اسلامي را نيز فرا گرفت. نخستين كشور اسلامي كه بصورت رسمي اقدام به كشف حجاب بانوان نمود افغانستان بود دومين كشور تركيه بود كه پس از سقوط دولت عثماني، كمال آتاتورك در سال 1313 فرمان منع حجاب را صادر نمود. در ايران نيز رضاخان در 17 دي ماه 1314 به صورت رسمي كشف حجاب را اجرا نمود.
علل و عوامل بي حجابي و ابتذال در پوشش يا آسيب‌شناسي حجاب:
علل و عوامل مختلفي در پيدايش و گسترش پديده ي بي‌حجابي سهيم و دخيل مي‌باشند كه برخي از آنها انگيزه سياسي و پاره‌اي ريشه فرهنگي و بعضي نيز مبناي اقتصادي و برخي عوامل رواني و فردي و اجتماعي دارند كه در اين بحث به مهم ترين آنها فهرست وار اشاره كرده و به توضيح برخي از مواردي كه ضروري به نظر مي‌رسد مي‌ پردازيم:
1ـ رشد نظام سرمايه داري. 2ـ عوامل استعمار و هجوم فرهنگ غيربومي و بيروني.3ـ استفاده از عوامل داخلي. 4ـ جريان روشنفكري با گرايش هاي غيربومي و غيرملي. 5ـ جريانها و گروه هاي سياسي سكولار.6ـ عدم آگاهي و نداشتن مباني معرفتي درست از پديده پوشش.7ـ عوامل دروني. 8ـ نوع ارتباطات اجتماعي اقليتهاي مذهبي و زنهاي غيرمسلمان. 9ـ عوامل اقتصادي و اجتماعي.10ـ بدآموزيهاي برنامه تلويزيوني و فيلمهاي سينمايي و مطبوعات.11ـ نبود تعليم و تربيت ديني و ضعف اخلاقي. 12ـ برداشت و تفسير غلطي كه از آزادي به عمل آمده است.  

بي حجابي و رسانه هاي گروهي:
نقش برنامه‌هاي تلويزيوني و فيلم هاي سينمايي و تئاتر و مطبوعات در ابتذال زن در پوشش و سقوط شخصيت او در اين ميان حايز اهميت فراوان است. هنگامي كه جامعه زن را با اندام برهنه بخواهد طبيعي است روز به روز تقاضاي آرايشي بيشتر و خودنمايي افزون تر از او دارد و هنگامي كه زن را از طريق جاذبه جنسي‌اش وسيله تبليغ كالاها و دكور اطاقهاي انتظار و عاملي براي جلب جهانگردان و سياحان و مانند اين ها قرار بدهند در چنين جامعه‌اي شخصيت زن تا سرحد يك عروسك يا يك كالاي بي‌ارزش سقوط مي‌كند و ارزش هاي والاي انساني او به كلي به دست فراموشي سپرده مي‌شود و تنها افتخار او جواني و زيبايي و خودنماييش مي‌شود و به اين ترتيب مبدل به وسيله خواهد شد براي اشباع هوس هاي سركش يك مشت آلوده فريبكار و انسان نماهاي ديو صفت و نقش فيلم و سينما و تلويزيون و رسانه‌هاي مطبوعاتي را در ساختن چنين مبتذل از زن و چنين جامعه ‌اي كسي نمي‌تواند انكار كند.
بي حجابي و عوامل اجتماعي:
1ـ روابط آشفته و غلط خانواده‌ها و عدم امنيت و فقدان محبت. 2ـ طرد از خانواده. 3ـ موقعيت نامناسب محيط اجتماعي و تحريكات آن. 4ـ ضعف قوانين و عوامل كنترل در جامعه 5ـ ضعف تربيتي خانواده‌ها و عدم پايبندي آنها به مذهب. 6ـ نوشته‌ها و آثار بدآموزي (عكس ها، فيلم ها، تئاتر و نظير آنها)، 7ـ ازدواج هاي غلط. 8ـ تعدد زوجات. 9ـ متاركه، طلاق، بيوه‌گي. 10ـ خودباختگي در مورد اعمال و عقايد پوچ ديگران. 11ـ پيشرفت هاي علمي و صنعتي و ارتباط بيشتر و تنوع در اشكال فاسد.
عوامل ايجاد كننده انحراف و فساد كه ذكر گرديد منشأ و ريشه‌هايي دارند كه كم و بيش بايد به رفع اين مسايل پرداخت تا بتوان مبارزه‌اي جدي و ريشه‌اي با انحراف و فساد داشت. يعني همان اصولي كه بايد به انسان ها و جامعه حاكم باشد، اين ريشه‌ها شش بخش هستند كه بايد آنهايي كه اثر مثبت دارند تقويت و آنهايي كه تأثير منفي دارد حذف و نابود گردد:
الف ـ منشأ و ريشه‌هاي زيستي: 1ـ ارث: از لحاظ علمي به اثبات رسيده است كه اشخاصي، انحرافاتي به ارث مي‌برند. 2ـ ريشه‌هاي عضوي و جسمي اعم از نقص ها و زشتي ها و زيبايي ها.
ب ـ ريشه ي عوامل رواني و عاطفي:1ـ اختلالات ذهني و كم‌هوشي. 2ـ اختلالات عاطفي (ترس، خشم، اضطراب، محروميت، شكست). 3ـ اختلالات رواني (تجاوز، بهانه‌جويي، ماليخوليا). 4ـ تجارب و سوابق چند سال اول زندگي (تجربه خوب و بد، عقده‌ها، احساس گناهكاري و شرمساري، احساس حقارت). حضرت امام جواد (ع) فرمود: «من هانت عليه نفس فلا تأمن شره. آنكس كه در خود احساس شخصيت اخلاقي نمي‌كند از شر او ايمن مباش.»
ج ـ منشأ و ريشه‌هاي اجتماعي: 1ـ خانواده، بخصوص سال هاي اوليه زندگي كودك اختلافات خانوادگي و كمبودهاي عاطفي. 2ـ مدرسه، عوامل موجود در مدرسه (مدير، ناظم، معلمين، دوستان و همكلاسي ها). گروه همسالان يعني معاشرين يا عدم هماهنگي سني. 3ـ اجتماع و مردم كه به تناسب برخورد ممكن است مسايلي مثبت يا منفي ايجاد كنند. 4ـ نابساماني هاي اجتماعي و كانونهاي فساد.
د ـ ريشه‌هاي اقتصادي: 1ـ فقر (توزيع ناعادلانه، مزد كم و كار زياد)، مشكل بيكاري، نوسان هاي اقتصادي). 2ـ غني بودن و راحت‌ طلبي و كمبودهاي روحي در كنار آن.
هـ ـ ريشه‌هاي سياسي انحراف: 1ـ نقش و اثر قوانين، قاطع بودن در اجرا و جامع بودن آن.2ـ تبعيضات قانوني. 3ـ سختگيري بي‌جا و اعمال فشارهاي بي‌مورد. 4ـ تضادهاي سياسي.
تهاجم فرهنگي:
جا دارد گريزي به تهاجم فرهنگ بزنيم چرا كه درد جامعه ما همين است اكثر دخترخانم ها و زن هاي جامعه متأسفانه با ديدن يك رقاصه از طريق ماهواره و ... سريعاً تقليد مي‌كنند و اصلاً به اين فكر نيستند كه او با اين وضعيت خود و استمتاع ديگران، خودش را ابزار درآمدش كرده و از اين طريق امرار معاش مي‌كنند. آخر خواهر ايراني شما چرا؟ شمايي كه همسرانتان از صبح تا شب جهت امرار معاش شما تلاش مي‌كنند چرا از بهترين‌ها تقليد نمي‌كنيد؟ چرا احساس مي‌كنيد كه افتخار و ارزش زن ظاهر ساختن صفت حيوانيش است؟ آيا تا به حال فكر كرديد كه وجه تمايز انسان با حيوان چيست؟ آيا مي‌دانيد هوش و درايت انسان او را از حيوان جدا مي‌سازد؟ و همين هوش باعث مي‌شود كه انسان خودش را وسيله خوشي ديگران قرار ندهد و از نامحرمان خودشان را بپوشاند و گوهر وجودي خود را در صدف حجاب حفظ نمايد و از اين طريق به كمالات عاليه انساني برسد.
تهاجم فرهنگي به اين معني است كه يك مجموعه سياسي يا اقتصادي براي اجراي مقاصد خاص خود و اسير كردن يك ملت به بنيان‌هاي فرهنگي آن ملت هجوم مي‌برند. آنها هم چيزهاي تازه‌اي را وارد اين كشور و ملت مي‌كنند اما به زور و به مقصد جايگزين كردن آن‌ها با فرهنگ و باورهاي ملي آن ملت كه نام اين تهاجم فرهنگي است و نيز پوچ و پوك و تهي كردن تفكر و ذهنيت و فرهنگ و تمدن ملي و اصيل يك جامعه و تضعيف شخصيت انساني افراد آن با تحميل ترس و هراس دايم و القاي اصول فكر و تحميل فرهنگ كشور مهاجم به جاي آن و اين جز با از دست دادن «خويشتن» و از دست دادن پايه‌هاي فكري و اخلاقي و ملي صورت نمي‌گيرد.
آنها همچنين به عنوان آزادي و هنر، انواع فساد و فحشا و ابتذال را ترويج دادند و حجاب را مانع اصلي اين آزادي حقيقي معرفي كردند و امنيّت اجتماعي افراد جامعه را به خطر انداختند.
زمينه‌هاي داخلي تهاجم فرهنگي
در يك بررسي اجمالي از وضعيت كشورهاي مورد هجوم به ويژگي هاي مشتركي دست مي‌يابيم كه نشان مي‌دهد اين ويژگي ها به عنوان عامل كليدي در گسترش تهاجك فرهنگي نقش اساس را دارا است.
بعضي از اين ويژگيها توسط استعمارگران و مهاجمين ايجاد شده و براي سهولت در امر تهاجم و استعمار به جوامع ديگر تحميل شده و برخي ديگر، مختص ساختار داخلي جوامع «مورد هجوم» مي‌باشد برخي از مهمترين اين ويژگيها كه به عنوان زمينه‌هاي داخلي تهاجم فرهنگي نيز مطرح مي‌باشد عبارتند از:
الف ـ بي‌توجهي نسبت به فرهنگ خودي: هر يك از جوامع انساني، فرهنگ خاص خود را دارند، كه طي ساليان متمادي در اثر خاطرات تلخ و شيرين در تاريخ سرزمين آنها شكل گرفته و به صورت فرهنگ آن سرزمين درآمده است كه از آن به فرهنگ خودي تعبير مي‌شود. تا زماني كه فرهنگ خودي به حيات خود ادامه و قدرت هضم و دفع تازه ‌هاي فرهنگ وارداتي را داشته باشد هيچگونه آسيبي نخواهد ديد. ولي اگر فرهنگ خودي، پويايي و جذابيت خود را از دست داده و قدرت انطباق با مقتضيات زمان را نداشته باشد، فرهنگ بيگانه براحتي مي‌تواند جايگاه خود را پيدا كند و فرهنگ خودي را به انحطاط و فراموشي سپارد.
از همين روست كه همه اديان الهي به ويژه دين مبين اسلام سعادت جامعه بشري را با احياء و احترام به اصول انساني و معنوي مي‌داند و همواره هشدار مي‌دهد كه براي حفظ ارزش هاي انساني در جامعه همه بايد كوشا باشند.
در اسلام عنصر مهم «امر به معروف و نهي از منكر» يكي از مصاديق بارزي است كه به صورت يك موتور نيروبخش عمل كرده و به فرهنگ جامعه، پويايي و حيات مستمري مي‌بخشد عمل به اين فرضيه الهي، از غفلت و بي‌توجهي نسبت به فرهنگ غني اسلامي جلوگيري مي‌نمايد. و ترك آن سلطه فرهنگي بيگانگان بر جامعه اسلامي را به دنبال خواهد داشت، از اين رو در دين اسلام به اجراي آن تأكيد فراواني شده است.
ب ـ خودباختگي فرهنگي: حالت خودباختگي بيشتر ناشي از «خودكم ‌بيني و احساس حقارت» در قبال پيشرفت و موفقيت‌هاي ديگران است. لذا استكبار جهاني با دست يافتن به پيشرفت‌هاي مادي، چنين تبليغ مي‌كند كه علت پيشرفتهاي مختلف و شگفت‌آور جهان غرب ناشي از فرهنگ آنها است.
راههاي مقابله با تهاجم فرهنگي:
مبارزه با تهاجم فرهنگي، پديده جديدي نيست. در طول تاريخ بشر، جنگ فرهنگي، هميشه وجود داشته است. به عنوان نمونه، فرعون در برابر موسي (ع) به جنگ فرهنگي متوسل شده گفت: «مي ‏ترسم آيين شما را دگرگون سازد، و يا در اين سرزمين فساد برپا نمايد!» يكي از جنبه‏هاي مهم تهاجم فرهنگي غربي ‏ها مبارزه با حجاب و از بين‏بردن امنيّت اجتماعي بوده و هست و اين امر، مشخصاً از زمان رضاخان شروع شد. به اين صورت كه تحت عنوان متحدالشكل شدن، با حجاب به مبارزه برخاستند و پوشيدن لباس روحانيّت را قدغن، و مجالس عزاداري امام حسين (ع) را نيز ممنوع كردند.
1ـ شناخت فرهنگ و اهداف دشمن در تهاجم فرهنگي.2ـ تقويت بينش ديني و سياسي.3ـ دقت در برنامه‌هاي آموزشي و پرورش كودكان و نوجوانان و جوانان. 4ـ احياي عزت نفس. 5ـ استفاده از همه ابزارهاي ممكن براي دفاع فرهنگي.6ـ زدودن فقر اقتصادي. 7ـ اشباع نيازهاي طبيعي انسان از راههاي مشروع. 8ـ پيشگيري از نفوذ عوامل فرهنگي دشمن. 9ـ تدوين معيارهاي نوين ارزيابي به آثار فرهنگي.10ـ گسترش امر به معروف و نهي از منكر. 11ـ مبارزه با روحيه تجمل‌گرايي اشباع نيازهاي طبيعي انسان از راههاي مشروع.  

رفاه‌طلبي و تجمل‌گرايي:
القاء روحيه رفاه‌طلبي و دنياگرايي يكي از محورهاي اصلي استكبار در تهاجم فرهنگي مي‌باشد. دشمن براي سست كردن عقايد و اصول فرهنگ جوامع مستقل، بخصوص كشورهاي اسلامي طرحهاي مختلف و متنوعي را پي‌ريزي مي‌كند. از زماني كه غربي‌ها قدرت وح


برگشت
  • نظرات : 3
  • بازدید : 2 151
کاربر گرامی شما هنوز در وبسایت ثبت نام نکرده اید
ما از شما درخواست داریم ثبت نام کنید و با نام کاربری خود وارد شوید.

VincPhedia
(#1 )
  • 26/09/1394 - 14:09
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
In the wu contradictory cycle a reversal of forces involves a subordinate phase taking control of the phase that would normally dominate it. buy viagra winnipeg Another ED risk factor is diabetes SREs are less frequent and have a reduction of maximum circumference a shorter duration and a smaller rigidity in diabetics.Its gum or sap is tapped and harvested to make frankincense.A multicenter retrospective survey revealed that community acquired infections were times more common than nosocomial infections E. buy clomid online australia The cells of the fetus found in the uid are cultured grown and cytologic and biochemical studies are performed to check fetal chromosomes concentrations of proteins and bilirubin and fetal maturation.varicellaEnlarged jaw macrognathiaWhen we talk about diets were usually talking about reduction in calories and weight management.Adrenomedullin Calcitonin GeneRelated Peptide Nociceptin.Osteitis fibrosa cystica brown tumors predisposes to pathologic fractures.There were no serious complications but some circulatory side effects were seen after mg. isotret Most people with Addisons disease are taught to give themselves an emergency injection of hydrocortisone or increase their dose of oral prednisone in times of stress.c.Stage IVdistant metastasis B.The Charles Saint Theater at Groote Schuur Hospital where Barnards hearttransplant operation took place is now the Heart of Cape Town Museum laid out exactly as it was on December buy deltasone wideningDREHigh ANA and RF may be present.F A FIGUREThis germ is smaller than its anthrax counterpart and also reacts differently to colored stains. buy nolvadex online Momentous thcentury strides in surgery included anesthesia and antisepsisasepsis see pp.Contrast material may be injected intravenously to highlight abnormalities.et al.Hypocalcemia can cause lethargy confusion and tetany.
WillHali
(#2 )
  • 14/10/1394 - 00:49
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
Nechushtan H.excessive above more than normal doxycycline 100mg for sale Secretary of State at War and close friend Sidney Herbert asked her to prepare a group of nurses.Do not forget to address the patients nutritional needs.suggested that increased effects of adenosine via AB receptor signaling has an essential role in the pathogenesis of penile fibrosis.It is used to image a wide range of body tissues including the bones heart thyroid and lungs.The thyroid cartilage is the largest and in men is commonly referred to as the Adams apple. priligy quanto prima Give antihistamines both H and H blockers and corticosteroids as well although they have a minimal effect in hyperacute condition.CausesThe lens here is embedded in a medium that has a different index of refraction n and n on each side of the lens.Waiting to hours allows much of the radiopharmaceutical to be excreted in urine and allows for better visualization of the radioactive material remaining in the skeleton. prednisone without. prescription ALL is the most common childhood cancer but it can also occur in adults.showed efficacy and safety at doses of and mg and a phase III trial in men with ED confirmed a satisfactory efficacysafety profile Glina et al.tendon isBtonsilloaura viagra con esteroides In Ancient Greece Hippocrates see pp.In ATN the tubule cells are damaged and cannot reabsorb water or sodium so the urine cannot be concentrated which leads to low urine osmolality.What HIV does is target the very parts and processes of the body that are designed to repel invadersthe immune system.All of these chromosomes reside in the nucleus of each cell.Nat. cialis for sale in usa Transmitted through fecaloral contact.abdominal ultrasonography barium enema CT scan of the abdomen endoscopic retrograde cholangiopancreatography endoscopic ultrasonography gastric bypass bariatric surgery gastrostomy G tube HIDA scan laparoscopy liver biopsy nasogastric intubation percutaneous transhepatic cholangiography serum bilirubin small bowel followthrough stool culture stool guaiac Hemoccult
Richerulty
(#3 )
  • 18/10/1394 - 05:51
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
for paindeciency of calcium in the blood hypoIf a person with an iodine allergy is given this type of contrast nausea or vomitingsneezing itchingor hives may occur.PSYCHIATRY I NTRODUCTION You will nd this chapter different from others in the book. dapoxetine 60mg What Abnormal Results Mean An abnormal result means acetylcholine receptor antibody has been detected in your blood.RADIOLOGY AND NUCLEAR MEDICINE DIAGNOSTIC TECHNIQUES XRay Studies Xray imaging is used in a variety of ways to detect pathologic conditions.For example one intriguing study reported the utilization of gliomaderived exosomes to generate CD T cells with gliomaspecific cytotoxic activity in vitro and suggested this stratagem for immunizing against gliomas order methyl prenisone without rx .g.You can find a description of one such device inAssume that the AFM Chapter Nuclear PhysicsThis condition also known as a cerebral infarction is the result of impaired oxygen supply to the brain..b. farmacia italiana q vende cytotec O.The most common microorganisms causing osteomyelitis are S.It is associated with outdoor activities in wooded areas e.All four types of hypersensitivity reactions may serve as the underlying mecha nism of drug allergies.Impetigo is a purulent pus containing skin disease caused by bacterial infection. where to buy valtrex Out of theseThis is a form of leukoderma Figure B.PIn Kansas became the first US state to incorporate brain death into its legal definitions.On physical examination his lungs are clear to auscultation bilaterally and he has an erythematous oropharynx without pharyngeal exudates.Not only do these emerging approaches permit the analysis of a single candidate epigenetic modication but they also allow the characterization of highly integrated genomewide epigenomic proles utilizing single cells and molecules by employing sophisticated technology platforms. how to mail order cheap viagra Labasky R.is called Snells law