• Site Rules
  • Contact

 

مــوضوعـات ســایت
رهگیری ثبت نام ها
جدید ترین مطالب
پـنـل کــاربری
لینک دوستان
تاریخ : 30 آذر 1395
موضوع : مناسبت ها

پیامبر صلح و آشتی

حضرت عيسي مسیح علیه السّلام، این پيامبر بزرگ الهي و اولوا العزم، در ۲۵دسامبر اول ميلادي، ۶۲۲سال قبل از هجرت حضرت پیامبر صلوات الله علیه، در بيت لحم واقع در سرزمين فلسطين به دنيا آمد. با اين حال تاريخ تولّد حضرت عيسي مسیح علیه السّلام دقيق نيست و در قرن ششم قبل از هجرت، روز ۲۵دسامبر به عنوان عيد ميلاد حضرت عيسي مسیح علیه السّلام، برگزيده شد، درصورتي كه تاريخ ‏نويسان، معتقدند تولد حضرت عيسي بن مريم علیه السّلام ۴يا۶سال قبل از آن بوده است. حضرت عيسي علیه السّلام به فرمان خداوند، به گونه ‏اي اعجازآميز از مادري باكره و مقدّس متولّد شد و سپس در گهواره شروع به سخن گفتن كرد و پيامبري خود را بشارت داد. زمان جواني حضرت عيسي مسیح علیه السّلام، دوره بحراني تاريخ يهود است. يهوديان تحت سيطره روميان چشم انتظار موعودي نجات بخش بودند. وقتی حضرت عيسي مسیح علیه السّلام، اعلام کرد: «گمان مبرید که من آمده ام تا  تورات یا صحف انبیا را باطل سازم، بلکه تا تمام کنم.»(انجیل متی, ۱۷:۵) با اين حال با ظهور حضرت عيسي مسیح علیه السّلام، علي‏رغم ديدن نشانه‏ ها و معجزات بر حق حضرت عيسي بن مريم علیه السّلام، باز هم با ايشان به مخالفت برخاستند. آن حضرت در دوران حيات خود به موعظه و شفاي بيماران مي ‏پرداخت و در تعليمات خويش، بيشتر از تمثيل بهره مي‏ گرفت. معجزات فراوان، تبيين مسائل اخلاقي به همراه مثال‏ ها، شفاي بيمارانِ علاج‏ناپذير و بالاخره پافشاري بر اطاعت از شريعت و پرستش خداي يكتا باعث شد تا تعداد زيادي گرد وي جمع شوند. در اين ميانْ، پيروان نزديك و خاص او حواريون نام داشتند كه دوازده نفر بودند و هميشه همراه حضرت بودند. حضرت عيسي مسیح علیه السّلام كه از ۳۰سالگي به نبوت برگزيده شد، سرانجام مورد تهديد بزرگان يهود واقع شد و آنان تصميم به قتل وي گرفتند. زيرا سران يهودي از اين‏كه مردم به حضرت عيسي بن مريم علیه السّلام علاقه ‏مند مي‏ شدند، احساس نگراني نموده و مي‏دانستند اگر او را آزاد بگذارند، همه مردم به او ايمان مي‏آورند. روي گرداني يهوديان از بزرگان خود باعث شد تا سران يهود به اين نتيجه برسند كه بايد عيسي علیه السّلام را براي حفظ قوم خود، قرباني نمايند. در آن حالْ، چون خواستند آن حضرت را از ميان بردارند، خداوند حضرت عيسي مسیح علیه السّلام را به آسمان ‏ها برد و يهوديان فردي شبيه به حضرت عيسي مسیح علیه السّلام را به صليب كشيدند. در روايات، بازگشت حضرت عيسي مسیح علیه السّلام در زمان ظهور حضرت مهدي موعود(عج) تصريح شده و به نمازگزاردن آن حضرت پشت سر امام عصر اشاره گرديده است. میلاد سراسر نور پیامبر بزرگ الهی، پیام آور صلح و دوستی و نوید بخش سلامت روح و اندیشه، حضرت عيسي مسیح علیه السّلام همو که لحظه ای در رسالت فراگیر خود در نجاتِ بشرِ گرفتار در گردابِ خود پرستی ها سستی ننمود و از آرمان خداپرستی دفاع کرد و میراثی مقدس و جاودانه در تاریخ بشر بنیاد نهاد بر همه موحّدان و حقّ پرستان گیتی مبارک باد


مسیح در قرآن

در قرآن کریم سوره ای مستقل به نام مریم وجود دارد ، در حالی که در انجیل، بیش از چند جمله کوتاه درباره مریم چیزی گفته نشده است. سپس این سوال را مطرح کرد که چرا به جای اینکه در قرآن سوره ای به نام همسر یا  دختر پیامبر اسلام باشد، سوره ای به نام مریم وجود دارد و چرا قرآن کریم تا بدین حد از حضرت موسی و عیسی سخن گفته است؟ سوال دیگر اینکه منابع اطلاعاتیِ شخصی امّی چگونه توانسته است از کتاب مقدس پیشی بگیرد؟  آیا تحقق چنین امری به غیر از طریق وحی امکان داشته است؟  معجزاتی از قبیل «رطبِ رسیده» و «نهر روان» پس از تولد مسیح برای مریم، سخن گفتن عیسى در گهواره، آفریدن پرنده از گِل و مائده آسمانى برای حواریون, از جمله نکات قرآنی است که در اناجیل نیامده است.خداوند متعال، با قدرت نمایی در قرآن، خود فصلی جدید و استثنایی در نظام خلقت گشود. انسانی آفرید که اکثر اسباب عادی و تدریجی از صحنه آفرینش حضرت عيسي مسیح علیه السّلام حذف شد. از این جهت است که حضرت عيسي مسیح علیه السّلام خود کلمه نامیده شد. نام حضرت عيسي مسیح علیه السّلام در سيزده سوره قرآن، ۴۵ بار تكرار شده است. كتاب حضرت عيسي مسیح علیه السّلام انجيل نام دارد. از القاب بسیار مشهور حضرت عيسي علیه السّلام، واژه «مسیح» است که به تبع آن حضرت پیروانش را «مسیحی» می خوانند. حضرت عیسی، مسیح خوانده شد. چون بر سر یتیمان دست می کشید برخی نیز گفته اند این لقب از آن رو بود که او چشم نابینایان را مسح می کرد و بینا می شدند. آن بزرگوار هیچ مبتلا و بیماری را مسح نمی کرد مگر این که شفا می یافت. بعضی نیز گفته اند او با گردش بر روی زمین و مسافرت های پی در پی، زمین را مسح می کرده است. قرآن کریم در آیه ۳۴ سوره مریم، حضرت عیسی پسر را در بیانی رسا و زیبا به همگان معرفی می کند: «این است عیسی پسر مریم؛ گفتار حقی که در آن تردید می کنند.» در سوره مبارکه مریم درباره تولد حضرت عيسي مسیح علیه السّلام به تفصیل سخن رفته است. هم چنین در سوره های نساء، توبه، مائده، آل عمران و تحریم از آن حضرت نام برده شده است. در قرآن مجید نام حضرت مسیح ۲۳ مرتبه با اسم «عیسی» یازده بار با نام «مسیح» و دو مرتبه با وصف «ابن مریم» آمده است. ذکر نام انبیای الهی در قرآن، نشان از عظمت مقام و تأکید بر الگو گرفتن از سیره زندگی آنان دارد. این پیامبر از مادری باکره چون مریم که تمام عمر خویش را به عبادت و بندگی خداوند صرف کرد و سرانجام با زادن فرزندی پاک و مبشّر روح القدس اجر و مزد عبادات خویش را در دنیا و آخرت گرفت. اسلام در مواجهه با این دو، مادر و پسر با نهایت احترام و ارج و قرب از آن ها یاد می کند به طوری که کمتر کسی در قرآن از آن مقام و منزلت برخوردار شده است.


  • «مسيح، عيسى بن مريم پيامبر خدا و كلمه او است كه آن را به سوى مريم افكند» (۱)؛

  • «به عيسى بن مريم دلائل روشن داديم و او را از مددهاى روح القدس برخوردار ساختيم» (۲)؛

  • «مَثَل عيسى نزد خدا مانند مَثَل آدم است كه او را از خاك آفريد، سپس به او گفت باش پس او بود شد» (۳)؛

  • «آن گاه كه خدا گفت: اى عيسى تو را مى‏ميرانم و به سوى خودم بالا مى‏بردم و از پليدى پاك مى‏سازم» (۴)؛

  • «نام او مسيح، عيسى بن مريم است؛ آبرومند در دنيا و آخرت، و از مقربان است» (۵) 

  • «اى مريم اين [خوراك] از كجا به تو رسيده است؟ گفت آن از جانب خداست» (۶)؛

  • «و آن گاه كه فرشتگان گفتند: اى مريم خدا تو را برگزيد، پاك ساخت و بر زنان جهانيان برترى داد» (۷)؛

  • «اى مريم در برابر پروردگارت خضوع كن و سجده نما و با ركوع كنندگان ركوع به جا آور» (۸)؛

  • «و خداوند براى مؤمنان مَثَلى را زد… و مريم دختر عمران را كه دامانش را پاك نگاه داشت» (۹)؛

  • «و پسر مريم و مادر او را نشانه‏اى قرار داديم» (۱۰)

  • «و در او [مريم] از روح خود دميديم و او را و پسرش را نشانه‏اى براى جهانيان قرار داديم» (۱۱).


حضرت عيسي مسیح علیه السّلام به رسالت رسید تا حقیقت دین خدا را با نور وجودش که عاریت گرفته از خدایش بود به یهودیان عصر خویش بشناساند. اساس بعثت انبیا از آدم ابوالبشر تا خاتم المرسلین به تصحیح و تکمیل ادیان پیامبران قبل از خودشان بوده است. همان طوری که هیچ پیامبری به کلی دین و کتاب پیامبر قبل از خود را نفی و رد نکرده است. حضرت عیسی علیه السّلام نیز منکر کتاب و دین حضرت موسی علیه السّلام نشد و با نهایت احترام در صدد تکمیل و تصحیح آن برآمد. زخارفی که بزرگان دین یهود پس از حضرت موسی علیه السّلام بدان افزودند و بدین کار نور حقیقت دین الهی را به خاموشی کشانیده بودند. حضرت عيسي مسیح علیه السّلام خود در این باره می فرماید:« گمان مبرید که آمده ام تا تورات موسی و نوشته های سایر انبیاء را منسوخ کنم من آمده ام تا انها را تکمیل نمایم و به انجام برسانم.»(۱۲) در جای دیگر می فرماید:« به راستی به شما می گویم که از میان احکام تورات، هر آنچه باید عملی شود یقیناً همه یک به یک عملی خواهند شد، پس اگر کسی ازکوچک ترین حکم آن سرپیچی کند و به دیگران نیز تعلیم دهد که چنین کنند او در ملکوت آسمان از همه کوچکتر خواهد بود.»(۱۳) حضرت محمّد صلوات الله علیه نیز در رسالت خویش با همین رویکرد به مسیحیت و ادیان گذشتگان و پیامبران آسمانی نگریسته است. و پس از تصدیق کلیت دین و کتاب مقدسشان به بیان تحریف ها و اصلاح آن ها پرداخته است. يا مَريمُ إنَّ اللَّهَ يُبَشِّرُكِ بِكَلِمَةٍ مِنهُ اسمُهُ المَسيحُ عِيسَي ابنُ مَريمَ وَجيِهاً فِي الدُّنيا وَ الآخِرَةِ و مِنَ المُقَرَّبينَ) اي مريم! خدا تو را به كلمه‏اي از جانب خودش بشارت مي‏دهد كه نامش مسيح، عيسي بن مريم است؛ در حالي كه در دنيا و آخرت آبرومند و از مقرّبان الهي است.(۱۴) به هر رو قرآن و اسلام شرط ایمان و تقوا برای مسلمانان را اعتقاد به پیامران و کتاب های مقدّس آن ها می داند و خود نیز مکمّل آن ها است همان طور که مسیحیّت مکمّل یهود و ادیان گذشته خویش بوده است. با نگاه آیات سوره هایی چون: بقره: ۴، ۱۳۶، ۲۸۵؛ آل‏عمران: ۸۵؛ شورى: ۱۳ و… می توان این مهمّ را اثبات کرد


حضرت عيسي ‏عليه السّلام درروایات
حضرت عيسي‏ عليه السّلام: خادِمي يَدايَ و دابَّتي رِجلاي و فِراشِي الأرضُ و وِسادِي الحَجَرُ و دِفئي فِي الشِّتاءِ مَشارِقُ الأرضِ . . . . أبيتُ و لَيسَ لي شَي‏ءٌ و أصبِحُ و لَيس لي شَي‏ءٌ و لَيسَ عَلي وَجهِ الأرضِ أحَدٌ أغني مِنّي خدمت كار من دو دست من است و مركبم دو پاي من و بسترم زمين و بالشم سنگ و گرمابخشم در زمستان مكان‏هاي آفتابگير . . . . شب و روز خود را با ناداري سپري مي‏كنم و با اين حال روي زمين، هيچ كس توانگرتر و بي‏نيازتر از من نيست.(۱۵) امام علي‏عليه السّلام درباره حضرت عيسي‏عليه السّلام فرمودند:. . . وَلامالٌ يَلفِتُهُ و لا طَمَعٌ يُذِلُّهُ، دابَّتُهُ رِجلاهُ و خادِمُهُ يَداهُ: نه مال و ثروتي داشت كه او را به خود مشغول گرداند و نه طمعي كه به خواري‏اش اندازد، مركب او دو پايش بود و خدمت كارش دو دستش. ۱۶


برگ ها: 1  2  3 4

برگشت
  • نظرات : 0
  • بازدید : 157
کاربر گرامی شما هنوز در وبسایت ثبت نام نکرده اید
ما از شما درخواست داریم ثبت نام کنید و با نام کاربری خود وارد شوید.