• Site Rules
  • Contact

 

مــوضوعـات ســایت
رهگیری ثبت نام ها
جدید ترین مطالب
پـنـل کــاربری
لینک دوستان
تاریخ : 7 آبان 1396

خداوند هر صبح و شام از طعام بهشت بر زائران حضرت امام حسین علیه السّلام نازل مى‏ فرماید و خدمت کاران زائران امام حسین(ع) فرشتگانند. هیچ بنده اى از بندگان خداوند حاجتى از حوائج دنیا و آخرت را از خداوند متعال در خواست نمى‏ کند مگر آن که خدا به او عطاء کند. فرشتگان با دست هایشان صورت زائران حضرت امام حسین(ع) را مسح می کنند. در حدیثی از امام حسن عسكری(ع) پنج نشانه‌ برای مؤمن شمرده شده است. از اين پنج نشانه يكی زيارت اربعين است. هم‌چنين زیارت‌نامه‌ ای براي روز اربعین از امام صادق(ع) نقل شده است. شیخ عباس قمی اين زیارت‌نامه را در مفاتیح الجنان در باب سوم بعد از زيارت عاشورا غير معروفه، با عنوان زیارت اربعین نقل كرده است. قاضی طباطبایی می‌نویسد كه حركت به سوی کربلاء در روز اربعين از زمان ائمه اطهار(ع) در بين مردم رايج بوده است، حتّی‌در زمان بنی‌ اميّه و بنی العبّاس نيز به اين حركت مقيّد بوده‌اند. او اين حركت را سيره مستمره در طول تاريخ می‌داند. نويسنده ادب الطّف كه در سال ۱۳۸۸ق منشر شده در گزارشی كه از اجتماع اربعین حسینی در کربلاء داده است آن را به اجتماع مسلمانان در مكّه مكرّمه تشبيه كرده و به حضور هيأت‌های عزاداری اشاره می‌كند كه برخی به زبان‌ تركی و برخی به عربی و گروهی به فارسی و دسته‌ای دیگر به زبان اردو شعر می‌خوانند. او تصریح می‌‌كند كه مبالغه نیست اگر بگویم بیش از چند ميليون نفر در زیارت اربعین حضور دارند. بعد از سقوط نظام بعثی در عراق كه مانع هر گونه عزاداری بود برای نخستین بار در سال ۲۰۰۳م، مردم به سوی کربلاء حركت كردند. در آغاز این حرکت تنها دو تا سه میلیون نفر حضور داشتند. در سال‌های بعد تعداد زائران شرکت‏ کننده در این راهپیمایى عظیم به بیش از ده میلیون نفر رسید. در سال گذشته برخی گزارش‌ها از حضور ۱۵ میليون زائر در کربلاء خبر داده‌اند. آمار وزارت کشور عراق حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۲ش دستکم یک میلیون و ۳۰۰ هزار زائر خارجی به عراق آمده و همگی راهی کربلای معلا شده اند تا در راهپیمایی به سوی کربلا و حرم امام حسین(ع) شرکت کنند. مسافت پیاده‌روی بر اساس آن‌چه سایت حج و زیارت ایران اعلام کرده است؛ میزان مسافت پیاده‌روی حدود ۸۰ کیلومتر است. در این مسیر به تعداد ۱۴۵۲ ستون قرار داده شده که فاصله بین هر ستون ۵۰ متر است یعنی هر ۲۰ ستون =۱ کیلومتر.برای پیاده روی کل مسیر زمانی در حدود ۲۰ تا ۲۵ ساعت لازم است(متوسط روزی ۷ تا ۸ ساعت). زمان تخمینی سفر پیاده: ۳ تا ۴ روز خواهد بود.

ثواب زائر امام حسین(ع)
محدث جلیل القدر جعفر بن محمد قولویه در کتاب معتبر کامل الزّیارات به تفصیل به نقل روایاتی از امام صادق(ع) در ثواب و فضیلت زیارت امام حسین(ع) و مقام ویژه زائران آن حضرت پرداخته است.

دعای امام صادق برای زوار امام حسین(ع)
معاویة بن وهب می گوید: اجازه خواستم که بر امام صادق(ع) وارد شوم، به من گفته شد  داخل شو، داخل شده آن جناب را در نمازخانه منزلشان یافتم. نشستم تا حضرت‏ نمازشان را تمام کردند. آن گاه  شنیدم که حضرت با پروردگارشان مناجات نموده و چنین می گویند: بار خدایا، اى کسى که ما را اختصاص به کرامت داده و وعده شفاعت دادى و ما را وصىّ پیامبرت قرار دادى و علم به گذشته و آینده را به ما عطا فرمودى، و قلوب مردم را مایل به سوی ما نمودى، من و برادران و زائران قبر پدرم حسین(ع) را بیامرز، آنان که به جهت میل و رغبت در احسان به ما و به امید آنچه در نزد توست و به خاطر صله و احسان به ما و به منظور ادخال سرور بر پیغمبرت و به جهت اجابت کردن فرمان ما  و به قصد وارد نمودن غیظ بر دشمنان ما اموالشان را انفاق کرده و ابدانشان را به تعب انداخته اند. اینان اراده و نیّتشان از این ایثار، تحصیل رضا و خشنودى توست پس تو هم از طرف ما این ایثار را جبران کن و به واسطه رضوان، احسانشان را جواب گو باش و در شب و روز حافظ و نگاهدارشان بوده و اهل و اولادى را که از ایشان باقى مانده‏اند، بهترین جانشینان قرار بده و مراقب و حافظشان باش و شر و بدى هر ستمگر عنود و منحرفى را از ایشان و از هر مخلوق ضعیف و قوى خود کفایت نما و ایشان را از شر شیاطین انس و جنّ محفوظ فرما و به ایشان برترین چیزى را که در دور بودنشان از اوطان خویش از تو آرزو کرده ‏اند و به واسطه ‏اش ما را بر فرزندان و اهل و نزدیکانشان اختیار کردند، عطا فرما . خدایا دشمنان ما آنان را به خاطر خروج برای زیارت مورد ملامت و سرزنش قرار دادند ولى این حرکت دشمنان، ایشان را از تمایل به ما باز نداشت و این ثبات آنان از باب مخالفتشان با مخالفین ماست، پس تو این صورت‏هایى که حرارت آفتاب آن ها را در راه محبّت ما تغییر داده، مورد ترحّم خودت قرار بده و نیز صورت‏هایى را که روى قبر ابى عبد اللَّه الحسین(ع) مى ‏گذارند و بر مى‏دارند، مشمول لطف و رحمتت قرار بده و همچنین به چشم‏هایى که از باب ترحم بر ما اشک ریخته‏ اند، نظر عنایت فرما و دل‏هایى را که‏ براى ما به جزع آمده و به خاطر ما سوخته‏اند، مورد رحمت خویش قرار بده، بار خدایا به فریادهائى که به خاطر ما بلند شده برس، خداوندا من این ابدان و این ارواح را نزد تو امانت قرار داده تا در روز عطش اکبر که بر حوض کوثر وارد مى‏شوند آن ها را سیراب نمایى.و پیوسته امام(ع) در سجده این دعا را مى‏ خواندند و هنگامى که از آن فارغ شدند عرض کردم: فدایت شوم این مضامین ادعیه‏اى که من از شما شنیدم اگر شامل کسى شود که خداوند عزّ و جلّ را نمى‏شناسد گمانم این است که آتش دوزخ هرگز بر او کارگر نخواهد افتاد. سپس امام به من فرمودند: اى معاویه زیارت آن حضرت را ترک مکن.عرض کردم: فدایت شوم نمى‏ دانستم که اجر و ثواب آن این مقدار است.حضرت فرمودند: اى معاویه کسانى که براى زائران امام حسین(ع) در آسمان دعا مى‏ کنند به مراتب بیش تر از آنانی هستند که در زمین براى ایشان دعا و ثنا مى‏ نمایند.(کامل الزّیارات، ص ۱۱۷)

استقبال فرشتگان از زائر امام حسین(ع)
امام صادق(ع) فرمودند: چهار هزار فرشته در اطراف قبر حضرت حسین بن على(ع)  بوده که جملگى ژولیده و گرفته و حزین مى‏ باشند و تا روز قیامت بر آن جناب مى‏گریند، رئیس ایشان فرشته‏اى است که به او منصور گفته مى‏شود، هیچ زائرى به زیارت آن حضرت نمى‏ رود مگر آن که این فرشتگان به استقبالش مى‏ روند و هیچ وداع‏ کننده‏اى با قبر آن حضرت وداع نکرده مگر آن که این فرشتگان مشایعتش مى‏ کنند و مریض نمى‏ شود مگر آن که عیادتش کرده و نمى‏میرد مگر آن که ایشان بر جنازه‏ اش نماز خوانده و از خدا طلب آمرزش برایش مى‏ کنند.(همان، ص ۱۱۹)

ثواب زائر امام حسین(ع)
امیرالمؤمنین در حوض کوثر با زائر امام حسین مصافحه می کند.امام صادق(ع) فرمودند: از پدرم شنیدم به یکى از دوستانشان که از زیارت(قبر امام حسین(ع))  سؤال کرده بود، ‏فرمودند: چه کسى را زیارت مى ‏کنى و چه کسى را با این زیارت اراده مى‏ نمایى؟(یعنى با این زیارت قصد تقرّب به چه کسى را دارى؟) عرض کرد: مراد و مقصودم تقرب به خداوند تبارک و تعالى است.حضرت فرمودند: کسى که به دنبال زیارت، یک نماز خوانده و با این نماز قصد تقرّب به خدا را داشته باشد، در روزى که خدا را ملاقات مى ‏کند بر او نورى احاطه کرده است که تمام کسانی که او را مى‏بینند صرفا نور مشاهده می نمایند و خداوند متعال زوّار قبر مطهّر امام حسین(ع) را مورد اکرام قرار داده و آتش جهنّم را از رسیدن به آن ها باز مى‏دارد، و زائر در نزد حوض کوثر، مقامى بسیار رفیع و مرتبه‏اى لا یتناهى دارد و امیر المؤمنین(ع) که در کنار حوض ایستاده‏است با او مصافحه کرده و وى را از آب سیراب مى‏فرماید و احدى در وارد شدن بر حوض بر وى سبقت نمى‏گیرد مگر پس از او و سیراب شدن او. پس از سیراب گشتن به جایگاهش در بهشت برگشته در حالى که فرشته‏اى از جانب امیر المؤمنین(ع) با او بوده که به صراط امر مى ‏کند براى وى پائین بیاید و با او مدارا کرده تا از روى آن بگذرد و به آتش جهنّم فرمان مى‏ دهد که حرارت و سوزشش را به او نرساند تا وى از آن گذر کند.(همان ص ۱۲۳)راوی می گوید: محضر مبارک امام صادق(ع) عرضه داشتم: فدایت شوم چه مى‏فرمائید در باره کسى که با داشتن قدرت زیارت امام حسین حضرت سيّدالشّهدا(ع) را ترک مى‏ کند؟حضرت فرمودند: این شخص عاق رسول خدا(صلّى اللَّه علیه و آله)  و عاق ما اهل بیت مى‏باشد و امرى که به نفع او است را سبک شمرده است.  کسى که آن حضرت را زیارت کند: خداوند متعال حوائجش را برآورده نماید و آنچه از دنیا مقصود او است را کفایت فرماید و نیز زیارت آن حضرت موجب جلب رزق براى زائر مى‏باشد….(همان ص ۱۲۸)

ارزش و پاداش زيارت امام حسين(ع)
فرشتگان با دست هایشان صورت زائر امام حسین را مسح می کنند. مفضّل بن عمر روایت می کند که امام صادق(ع) فرمودند: گویا مى‏ بینم که فرشتگان با مؤمنین بر سر قبر حضرت حسین بن على(ع)  ازدحام کرده ‏اند.راوى مى‏گوید: عرضه داشتم: آیا مؤمنین فرشته را مى‏ بینند؟حضرت فرمودند: هرگز، هرگز، آن ها به خدا قسم ملازم و همراه مؤمنین هستند و حتّى با دست‏ هایشان صورت‏ هاى آن ها را مسح مى‏ کنند.سپس امام(ع) فرمودند: خداوند منّان هر صبح و شام از طعام بهشت بر زوّار امام حسین(ع) نازل مى‏ فرماید و خدمت کاران ایشان فرشتگانند. هیچ بنده‏اى از بندگان خداوند حاجتى از حوائج دنیا و آخرت را از خداوند متعال در خواست نمى ‏کند مگر آنکه خدا به او عطاء مى‏فرماید. راوى مى ‏گوید: عرض کردم: به خدا قسم این کرامت مى ‏باشد.امام(ع) به من فرمودند: اى مفضّل: برایت بیشتر بگویم؟عرضه کردم: بلى سرور من.حضرت فرمودند: گویا مى‏ بینم تختى از نور را گذارده ‏اند و بر روى آن قبّه ‏اى از یاقوت سرخ زده شده که با جواهرات آن را زینت نموده‏اند و حضرت امام حسین(ع) بر روى آن تخت نشسته ‏اند و اطراف آن حضرت نود هزار قبه سبز زده‏ اند و مؤمنین آن حضرت را زیارت کرده و بر آن جناب سلام مى‏ دهند، پس خداوند متعال به ایشان مى ‏فرماید: اى دوستانم از من سؤال کنید و بخواهید، پس زیاد اذیّت شدید و خوار و مقهور گردیدید. امروز، روزى است که حاجتى از حاجات دنیا و آخرتتان را از من در خواست نکرده مگر آن را روا مى ‏نمایم، پس خوردن و آشامیدنشان در بهشت مى‏باشد، پس به خدا قسم کرامت و احسانى که زوال نداشته و انتهاء آن را نمى‏ توان درک کرد همین است.(همان ص ۱۳۵)

زائران امام حسین هم درجه اهل بیت در قیامت
امام صادق(ع) فرمودند: هنگامى که روز قیامت شود منادى نداء مى‏ کند: کجا هستند زوّار حسین بن على(ع) ؟ گردن‏ هاى تعدادى از مردم کشیده مى‏شود که عدد آن ها را غیر از خداوند متعال کس دیگرى نمى‏داند. پس به ایشان گفته مى ‏شود قصد شما از زیارت قبر حضرت حسین بن على(ع)  چه بود؟ مى‏ گویند: پروردگارا! آن حضرت را زیارت کردیم به جهت محبّتى که به رسول خدا و حضرت على و فاطمه داشته و به منظور طلب رحمت براى صاحب قبر به ازای آنچه از آن حضرت صادر گردید. پس به آن ها گفته مى‏شود: ایشان محمّد و على و فاطمه و حسن و حسین(سلام اللَّه علیهم) بوده، به آن ها ملحق شوید. شما با ایشان و در درجه و مرتبه آن ها هستید، به لواء و پرچم رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم ملحق گردید. پس به طرف لواء آن حضرت رهسپار شده و در سایه آن قرار مى ‏گیرند در حالى که لواء به دست امیر المؤمنین على(ع) مى‏ باشد و بدین ترتیب به بهشت وارد مى ‏شوند. ایشان جلو پرچم و سمت راست و جانب چپ و پشت آن بوده و چهار طرف لواء را گرفته‏ اند.(همان ص ۱۴۱)

ثواب کسى که از روى شوق به زیارت حضرت امام حسین(ع) برود
ذریح محاربى، مى‏ گوید: محضر مبارک حضرت ابى عبداللَّه(امام صادق(ع)) عرض کردم: از خویشاوندان و فرزندانم کسى را ملاقات نکردم مگر وقتى به آن ها از اجر و ثوابى که در زیارت قبر حضرت امام حسین(ع) هست، گفتم، من را تکذیب نموده و گفتند: تو بر حضرت جعفر بن محمّد(ع)  دروغ بسته و این خبر را از پیش خودت مى‏گوئى! حضرت فرمودند: اى ذریح! مردم را رها کن هر کجا که مى‏خواهند بروند، به خدا قسم حق تعالى به زائرین امام حسین مباهات کرده و افتخار مى‏نماید و مسافر و زائر را فرشتگان مقرّب خدا و حاملین عرش رهبرى مى ‏کنند. حتى حق تعالى به فرشتگان مى‏فرماید: آیا زوّار حسین بن على را مى‏بینید که از روى شوق و محبّت به آن حضرت و علاقه به حضرت فاطمه دخت رسول اللَّه به زیارت آمده‏اند؟ به عزّت و جلال و عظمت خود قسم کرامت خویش را بر ایشان واجب کرده ‏ام و ایشان را حتما به بهشتى که براى دوستانم و براى انبیاء و رسل و فرستادگانم آماده کرده ‏ام داخل مى ‏کنم. اى فرشتگان من! ایشان زوّار قبر حسین حبیب محمّد رسول من بوده و محمّد حبیب من است و کسى که من را دوست داشته باشد حبیب من را نیز دوست مى‏دارد و کسى که حبیب من را دوست داشته باشد دوست‏دار حبیبم را نیز دوست دارد و کسى که نسبت به حبیب من بغض دارد به من نیز بغض مى‏ ورزد و کسى که به من بغض مى‏ورزد بر من واجب است که به اشد عذاب، عذابش نموده و به آتش دوزخ او را بسوزانم و جهنم را مسکن و مکانش قرار داده و وى را چنان عذابى کنم که احدى از اهل عالم را آن طور عذاب نکرده باشم.(همان ص ۱۴۳)

زوّار حضرت امام حسین(ع) شفاعت مى‏ کنند
امام صادق(ع) ‏فرمودند: روز قیامت منادى ندا مى‏ کند: شیعیان آل محمّد کجا هستند؟! پس از میان مردم گردن هائى کشیده شده و افرادى بپا مى‏خیزند که عدد آن ها را غیر از حق تعالى کس دیگر نمى‏ داند. ایشان در قسمتى از مردم بپاخاسته ‏اند، سپس منادى ندا مى ‏کند: زوّار قبر حضرت امام حسین(ع) در کجا هستند؟! خلق بسیارى به پا مى‏ خیزند.پس به ایشان گفته مى ‏شود: دست هر کسى را که دوست دارید بگیرید و آن ها را به بهشت ببرید، پس شخصى که جزء زائرین است هر کسى را که بخواهد گرفته و به بهشت مى‏برد حتى بعضى از مردم به برخى دیگر مى ‏گویند: اى فلانى من را مى‏شناسى؟ من کسى هستم که در فلان روز در فلان مجلس براى تو ایستاده و احترام از تو نمودم پس من را نیز دریاب، زائر او را نیز گرفته و به بهشت داخل نموده بدون اینکه دافع و مانعى در بین باشد. (همان ص ۱۶۵) از مسائل مهمي كه قريب پانزده قرن در جهان تشيع مطرح است، مسأله زيارت حضرت اباعبدالله الحسين مي‌‌باشد و زمينۀ اين زيارت مبارك، توسط رسول خدا بنا شده و پس از پيامبر به طور متواتر ائمه طاهرين بدان تأكيد كرده‌‌اند؛ بنابراين مسأله زيارت امام حسين از زمان تولد مبارك ايشان، توسط پيامبر خدا توصيه شده و مباحث مربوط به پاداش زيارت به قبل از حادثه عظيم عاشورا مربوط است تا اينكه پس از واقعه عاشورا و شهادت حضرت و ياران با وفايشان اين مسأله [زيارت] به طور عميق‌‌تر و گسترده‌‌تر شكل گرفت.مردم مؤمن نيز با توجه به روايات مربوط به زيارت حضرت، همواره حاضرند هر سختي و مشقت را با جان و دل پذيرا باشند؛ چراكه زيارت حضرت به عنوان بهترين راه تقرب به پروردگار معرفي شد؛ امام صادق مي‌‌فرمايد: مَنْ أَتَى قَبْرَ الْحُسَيْنِ عَارِفاً بِحَقِّهِ‏ كَتَبَهُ‏ اللَّهُ‏ فِي أَعْلَى عِلِّيِّين؛ ‏ هر كس به زيارت حسين برود در حالى كه مقام و منزلت وى را بشناسد، خداوند او را در اعلى عليين بهشت جاي مي دهد. البته سبك، كلمات و تركيب برخي از روايات بيانگر ضرورت و شبهه وجوب در زيارت حضرت سيد الشهداء دارند؛ بدين معنا كه انجام عمل زيارت حضرت از مستحب بودن گذشته است، كثرت و بيان اين‌گونه روايات نشان دهنده اين مطلب است كه زيارت اباعبدالله در مرز لزوم و وجوب است.جايگاه زيارت سيد الشهداء در نزد ائمه به اندازه‌‌اي مقام دارد كه فرموده‌‌اند: اگر احتمال ضرر، در سفر حج بدهيد به طوري كه آن سفر شما را به مشقت و رنج بياندازد، حجّ از شما ساقط است؛ اما در مسير زيارت امام حسين تمام سختي‌‌ها اعم از گرسنگي، تشنگي، پياده‌روي، و طي جاده‌هاي طولاني همگي از پاداش برخوردار است؛ و حتي در برخي از روايات آناني كه توانايي زيارت دارند و نمي‌روند مورد سرزنش ائمه طاهرين قرار گرفته‌اند؛ حنان از قول امام صادق مي‌‌فرمايد: «حنان مي‌گويد: به امام صادق عرض كردم، چه مي‌فرماييد درباره زيارت قبر مطهر حضرت حسين بن علي، زيرا از بعضي راويان احاديث شما به ما خبر رسيده كه زيارت قبر آن حضرت با ثواب يك حج و عمره برابر است؟ امام فرمود: تعجب نكن كسي كه مي‌گويد به همه اين ثواب مي‌رسد؛ ولي تو قبر آن حضرت را زيارت كن و به آن حضرت جفا نكن، زيرا كه آن حضرت سيد جوانان شهيد و سرور آقاي جوانان اهل بهشت و همچون يحيي بن زكريا است و آسمان و زمين بر اين دو نفر گريست.

اين همه سرمايه‌گذاري براي زيارت اباعبدالله(ع) براي چیست؟
اقدام اباعبدالله در روز عاشورا، ضامن حفظ زحمات همه انبياء و ائمه طاهرين بوده است، يعني اگر حادثه کربلاء اتفاق نيفتاده بود، تمام زحمات انبيا فراموش مي‌شد، چراغ دين خاموش مي‌شد؛ اما اين زيارت از طرف زائران حتماً بايد با معرفت به حضرت انجام بگيرد. «هارون بن خارجه نقل كرده است كه به امام صادق عرض كردم: «روايت مى كنند كه هر كس قبر امام حسين را زيارت كند، [ثواب] يك حج و يك عمره براى او محسوب مى‌شود، حضرت فرمود: به خدا سوگند هر كس كه از روى معرفت او را زيارت كند، خداوند گناهان وى را از اول تا به آخر مى بخشد.»زيارت با معرفت يعني اين‌كه مقام و منزلت حضرت را نزد خدا بشناسد كه امام واجب الاطاعه است و اهداف والاي او را در نظر داشته باشد؛ چون کربلاء تمام ارزش هاي عالم را در خود جمع كرده است. همه پندها، موعظه‌ها، نصيحت‌ها، راهنمايي‌ها را دارد و به همين دليل تاكيد به زيارت شده است، و اين جايگاه زيارت را نشان مي‌دهد؛ يعني زائر بايد به اين باور برسد كه مي‌رود تا در يك كلاس بسيار مهمي كه نمونه‌اش نيست شركت كند و در اين كلاس بايد درس وفاداري، شجاعت، تقوا، دينداري، خدمت به مردم و خدمت به دين و عبادت كردن را فرابگيرد.

چرا زيارت اربعين براي امام حسين تأكيد شده است؟
علت تأكيد، همان مسائل كلي است كه براي پاداش و ثواب زيارت بيان شد؛ يعني همان جايگاه، عامل شده كه يك روزي را هم جدا قرار دهند، به نام اربعين، با توجه به روايات و آن چه كه مورخان نگاشته‌‌اند، اربعين روزي بوده كه اهل بيت به کربلاء برگشتند؛ شخصيت بزرگي همچون جابر بن عبدالله انصاري در اربعين به زيارت اباعبدالله آمد؛ البته مبنا و ريشه زيارت اربعين را اهل بيت مطرح نموده‌‌اند، و جالب است كه يكي از علائم اهل ايمان را زيارت اربعين اباعبدالله برشمردند؛ از حضرت امام حسن عسكرى(ع) منقول است كه فرمودند: علامت‌‌هاى مؤمن پنج چيز است نماز پنجاه ركعت و زيارت‏ اربعين‏ و انگشتر به دست راست كردن و طرف پيشانى را بر خاك نهادن و بلند خواندن بسم اللَّه الرحمن الرحيم. آن چه از لسان اين روايت پيداست، امام حسن عسكرى(ع) زيارات اربعين را به عنوان يكي از علائم ايمان برشمردند، و اين نشان از مقام والا و جايگاه بلندي است كه خداوند به زائر امام حسين در اين روز [اربعين] بر اهل ايمان عطا مي‌‌كند و شايد دليل طرح اين موضوع از جانب ائمه براي اين باشد كه آنان اهداف بلند اين قيام را براي همه دوران و زمان‌ها نگريسته‌‌اند و مي‌دانستند كه اين اربعين به تدريج گسترش مي‌‌يابد؛ و همچون روزگار ما به يك راهپيمايي ميليوني كه دل‌هاي عالم را تكان مي‌دهد، و همه قدرت‌‌ها را شگفت‌زده مي‌كند، مبدّل خواهد شد. ما در اربعين اباعبدالله بزرگ ترين راهپيمايي دوره تاريخ خلقت را داريم و اين نام پرجاذبه اباعبدالله است كه زيارت اربعين را به اين‌جا رسانده كه شيعه‌ها و غير شيعه‌ها از همه جاي دنيا عاشقانه، مرارت‌‌هاي اين سفر را با جان و دل مي‌‌پذيرند كه خود را در اين روز به کربلاء برسانند؛ و چه بسا كه اين حركت عظيم موجب گردد كه دل‌ها به سوي خدا جلب شود و به همين واسطه بسياري از غير شيعيان نيز به تشيع مشرف شوند؛ و اين اربعين به نوعي خود يك معجزه است كه ميليون‌ها انسان را مثل يك درياي خروشان در مسير کربلاء به راه مي‌اندازد و دنيايي از نور اميد را در دل شيعيان عالم فروزان مي‌‌كند و اين خود ضامن بقاي تشيع و فرهنگ اسلام است؛ اربعين به همان ميزان كه موجب نور اميد در دل دوستداران اسلام است، باعث رعب و وحشت دشمنان نيز مي‌‌گردد؛ يعني دشمن را در هر قدرت و جايگاهي هم كه باشد مي‌ترساند. يكي از عوامل اميد به نابودي دشمنان دين تا قبل از ظهور امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف، همين حركت عظيم و درياي خروشان اربعين است.

آيا زيارت اربعين يا مراسم اربعين براي غير سيّدالشّهدا وجود دارد؟
اين چهلمي كه در بين مسلمان ها مرسوم است كه براي امواتشان شب چهل مي‌گيرند يا روز چهل مي‌گيرند هيچ مدرك شرعي و ديني ندارد، و برگزاري مراسم چهلم براي اموات، متكي به هيچ دليل ديني نيست؛ بنابراين اگر مردم براي امواتشان اربعين نگيرند هيچ مشكل شرعي و ديني ايجاد نمي‌‌شود و هيچ عيبي ندارد.

جواز مشقت کشیدن براي زيارت سيّدالشّهدا امام حسین(ع)
اربعين فقط خاص حضرت اباعبدالله الحسين است، ائمه طاهرين نيز در خصوص اربعين امام حسين سفارش و توصيه نموده‌‌اند، و نسبت به غير امام حسين توصيه‌‌اي ندارند؛ از اين‌‌رو اين سكه فقط به نام وجود مبارك حضرت سيد الشهداء ضرب خورده و فقط اختصاص به ايشان دارد؛ و اكنون هم تبديل به يك معجزه و جريان فرهنگي و اجتماعي شده است. در اين اربعين ارزش‌هاي وجودي مردم به منصه ظهور مي‌رسد، آتش بُخل در وجودشان خاموش مي‌گردد، و عاشقانه هزينه مي‌كنند و براي ابراز ارادت به آستان حضرت اباعبدالله، براي زوار غذا آماده مي‌‌كنند و براي محل اقامت و پذيرايي از آنان با جان و دل كار مي‌‌كنند. اربعين علاوه بر آثار اجتماعي كه دارد، روز درمان بُخل و تكبر است؛ و روز شعله‌‌ور شدن كَرم و جود و سخا است. در حقيقت فضاي اربعين يك فرصتي است براي پاكسازي درون از آلودگي‌‌هاي اخلاقي و زمينه سازي براي ترسيم افق ظهور ارزش هاي انساني است.مردم اگر بخواهند براي امواتشان كاري بكنند، بايد مسائل حق الله و حق الناس از جمله بدهي و نماز قضاي آن ميت را در اولويت امور قرار بدهند؛ بنابراين چهلم گرفتن در خانه‌ها و مساجد و هتل‌ها، واجب نيست. در حديث آمده است كه در سنت شريفه، عزاداري سه روز بود نه بيش تر؛ از اين‌‌رو مردم اگر مي‌خواهند به امواتشان خدمت كنند، بايد به فكر آخرت آن ميت باشند و پرونده‌اش را اصلاح كنند. مطلبي كه شايد در ذهن مردم باشد، طرح اين مسأله است كه آيا كسي كه خود را به مشقت و زحمت براي زيارت امام حسين مي‌‌اندازد، مشمول پاداش مي‌‌شود؟ آيا در روايات براي زيارتي كه با سختي و مذيقه و مشقت‌‌هايي همچون تحمل گرسنگي، تشنگي، خستگي و پياده‌روي براي زيارت اباعبدالله پاداش و ثوابي در نظر گرفته شده؟در پاسخ به اين پرسش، ابتدا چند نكته را متذكر مي‌‌شوم؛ قرآن مجيد و روايات به طور كلي پاسخ اين پرسش را داده‌‌اند، شما آيات جهاد قرآن مجيد را بنگريد كه پروردگار عالم مي‌فرمايد: در مسير جهاد با دشمن گرسنگي و تشنگي و سختي است، ولي پروردگار عالم مي‌فرمايد: من در مقابل تحمل اين همه مشكلات، پاداش عظيم مي‌دهم. در روايتي پیامبر مي‌‌فرمايد: قَوْلِ النَّبِيِّ: أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ أَحْمَزُهَا؛ برترين عمل‌ها سخت‌‌ترين آن ها است. از خصائص اميرمؤمنان اين بوده است كه اگر عبادتي مي‌خواستند انجام بدهند و آن عبادت مراتبي داشت، حضرت سخت‌ترين مرتبه را انتخاب مي‌‌كرد، بنابراين اگر ما خود را پيرو آن امام مي‌‌دانيم، بايد روش و منش آن حضرت را الگوي رفتاري خود قرار دهيم تا با شكيبايي و تحمل بر مشكلات و سختي‌‌ها فائق شويم؛ از اين‌‌رو مي‌‌توان به اين نكته مهم رسيد كه آن پاداشي كه در سختي‌ها، در مشقت‌ها هست در عبادت همراه با رفاه و زيارت با آسايش نيست. از زيارت‌‌هاي سخت همين زيارت اربعين امام حسين است كه مرسوم شده است مردم پياده از نقاط مختلف و از كشورهاي ديگر در اربعين به زيارت امام حسين مشرف مي‌‌شوند؛ و اين خيلي كار پرمشقتي است كه همراه با خستگي و درد بدن و بي‌خوابي و اضطراب و ناامني جاده‌ها است، در عين حال چند ميليون نفر پياده حركت مي‌كنند. به طور يقين با استناد به روايات معتبر اين عمل جداي از ثواب روز اربعين امام حسين مشمول پاداش است. «على بن ميمون صائغ، از حضرت امام صادق نقل كرده كه آن حضرت فرمودند: اى على! قبر حسين را زيارت كن و ترك نكن. عرض كردم: ثواب كسى كه آن حضرت را زيارت كند چيست؟ حضرت فرمودند: كسى كه پياده زيارت كند آن حضرت را، خداوند به هر قدمى كه برمى‏ دارد، يك حسنه برايش نوشته، و يك گناه از او محو مى‌‌كنند، و يك درجه مرتبه‏اش را بالا مى‌‌‏برد. و وقتى به زيارت رفت، حق تعالى دو فرشته را موكّل او مى‏‌‌كند كه آنچه خير از دهان او خارج مي‌شود را نوشته و آنچه شر و بد مى‏ باشد را ننويسند. و وقتى برگشت با او وداع كرده و به وى مى‏ گويند: اى ولىّ خدا! گناهانت آمرزيده شد. و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل بيت رسولش مى‌باشي، به خدا سوگند! هرگر تو آتش را به چشم نخواهي ديد و آتش نيز هرگز تو را نخواهد ديد و تو را طعمه خود نخواهد نمود.وقتي كه پياده‌روي زيارت اباعبدالله اين قدر اجر دارد، و زائر براي هر قدمي كه برمي‌دارد، يك حسنه برايش نوشته، و يك گناه از او محو مى‌‌كنند، و يك درجه مرتبه ‏اش را بالا مى ‏برد، اين خود مجوز پياده‌روي است.

توصيه‌هایي براي زائران اربعين امام حسین(ع)
اول اين‌كه لازم است اين نكته را متذكر شوم كه مردم ايران، و مردم مؤمني كه در هر كجاي عالم زمين زندگي مي‌كنند، بايد اين پياده‌روي و زيارت اباعبدالله به ويژه در اربعين را بر خودشان لازم بدانند، و آن را فرهنگ كنند. آن دسته از مردم كه بنا بر مشكلاتي كه دارند، قادر به پياده رفتن به کربلاء نيستند، سواره بروند و اگر هم توفيق زيارت نداشتيد كمك بدهيد، خدمت بكنيد و هر كس به اندازه توان و وسعي كه دارد به اين كار خير و عمل نيك كمك كند تا در نهايت به يك فرهنگ عمومي مبدّل گردد، لازم نيست برويد عراق چادر و خيمه بزنيد، در همين شهرهاي ايران چادر بزنيد، و براي زائران حرم امام حسين صبحانه و نهار و شام آماده كنيد. محل استراحت و اقامت فراهم نماييد و اين زوار را تا مرز بدرقه كنيد. هر نوع هزينه براي اباعبدالله بشود، پاداش آن نزد خدا محفوظ است. اگر بخواهيم قرآني محاسبه كنيم قرآن مي‌گويد: مَن جَاءَ بِالحْسَنَةِ فَلَهُ عَشرُ أَمْثَالِهَا؛ هر كس كار نيك بياورد، پاداشش ده برابر آن است. ‏ در آيه ۲۶۱ سوره مباركه بقره نيز خداوند در خصوص پاداش كساني كه انفاق مي‌‌كنند، مي‌‌فرمايد: مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فىِ سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فىِ كلُ‏ِّ سُنبُلَةٍ مِّاْئَةُ حَبَّةٍ وَ اللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيم؛ مَثَل آنان كه اموالشان را در راه خدا انفاق مى‏ كنند، مانند دانه‏اى است كه هفت خوشه بروياند، در هر خوشه صد دانه باشد؛ و خدا براى هر كه بخواهد چند برابر مى‏ كند و خدا بسيار عطا كننده و داناست‏. طبق روايات هزينه براي زيارت امام حسين ده هزار برابر پاداش دارد. خداوند براي هر درهم بخشش زائر حسين در راه خدا، ده هزار درهم پاداش مي‌دهد، و فراتر از همه اين پاداش‌هاي مادي، خشنودي خدا و دعاي خير پيامبر، علي و امامان معصوم است كه بدرقه راه اوست. بر ما لازم است در اين دنياي پر غوغا و هياهو كه همه قلدران عالم، مثل بني اميه، تيرهايشان را به طرف مردم نشانه رفته‌‌اند، حضرت اباعبدالله الحسين را با هزينه كردن مال‌‌مان، بدن‌‌مان، زيارت رفتن و كمك به اهداف اربعين، همراهي كنيم و جواب «هل من ناصر ينصرني؟  حضرت را با اين كارهايمان بدهيم. اين قبيل كارهاي شما عظيم و چشم‌گير و ضامن بقاي تشيع است. و بيان گر استقامت شما در برابر تمام زورگويان عالم است و به يقين كساني كه با پاي پياده اين راه را مي‌‌پيمايند نيز اگر در حادثه عاشورا صداي هل من ناصر حضرت را مي‌شنيدند، از ياران صديق حضرت بودند. مطلب مهم ديگر اين كه: الان كه رسانه‌هاي عمومي در جهان فراوان شده و همه از ابزار ارتباطي و ماهواراه‌‌اي بهره‌‌مندند و از طرفي رسانه‌هاي بيگانه اين حركت عظيم را پوشش نمي‌دهند، به نظر مي‌رسد كه بايد به زائران حضرت اباعبدالله الحسين و مخصوصا زائران ايام اربعين و آن هايي كه پياده به زيارت وجود مقدس او و ياران باكرامت و اهل‌بيت با عظمتش مشرف مي‌شوند، گفته شود كه زائران بزرگوار و اي كساني كه پياده به زيارت اباعبدالله مشرف مي‌شويد! شما در اين زيارتتان و پياده‌روي‌تان بايد يك كار زينب‌گونه انجام دهيد، همان‌‌گونه كه زينب كبري بعد از حادثه کربلاء، از کربلاء تا كوفه، و از كوفه تا شام، و از شام تا مسير برگشت به کربلاء و نيز در اربعين و برگشت به مدينه، وقايع کربلاء را براي مردم و اهل شام و مدينه بيان كرد، و ديگر اهل بيت هم به تأسي از زينب كبري اين كار را انجام دادند، و همين باعث شد كه واقعه کربلاء بيش تر جلوه كند، شما نيز به تأسي از حضرت زينب كه با گفتار خود، مردم آن زمان را از خوابِ غفلت بيدار كرد، مردم جهان را با ابزارهاي امروزي كه در اختيار داريد، بيدار كنيد، و وقايع را به صورت فيلم تصوير ثبت كنيد، كرامات را بنويسيد و معجزاتي كه اتفاق مي‌افتد، بيماراني كه شفا مي‌گيرند فيلمبرداري كنيد، با پيرمردها و پيرزن‌‌هايي كه با قد خميده مي‌‌آيند مصاحبه كنيد و علت آمدنشان را در اين سن كهن سالي و تحمل مشقت بپرسيد، خدماتي كه به زوار داده مي‌شود ثبت كنيد و به سايت‌ها داخلي و خارجي منتقل كنيد، تا با اين كار فرهنگي جلوي تبليغات دروغين و پوشالي دشمن گرفته شود و وسوسه‌ها و سفسطه‌هاي آن ها بر بعضي افكار، اثر نامطلوب نگذارد. اين از بهترين خدمت‌‌ها به حادثه کربلاء و به مردم جهان و به مردم مشتاق است؛ بنابراين زحمت اين كار نيك را به دوش بكشيد و اين سختي را تحمل كنيد و وقايع را عكسبرداري و فيلمبرداري نماييد و هم چون ائمه كه براي احياي حادثه بزرگ عاشورا جلسه ذكر مصيبت در خانه‌هايشان برگزار مي‌‌كردند، شما نيز ادامه دهنده همان روش و منش باشيد تا از عنايات آنان بهره‌‌مند گرديد، چرا كه اين كار موجب احياي زحمات انبياء و ائمه در طول تاريخ است. و السّلام  عليكم و رحمة الله و بركاته(استاد حسين انصاريان در پاسخ به سئوالات)

 آدرس تلگرام: t.me/Yomna_ir

منابع:
ویکی شیعه
کتاب ادب الطف
کتاب تهذیب الاحکام
عاشورا و ایران پی ان
کتاب تحقیق در باره اول اربعین حضرت سیدالشّهداء امام حسین علیه السّلام(مهدی نصیری)


برگشت
  • نظرات : 0
  • بازدید : 24
کاربر گرامی شما هنوز در وبسایت ثبت نام نکرده اید
ما از شما درخواست داریم ثبت نام کنید و با نام کاربری خود وارد شوید.