• Site Rules
  • Contact

 

مــوضوعـات ســایت
رهگیری ثبت نام ها
جدید ترین مطالب
پـنـل کــاربری
لینک دوستان
تاریخ : 12 دی 1396
موضوع : مناسبت ها

چرا اول ژانويه(january) آغاز سال میلادی است؟ چرا،  ابتداي سال میلادی، ۲۵دسامبر، يك هفته مانده به تحويل سال(آغازسال میلادی) نیست؟  بر اساس سنّتي ديرينه، مسيحيان ابتداي سال را اول ژانويه(january) مي‌دانند.(همان گونه كه ما ايرانيان ابتداي سال خود را روز اول فروردين مي‌دانيم و اعراب ابتداي سال خود را ماه محرم مي‌دانند) و شروع سال، غير از مبدأ سال است. مبدا تاريخ نزد مسيحيان تولّد حضرت عيسي مسيح علیه السّلام است كه به طور اتفاق در روز ۲۵دسامبر واقع شده يعني يك هفته مانده به تحويل سال(همان گونه كه مبدا تاريخ شمسي ما ايرانيان و سال‌هاي قمري: ۱۲ربيع الاول مصادف با هجرت پیامبر صلوات الله علیه از مكّه به مدينه است اما ابتداي سال، فروردين ماه در سال شمسي و محرم در ماه‌هاي قمري است). مسيحيان ابتداي سال میلادی را اول ماه ژانويه(january) مي‌دانند. امّا چرا، آغاز سال میلادی را، ۲۵دسامبر، يك هفته مانده به تحويل سال(آغازسال میلادی) نمی دانند؟ در حالي كه محققين به استناد شواهد و اسناد مختلف، حضرت عيسي(ع) را از ۴ تا ۱۲سال قبل از تاريخ محاسبه شده به وسيله ديونيسيوس مي‌دانند. زيرا سرآغاز اين تاريخ اول ژانويه سال ۷۵۴ پس از بناي شهر رم است. و طبق نقل انجيل‌هاي چهارگانه، مسيح در زمان پادشاهي «هروديس بزرگ» به دنيا آمده است و چون اين پادشاه به سال ۷۵۰ از بناي شهر رم مرده است مي‌توان نتيجه گرفت كه حضرت عيسي(ع) دستِ‌كم چهار سال پيش از تاريخي كه براي ولادت او پذيرفته شده است، متولد شده‌اند.نصرالله هومند، گاهشماري ايراني،ص۱۳۰٫(دقّت كنيد كه: شمارش در سال‌هاي قبل از ميلاد بر عكس پس از ميلاد است به اين معنا كه هرچه عدد بزرگ تر باشد، سال مورد نظر كمتر مي‌باشد.) در صورت تمايل به كسب اطلاعات بيش تر و جواب مناسب و برای گاه شماري(تقويم) در كشورهاي اروپايي که فراز و نشيب بسياري داشته است در اين جا به مهمّ ترين نكات آن اشاره مي‌شود، به نكات ذيل توجّه فرماييد:

  1. اساس و ريشه اوليه تقويم ميلادي، تقويمي به نام: «سال شمار رومي» است.(زيرا زماني كه مسيحيت به عنوان دين رسمي مردم اروپا پذيرفته شد روميان بر قسمت عمده‌اي از اروپا حاكم بودند). لازم به تذكر است كه تقويم روم باستان تقويمي قمري بوده و ماه‌هاي آن با مشاهده هلال ماه نو آغاز مي‌شد. قدمت اين تقويم نيز به قبل از ميلاد مسيح بر مي‌گردد.
  2. در تقويم روميان قديم، اصول شناخته شده تقويم‌هاي شمسي، شمسي و قمري رايج در قسمت اعظم دنياي متمدّن باستان رعايت نمي‌شد.
  3. رومي‌ها بر خلاف مردم بابل، مصر، ايران و يونان كه از قرن‌ها قبل تقريبا طول دقيق و بسيار نزديك به مقادير مورد قبول امروز را مي‌دانستند، طول يك سال شمسي را ۳۶۵ روز و ۱۳ ساعت و يا ۳۶۶ روز تمام تصور مي‌نمودند. لذا تقويم آنان در مدت كوتاهي شاهد سيرقهقراييِ آغازِ سال بود.
  4. سال‌هاي رومي ابتدا ده ماهه بودند.
  5. قبل از ميلاد مسيح شخصي به نام نوماپومپيلوس(numapompilus)در حدود سال‌هاي ۷۱۵  ماه‌هاي ژانويه و فوريه را به عنوان ماه‌هاي يازدهم و دوازدهم به اين تقويم اضافه كرد.
  6. نارسايي تقويم رومي و عدم كارآيي آن براي مردم و حكومت روم به حدّي بود كه ضرورت اصلاح و يا جايگزين ساختن تقويم ديگري را به جاي آن ايجاب مي‌نمود. لذا در زمان ژوليوس سزار(م.۴۴قبل ميلاد) و پس از فتح مصر توسّط وي، او متوجّه تقويم شمسي مصري گرديد كه از هزاره ۴م قبل ميلاد درمصر رواج داشت. تقويمي كه ژوليوس سزار در روم معمول نمود و به تقويم ژولين(معروف به تقويم مسيحي) از تقويم سنّتي مردم روم و اساس آن از تقويم رايج در مصر اقتباس شده است.
  7. اول ژانويه،آغازسال رومی برخي از پژوهش گران معتقدند۱۵۰سال قبل ميلادمسيح تعيين شد. چون اول ژانويه،نمايندگان منتخب مردم زمام امورمملكت را دست مي‌گرفتند.بنابراين به تدريج اين روز(آغاز يك تغييروتحول تازه) جاي خود را باعنوان آغازسال باز نمود.
  8. ابتدا چيزي به نام هفته وجود نداشت بلكه روزهاي ماه را با عدد مي‌شمردند. مثلا مي‌گفتند روز نوزدهم اين ماه. براي مدتي هم ايام هر هفته فقط ۵روز بود! تا آن‌كه در زمان كنستانتين(۳۰۶-۳۳۷م.امپراطورروم)دريافت ازاحساسات ديني مردم مي‌تواند براي تحكيم پايه‌هاي حكومت خويش استفاده كند بر نفوذ فزاينده مسيحيت كه مي‌رفت تا تمامي اروپا را تسخير كند، تكيه كرد و به تعظيم و تكريم ظاهري مسيح پرداخته و دست به كارهاي نمايشي بسياري زد. به طورنمونه با يك فرمان، هفته ۷روزه را به عنوان ركني از اركان تقويم قرار داد و اولين روز هفته(يكشنبه) را براي دعا و استراحت اختصاص داد. امّا علي رغم گسترش سريع مسيحيت پس از اين تاريخ پذيرفتن هفته به عنوان ركني از اركان تقويم با تاخير بسيار صورت گرفت و شمارش روزهاي ماه با عدد كما كان تا قرن۱۶ميلادي دربخش وسيع اروپا رواج داشت.
  9. مبدا تاريخ: در آن زمان مبدا مشخصي براي تاريخ وجود نداشت و مبدا تاريخ مرتب در حال تغيير بود. بدين صورت كه با به قدرت رسيدن هر پادشاه جديدي يك مبدا جديد به تاريخ اضافه مي‌شد. تا آن‌كه در سال ۵۲۵ م يك راهب رومي به نام ديونيسيوس اگزيگوس پس از محاسبه و بدست آوردن تقريبي زمان تولد حضرت عيسي(ع) تقويمي ارائه كرد كه مبدا آن را تولد حضرت عيسي(ع) قرار داده بود. اين تقويم از طرف كليساي روم پذيرفته شد. انگلستان نخستين كشوري بود كه اين تقويم به تدريج در آن رواج يافت.
  10. معمول و مرسوم: نكته بسيار جالب توجه آن است كه تقويم ميلادي(پس از اعمال اصلاحاتي توسط پاپ گرگوري سيزدهم) در بسياري از كشورهاي اروپايي پس از قرن دهم معمول و مرسوم گرديد. به عنوان نمونه: كشورهاي داراي مذهب كاتوليك اروپا، مانند: ايتاليا، اسپانيا، پرتغال، بلژيك، فرانسه، اين تقويم را در سال ۱۵۸۲م پذيرفتند. سوئد و هلند درسال۱۵۸۳م، آلمان۱۵۸۴م، لهستان۱۵۸۶م و … . ساير كشورهاي جهان نيز در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم رسما تقويم ميلادي(اصلاح شده) را قبول كردند.!
  11. پذيرفتن تقويم ميلادي: در پايان اين بحث براي نشان دادن آشفتگي تاريخ وقايع اروپا به دليل پذيرفتن تقويم ميلادي(اصلاح شده توسط گرگوري) در سال‌هاي مختلف و شروع سال با ماه هاي مختلف سال نقل چند سطر از كتاب «راهنماي گاه‌شماري براي دانشجويان تاريخ انگليس» كفايت مي‌كند.«اگر تصور كنيم يك مسافر در يكم مارس۱۲۴۵م از ونيز به قصد فلورانس خارج شود در شهر فلورانس در مي‌يابد كه هنوز سال ۱۲۴۴م ادامه دارد. پس از يك توقف كوتاه در فلورانس وقتي به شهر پيزا وارد مي شود استنباط مي كند كه سال مجددا در سال ۱۲۴۵م است و در ورود به فرانسه قبل از عيد رستاخيز حضرت عيسي(ع)(۱۶ آوريل) براي بار دوم در سال ۱۲۴۴م خواهد بود».

جهت مطالعه و كسب اطلاعات بيش تردر مورد مبناي تاريخ ميلادي و چرا عيد كريسمس چند روز قبل از آغاز سال ميلادي است؟ مي توانيد به منابع زیر هم مراجعه فرماييد:

  • – ذبيح بهروز، تقويم و تاريخ در ايران،‌ تهران‌،‌ نشر چشمه،‌ ۱۳۷۹ش.
  • – نصرالله هوشمند، گاهشماريهاي ايراني، آمل، انتشارات طالب آملي، ۱۳۸۰ش،‌ ص۱۳۰ به بعد.
  • – دكتر رضا عبداللهي، تحقيقي در زمينه گاه‌شماري هجري و مسيحي، تهران‌،‌ اميركبير،‌۱۳۶۵ش.
  • – احمد بيرشك،‌ گاهنامه تطبيقي سه هزار ساله، تهران،‌ شركت انتشارات علمي و فرهنگي،۱۳۶۷ش.
  • – فريمن گرنويل،‌تقويم‌هااسلامي ومسيحي وجدول‌هاتبديل آن‌هابه يكديگر،فريدون بدره‌اي،بي‌جا،نشرقلم ۱۳۵۹.


سال نو میلادی مبارک


برگشت
  • نظرات : 0
  • بازدید : 22
کاربر گرامی شما هنوز در وبسایت ثبت نام نکرده اید
ما از شما درخواست داریم ثبت نام کنید و با نام کاربری خود وارد شوید.