• Site Rules
  • Contact

 

مــوضوعـات ســایت
رهگیری ثبت نام ها
جدید ترین مطالب
پـنـل کــاربری
لینک دوستان
تاریخ : 21 خرداد 1393
موضوع : مناسبت ها

 

                                      

کدام نایب خاصّامام زمان عجّ الله تعالی فرجه الشّریف ايراني بود؟

 ... ما او  را مي‌شناسيم، خداوند تمام خوبي‌ها و خوشنودي‌هاي خويش را به وي بشناساند و او را با عنايت خود خرسند گرداند، از نامه او آگاه شديم و در مسؤوليّت  محوّله به وي اطمينان داريم، او در نزد ما داراي مقامي است که موجب شادي وي خواهد شد، خداوند احسان خود را نسبت به وي زياد گرداند...

این، متن نامه ای است که امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّّریف در تایید نیابت خاصّ سومین نایب شان نوشته اند. نایب خاصّی که ملیتی ایرانی داشت: «ابوالقاسم حسین بن روح نوبختی».

نایب خاصّ قمی امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّریف
حسين بن روح از خاندان ايراني نژاد، به نام «آل نوبخت» بود. جد بزرگ این خانواده یعنی «نوبخت» از بزرگترین ستاره شناسان زمان خود بود. او که از آئین زرتشت پیروی می کرد در زمان خلافت منصور خليفه دوّم عباسي(158 ـ 136 ق.) مسلمان شد و سپس با ورود به دربار بنی عباس، در گسترش علوم و تمدّن اسلامي خدمات چشمگيري از خود نشان داد. فرزندان و نوادگان نوبخت در عصرهاي مختلف به ترتيب از مترجمان چيره دست زبان فارسي به عربي و از ستاره شناسان، راويان، متکلّمان، فيلسوفان، فقيهان و شعراي سرشناس بوده اند و حتّي برخي از آنان به مسؤوليّت هاي مهمّ حکومتي نيز دست يافته اند. گرچه خود نوبخت پس از مسلمان شدن در مذهب خلفاي بغداد، یعنی مذهب اهل سنّت بود. اما بعدها همه نوبختيان شیعه شدند و از جمله جزو شيفتگان و یاران خاصّ اهل بيت(عليهم السلام) شدند.«ابوالقاسم حسین به روح» هم از جمله نوبختی ها بود. می گویند او به لهجهٔ اهالی آوه(از روستاهای شهرستان ساوه) صحبت می کرد . طوری که در بعضی منابع از حسین بن روح نوبختی را با لقب آوی(آوه یا آبه) هم یاد شده است. شیخ صدوق هم او را از اهالی آوه می دانست. او از نزدیکان مورد اعتماد محمد بن عثمان(دوّمین نایب خاصّ) بود و رابط بین او، عثمان بن سعید و شیعیان بود که در سال 305 هجری قمری، با وصیت دومین نائب خاصّ امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّّریف(محمد به عثمان) و با رحلت وی، به عنوان سومین نایب ویژخ امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّریف منصوب شد و دستخط مبارک امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّریف در تایید این انتصاب را دریافت کرد.

نماینده ای ویژه، مورد اعتماد همه
شخصيت جامع حسين بن روح چنان بود که انتصاب وي براي نيابت امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّریف بي درنگ مورد توجه و استقبال دست اندرکاران دستکاه نيابت و علماي سرشناس و صاحب نفوذ در مناطق مختلف قرار گرفت و در نهايت اين فقيه فرزانه توانست دوران حساس و بحراني اين مقطع را به خوبي پشت سر بگذارد. حتّي فقهاي بزرگ شهر قم که در آن ايام از قدرت و منزلت خاصّي برخوردار بودند، با اين حال در نهايت بردباري و اشتياق، از دستورات وي پيروي کردند؛ از جمله  علي بن بابويه، پدر شيخ صدوق(از فقهاي پر نفوذ شهر قم) در اين هنگام جهت ديدار با نايب سوّم، به شهر بغداد سفر مي کند، چند روزي در محضر حسين بن روح مانده، مسائلي را عنوان کرده و پاسخش را گرفت و سپس به شهر  قم بازگشت. به گفتهٔ شیخ طوسی شروع نیابت نوبختی به سال ۳۰۶ هجری/ ۹۱۷ میلادی بود. او توقیعاتی را منتسب به امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّریف ارائه می‌کرد و به پرسش‌های علمای قم پاسخ می‌داد. چنین به نظر می‌رسد که حسین بن روح نوبختی بیش از نواب پیشین نزد شیعیان هم عصرش شناخته شده بود. حسین بن روح توانست به عنوان تنها نائب زمان خود توسط شیعیان پذیرفته شود و خاندان نوبختی تأثیر غالبی بر جامعه شیعیان و علما داشتند. حسین بن روح همچنین کوشید تا غیبت را علاوه بر توجیه براساس حدیث با رویکردی عقلی نیز توجیه نماید. حسین بن روح علاوه بر آنکه در میان شیعیان بغداد از موقعیت اجتماعی خوبی بهره مند بود، در میان دستگاه خلافت عباسی بخصوص آل فرات نیز از نفوذ و احترام قابل ملاحظه‌ای برخوردار بود.«حسين‌بن روح» داراي برتري‌هاي فراواني بود، مهمّ‌ترین صفت وي رازداری بود؛ به طوری که «ابوسهل نوبختی» درباره او گفته است: «ابوالقاسم، اگر امام را زیر دامن خود پنهان داشته باشد و بدنش را با قیچی قطعه قطعه کنند تا او را نشان دهد، هرگز چنین نخواهد کرد.» او هم چنين با وجود این که خلفا را غاصب حکومتی می‌دانست که صاحبان اصلی آن، یعنی ائمه(ع) را با زهر یا شمشیر کشته بودند، سیاست تقیه را دنبال می‌کرد، وی حتی در جلسه مناظره، با پیش گرفتن تقیه در مقابل اهل سنّت، توانست خود را از معرض ظن نجات دهد، در اين جلسه مناظره يكي از دوستانش با جواب او، خنده‌اش گرفته بود، پنهانی سرزنش كرد، دوستش در جواب گفت: «شنیدن این سخن از نماینده امام تعجب‌آور است و موجب خنده می‌شود»، حسین بن روح او را تهدید کرد که اگر بار دیگر این سخن را بگوید با او قطع رابطه خواهد کرد.

21سال نیابت خاصّ
حسین بن روح سرانجام در 18 شعبان سال326 هجری قمری، پس از 21 سال نیابت خاصّّ امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّّریف از دنیا رفت. اما از آنجا که هنوز سه سال از دوران غيبت صغري باقي مانده بود، ضرورت داشت براي ادامه رياست و تکميل اين دوره سرنوشت ساز، يک فقيه و شخصيت توانمند ديگر به جاي او منصوب شود. از اين رو، حسين بن روح چند روز قبل از رحلت، به دستور امام عصر عجّ الله تعالی فرجه الشّّریف، مسؤوليّت  دستگاه نيابت را به نايب چهارم، علي بن محمد سَمري سپرد. شیعیان عراق، پس از تشییع باشکوه پیکر وی، او را در محله نوبختيه، جنب راست ضلع شرقي بازار «عطاران» به خاک سپردند. جایی که الان به نام محله «رصّافه» در شرق بغداد و در منطقه مرکزي و در ميان بازار قرار دارد و به «مقام حسين بن روح» مشهور است. خاندان نوبختی از جمله خاندان های عالم و نامدار عصر خود بودند و شاعران، دانشمندان و اصحاب خاصّّ معصومان(ع) از میان انان بوده است. از جمله :

ابوسهل بن نوبخت، ستاره شناس.
حسن بن سهل نوبختي، منجم مشهور.
ابو عبدالله احمد بن عبدالله نوبختي، شاعر.
ابوسهل فضل بن نوبخت، فيلسوف و متکلّم.
ابواسحاق بن اسحاق بن ابي سهل، متکلّم و صاحب کتاب «الياقوت».
ابومحمد حسن بن موسي نوبختي، رجال شناس وصاحب کتاب «فرق الشّيعه».
ابوسهل اسماعيل بن علي، از اصحاب امام هادي و امام عسکري(عليهما السلام).
 

اندیشه ظهور منجی

روایات اهل سنّت درباره وجود مهدی عجّ الله تعالی فرجه الشّریف بیش از روایات شیعه
مقوله اندیشه ظهور منجی منحصر به شیعه نیست گرچه شیعه دارای یک سلسله امتیازاتی است که با دیگر نگاه جوامع به مساله ظهور و مهدویت متفاوت است، اما طوایف مختلف مسلمان و بلکه صاحبان ادیان توحیدی و غیرتوحیدی نیز در این باره اتفاق نظر دارند که سرانجام فردی منجی ظهور خواهد کرد و خیر بر شر پیروز می شود و زمین پر از عدل و داد می گردد.آیا باید برای رسیدن به ظهور، منتظر بمانیم و یا این که، بحث ظهور نیاز به زمینه‌سازی دارد؟آن چه از روایات برداشت می شود یک وظیفه و تکلیف زمینه سازی متوجّه ما می باشد و طبق بررسی روایات اهل سنّت در باب وجود حضرت مهدی عجّ الله تعالی فرجه الشّّریف بیش از روایات شیعه است، اما درباره بحث زمینه سازی ظهور چهار دیدگاه روشن وجود دارد:

1. اولین دیدگاه این است که ظهور حضرت مهدی عجّ الله تعالی فرجه الشّّریف مانند مساله قیامت است که اراده و تلاش انسان ها نقشی در وقوع آن ندارد. گروهی که طرفدار این دیدگاه هستند معتقدند در بحث ظهور به مانند بحث قیامت تنها اراده الهی نقش آفرین است.

2. دومین دیدگاه بر زمینه سازی منفی تاکید دارند و معتقدند فساد باید در عالم گسترش پیدا کند تا زمینه ظهور فراهم شود. آن ها از روایات متعدّدی که به بحث گسترش ظلم و جور اشاره دارند این برداشت خاصّّ را کرده اند که ظلم و جور مقدّمه ظهور است و بر دامن زدن به این مساله در جامعه تلاش می کنند.

3. نگاه سوم نگاه کسانی است که معتقدند باید علّت های غیبت شناسایی شود، اگر علّت ها روشن گردد موانع ظهور نیز رفع خواهد شد و زمینه سازی ظهور فراهم می گردد.

4. امّا نگاه چهارم که شاید تا اندازه ای نگاه سوم را کامل کند و مورد نظر ما است، این که ما در عصر غیبت همان تکلیفی را داریم که در عصر حضور ائمه ع باید آن را انجام دهیم، لذا یک سلسله تکالیف عمومی داریم، اما چون شرایط دشوار و طول زمان غیبت زیاد است یک سری وظایف مضاعف نیز بر دوش ما است.اراده و تلاش انسان ها بر سرنوشت پاره ای از مسائل موثّر است که این مساله را بارها در انقلاب اسلامی یادآوری شد که آیه: «اِنّ اللهَ لَایُغَیِّرُ ما بِقَومٍ حَتّی لَایُغَیِّرُ ما بِاَنفُسِهِم» شاهد مثال آن است. روایاتی که برای تعجیل فرج و دعا داریم حاکی از این است که: اگر خواست و دعای ما تاثیر نداشت ائمه ع بر دعای تعجیل فرج تاکید نمی کردند. بدون زمینه سازی ظهور نتیجه لازم و بایسته به دست نمی آید. بحث ظهور نیاز به مردانی باوفا و با اراده در کنار حضرت مهدی عجّ الله تعالی فرجه الشّّریف دارد که سختی های آغازین ظهور را به جان بخرند تا حضرت مقدّمات حکومت الهی را فراهم کند. این اعتقاد درست نیست: حضرت با قدرت اعجاز، ظهور و حکومت می کند، بلکه سختی های زیادی در این مسیر اتفاق می افتد همان طور که روایات به این مساله اشاره دارد که حضرت در آن ابتدای ظهور لباس خشن و غذای نامناسبی می خورد. برای این شرایط سخت نیاز به افراد شایسته و صالح و جان فشان در کنار حضرت مهدی عجّ الله تعالی فرجه الشّّریف است.منظور از انتظار، انتظار خشک و بی خاصّیّت نیست، بلکه انتظاری است که مردم در عصر غیبت در سختی آب‌دیده شوند. کسی که منتظر میهمان است شرایط پذیرایی و استقبال را فراهم می کند تا غافل گیر نشود، ما برای این که غافل گیر نشویم، وظایفی داریم که روایات انتظار فرج بر این مساله تاکید دارد. لذا انتظار فرج از افضل عبادات شمرده شده است.

بررسی نظریّات عصر ظهور

1. نظریه فوکویاما
در بحث پایان تاریخ، فوکویاما پیروزی لیبرال دموکراسی را برای غرب نوید می دهد. اگر به تربیت نسل صالح و مناسب عصر ظهور همّت گماریم، از انحرافات در جامعه جلوگیری می شود و مانع می گردد که سمت و سوی جامعه به لیبرالیسم سوق پیدا کند. در جامعه زمینه‌سازی خوبی می شود تا اهداف و روابطش با مقاصد امام هم سو گردد. مقصود از زمینه سازی، یعنی؛ طراحی راهبردها و راهکارها برای دست یابی به جامعه منتظر است.

2. نظریه رسالت فرامنطقه ای و فراملّی
مهدویّت منحصر به شیعه و تنها آرمان شیعه نیست بلکه زمینه سازی ظهور برنامه استراتژیک جامعه جهانی است، لذا رسالت حوزه های علمیه ما منحصر به داخل ایران اسلامی نمی شود بلکه این رسالت فرامنطقه ای و فراملّی است و باید در تدارک حرکت عظیم ظهور، تلاش هایی صورت گیرد. در کنار نخبگان و فرهیختگان و دانشگاهیان، علما و روحانیت در تربیت انسان های زمینه ساز نقش کلیدی دارند که روایات بر این مساله تاکید دارد. نقش اصلی عالمان دینی مرزبانی است. علما باید با خرافات، تهاجم فرهنگی و... مبارزه کنند و با گسترش علم به تربیت نسل معتقد و صبور و صالح بپردازند، هم چنان که علمای گذشته چنین بودند.

3. نظریه انتقاد تطبیق سازی و مصداق یابی در بحث ظهور
تطبیق سازی و مصداق یابی در بحث ظهور، به کج راهه رفتن است.  وظیفه عالمان دینی است که در جامعه نسبت به  مسئله تطبیق سازی و مصداق یابی در بحث ظهور سریع موضع گیری کنند تا مردم امیدشان محدود به فضای موجود نشود و جامعه اسلامی را با معارف و کلام و اخلاق اهل بیت(ع) آشنا کنند.علمای دینی باید الگوی مناسب را برای جوامعی خیزش هایی در آن ها تطبیق سازی و مصداق یابی در بحث ظهور صورت گرفته ارائه دهند که این خود مدل زمینه‌ساز ظهور خواهد بود. حوزه های علمیه و عالمان دینی به عنوان نهادی می توانند در عصر غیبت ویژگی های زمینه‌سازی ظهور را برای جامعه فراهم کرده و آن را رهبری کنند.(آیت الله حسینی بوشهری /رئیس حوزه های علمیه /نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت /یکشنبه دوم تیر ماه 1392 /سالن همایش‌های بین المللی صدا و سیما)

 

 امام زمان عجّ الله تعالی فرجه الشّریف وارث ویژگی‌های انبیاء الهی ع

ویژگی‌های حکومت امام زمان عجّ الله تعالی فرجه الشّریف در روایات
در چیستی ویژگی‌های حکومت امام زمان عجّ الله تعالی فرجه الشّریف و چرا باید آن حضرت، وارث ویژگی‌های انبیاء باشد و ویژگی‌های حکومت امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّریف چیست روایاتی داریم. در بررسی علل و عوامل پیروزی آن حضرت نکات زیادی از جمله ویژگی های آن حضرت منصور بالرّعب و قیام بالسّیف بود که از خصوصیات حضرت رسول‌الله(ص) بوده است. می دانیم که هر پیامبری، ویژگی‌ها و معجزه‌ای مخصوص به خود داشت که عامل پیروزی و برتری او بر مردم دیگر و حکومت زمانش بوده است که خواه عامل برتری منطق و برهان، حجت و دلیل یا قدرت ظاهری و باطنی. تمام این عوامل در وجود امام زمان عجّ الله تعالی فرجه الشّّریف متمرکز است. چرا امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّریف باید وارث همه ویژگی های انبیاء باشد؟ زیرا آن حضرت، آخرین حجّت خدا و ذخیره الهی و بقیه‌الله است و خداوند او را طبق مصلحت خود ذخیره کرده است برای اصلاح مردم و اداره زمان و جهان، آن هم برای قرون و اعصاری که علوم و فنون در حد اعلای پیشرفت و تکامل خود قرار گرفته است اگر هر پیامبری برتری در آخرین جنبه پیشرفت عصرش داشت و نمی‌باید در آن شکست بخورد و معجزه‌اش در راستای علم و فنّی بود که در آن عصر به حدّ کمال رسیده بود، معجزه و کرامت امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّّریف  هم باید در حدّ اعلا و برتر از علوم و فنون زمانش باشد، زیرا اگرچه او پیامبر نیست و دین جدیدی نمی‌آورد، ولی چون پیاده‌کننده هدف های همه پیامبران از آدم تا خاتم است و کاری که توسّط آنان در حدّ کمال و جهانی، انجام نگرفته او به تنهائی باید انجام دهد و از پس همه مشکلات برآید و توحید و عدالت را در سراسر زمین گسترش دهد. به یملاءالله الارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت ظلما و جورا. چنان که این ماموریت عظیم الهی با این گستردگی آن هم در عصر و زمانی که مشکلات به مراتب بیش تر و جنگ‌افزار نظامی و وسائل غلبه در دست دشمنان، زیادتر و متنوع تر و قدرت طاغوت ها و مخالفان دین فوق‌العاده است و نیاز به کرامت معجزه برای اثبات حقانیّت آخرین حجّت خداوند بیش تر است، پس طبیعی است که باید چنین حجّتی از طرف خدا مجهز به عوامل پیروزی بیشتر و کرامتی زیادتر باشد و پیاده‌کننده اهداف انبیاء باید ویژگی های آنان را داشته باشد تا هیچ کس نتواند در میدان علمی و فنی و... برتر و بالاتر از او باشد.

ثمرات و ویژگی های حکومت امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّّریف 
مقصود از میراث در حکومت امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّّریف، مال و ثروت و ماترک انبیاء نیست، بلکه نوعی از مواریث است که بسیار ارزنده‌تر از این ها است و آن خصوصیاتی است که هر نبیّی به خاطر مقام ویژه‌اش در پیش گاه خداوند آن را دریافت کرده است و گوئی مدال افتخار هر نبیّ و رسول و ویژگی خاصّّی است که آن نبیّ را از پیامبران دیگر و مردم عصرش ممتاز و مشخص می‌ساخت. همان گونه که پیامبر اسلام ص آخرین پیامبر وارث همه خصوصیات انبیاء بزرگ الهی پیشین بوده است میراثی که به پیامبر خاتم رسیده و از او به اوصیاء او منتقل شده است تمام آن ها و حتّی برخی از آن ها که ضرورت بروز و ظهورش پیش نیامده همگی برای امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّریف ذخیره شده است. نقش این میراث آن است که از یک سو حقانیّت و اولویّت حضرت مهدی را اثبات کند و از دیگر سو، عامل تفوّق و پیروزی و غلبه بر تمامی قدرت های زمانش می‌باشد. ویژگی‌های این مواریث دو دسته است:

1. معنوی
2. ظاهری.

ویژگی‌های ظاهری که نشان هر پیامبر بوده و همواره به عنوان علامت تفوّق و برتری به شمار می‌رفته است.امام باقر(ع) در باره میراث ظاهری می‌فرماید: اذا ظهرالقائم(ع) ظهر برایة رسول‌الله(ص) و خاتم سلیمان و حجر موسی و عصاه(1) هنگامی‌که حضرت قائم(امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّّریف) ظهور می‌کند پرچم مخصوص رسول‌الله و انگشتر سلیمان و سنگ معجزه و عصای موسی(ع) با او است. "محمدبن همام" از عبدالله بن عطا نقل می‌کند که گفت به امام باقر(ع) عرض کردم، شیعیان شما در عراق زیادند و سوگند به خدا همانند تو در بیت(پیامبر) کسی نیست پس چرا قیام نمی‌کنی؟امام(ع) فرمود: ما انا بصاحبکم. قلت فمن صاحبنا؟ فقال ‌انظروا من غیب عن‌النّاس ولادته..."(2)امام باقر(ع) فرمود من آن صاحب زمان موعود شما نیستم گفتم پس صاحب ما کیست؟ فرمود بنگرید آن فردی که ولادتش از مردم مخفی مانده است.امالی صدوق(ره) طی روایت مفصلی از ابوخالد کابلی از امام چهارم نقل می‌کند هنگام ظهور آن حضرت جبرئیل طرف راست و میکائیل طرف چپ و اسرافیل در جلوی او حرکت می‌کند و با اوست پرچم رسول خدا:"قد نشرها لایهوی بها الی قوم الا اهلکهم‌الله عزوجل"(3) و این پرچم را باز می‌کند و به سوی هیچ قومی بحرکت درنمی‌آورد مگر آنکه هلاک می‌شوند و بر آنها پیروز می‌شود.امام چهارم(ع) از امام حسین(ع) و او از حضرت علی(ع) نقل می‌کند که:"فی‌القائم سنّت فی سبعة انبیاء سنّت من آدم و سنّت من نوح و سنّت من ابراهیم و سنّت من موسى و سنّت من عیسى و سنّت من ایوب سنّت من ایوب و سنّت من محمد(ص) و اما من آدم و نوح فطول العمر و اما من ابراهیم فخفاء‌الولادة و اعتزال الناس فاما من موسی فالخوف والغیبة و اما من عیسی فاختلاف‌الناس فیه و اما من ایوب فالفرج بعدالبلوی و اما من محمد(ص) فالخروج بالسیف."(4) در امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّّریف  شش خصلت و هفت صفت از انبیاء بزرگ الهی وجود دارد. سنّتی از آدم، نوح و ابراهیم و موسی و عیسی و محمد(ص) و سنّت و خصلت او از آدم و نوح، طول عمر و از ابراهیم مخفی‌بودن ولادتش و دوری‌گزیدن از مردم و عصرش و از موسی ترس از قبطیان و غیبت از مردم و از عیسی اختلاف مردم(وجود) در آن و از ایوب فرج و گشایش بعد از گرفتاری و آزمایش بزرگ و اما سنّت او از حضرت محمد(ص) قیام با شمشیر است.در غیبت نعمانی آمده است که:ان القائم من ولد علی(ع) و له غیبة کغیبة یوسف و رجعة کرجعة عیسی بن مریم(5)(منتخب‌الاثر ص 300).در کمال‌الدین آمده است:اما سنّت من یوسف فالستر، یجعل‌الله بینه و بین‌الخلق حجابا یرونه ولایعرفونه و اما سنّت من محمد(ص) فیهتدی بهده و یسیر بسیرته(6)(منتخب‌الاثر ص 301).حمادبن عیسی از عبدالله بن ابی یعفور از جعفربن محمد(ص)(7) نقل می‌کند که:ما من معجزة من معجزات‌الانبیاء والاوصیاء الا یظهرالله تبارک و تعالی مثلها علی ید قائمنا لاتمام الحجه علی‌الاعداء(8)هیچ معجزه از معجزات انبیاء و اوصیاء نیست مگر آن که خداوند مثل آن را بر دست قائم آل محمد ظاهر می‌سازد تا حجت بر دشمنان تمام گردد.در باره سنّت عیسی(ع) از غیبت شیخ طوسی روایتی است که:فاما سنّت من عیسی فیقال مات ولم یمت(9)(منتخب‌الاثر ص 301). و نیز آمده است که:اما سنّت من عیسی فی خوفه و مراقبة‌الیهود و قولهم مات ولم یمت ولم یقتل(10) و سنّتش از یوسف در جمال و سخاوتش است(منتخب‌الاثر ص 301) از(اثبات‌الوصیه) علت تشبیه به یوسف علاوه بر کمالات دیگر جمال و سخاوتش است.امام صادق(ع) طیّ روایت مفصلی درباره ویژگی های پیراهن حضرت یوسف که از پارچه‌های بهشتی است و جبرئیل برای حضرت ابراهیم آورد، می‌فرماید... کل نبیّ ورث علما او غیره فقد انتهی الی آل محمّد(ص) و سپس فرمود: "امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّّریف با پیراهن رسول خدا در جنگ احد و عمامه "سحاب" و ذره و شمشیر پیامبر و ذوالفقار، ظهور و قیام می‌کند. عصای موسی مال حضرت آدم بود، که پیش از شعیب پیامبر بوده و او به حضرت موسی داد و اکنون نیز در ماست که به قائم ما منتقل می‌شود و آن چنانست که آن عصا به هر چه امر بشود انجام می‌دهد بروی هر چه افکنده شود می‌بلعد.(11)در باره ویژگی‌های پرچم رسول خدا از امام صادق(ع) روایتی است که می فرماید: این پرچم را جبرئیل در جنگ بدر نازل کرد و پیامبر آن را باز کرد و همان عامل پیروزی بود. سپس آن را بست و به علی(ع) داد در نزد علی بود تا روز جنگ جمل آن را گشود و خداوند پیروزی نصیب او کرد و آن پرچم پیچیده شده و نزد ماست و کسی حق بازکردن آن را ندارد مگر قائم ما وقتیکه حضرت قائم قیام کند در آن هنگام گشوده می‌شود(غیبت نعمانی باب 19 حدیث 2) ‌این پرچم به هر طرف حرکت کند پیروز است و دشمن در آن قسمت هلاک می‌شود.ویژگی های انگشتر سلیمان نیز آن است که در روایات آمده است که هر وقت آن را می‌پوشید خداوند پرندگان و باد و طوفان و فرشتگان را مسخر او می‌ساخت در این جا به نوعی سلطه بر عوامل طبیعت اشاره است که از قرآن می‌فهمیم که بدان وسیله حضرت سلیمان زبان پرندگان و حیوانات را می‌فهمید و...

خاصّیت حجر موسی و عصایش
این که قرآن می‌فرماید:و اذا استسقی موسی لقومه فقلنااضرب بعصاک‌الحجر فانفجرت منه‌اثنتی عشرة عینا قد علم کل اناس مشربهم(بقره/60) و نیز می‌فرماید:"و اوحینا الی موسی ان الق عصاک فاذا هی تلقف ما یافکون"(اعراف 117).امام صادق(ع) فرمود:"عصای موسی از چوب مخصوص "آس" از نهالهای بهشتی بود که جبرئیل آن را برای موسی هنگامی که می‌خواست به سوی مدین برود آورد. "اتاه جبرئیل لما توجه تلقاء مدین"(غیبت نعمانی باب 13 ص حدیث 27).امام باقر(ع) فرمود:وقتی که حضرت قیام کند با او "حجر" موسی بن عمران است و این سنگ مخصوص به‌اندازه بار شتری است و در هیچ منزلی با آن نزول نمی‌کند مگر آنکه گیاهان و چشمه‌سارها از آنجا می‌رویند و جاری می‌شود.(غیبت نعمانی باب 13 حدیث 27).در باره پیراهن مخصوص حضرت یوسف امام صادق(ع) به یعقوب بن شعیب فرمود:نمی‌خواهی پیراهن حضرت قائم را نشانت دهم؟ گفت چرا امام صندوقی را خواست و آن را باز کرد و پیراهنی از نوع کرباس بیرون آورد و بارش کرد در گوشه آستین چپش خونی بود. سپس فرمود:این پیراهن پیامبر اسلام است در روزی که دندان مبارکش در جنگ احد شکسته شد و با این پیراهن حضرت مهدی(ع) قیام می‌کند... سپس امام آن را پیچید و برداشت(غیبت نعمانی باب 13 حدیث 42).امام صادق(ع) طی روایتی دیگر به مفضل بن عمر فرمود:می دانی که پیراهن یوسف چه بود؟ همان پیراهنی که وقتی که از مصر برای پدرش فرستاد حضرت یعقوب بینائی چشم خویش را بازیافت عرض کرد نه. امام فرمود: وقتی که بنا شد حضرت ابراهیم را در آتش نمرودی بیافکنند جبرئیل آن پیراهن را آورد و حضرت ابراهیم آن را پوشید پیراهنی بود که نه گرما و نه سرما در آن اثر نمی‌کرد سپس آن حضرت این پیراهن که در حرزی گذاشت تا به حضرت اسحاق و سپس به حضرت یعقوب رسید و آن را به حضرت یوسف داد ... و این پیراهن(به میراث، به پیامبر اسلام می‌رسد) و سپس به حضرت قائم(ع) می‌رسد و با همان پیراهن امام زمان  عجّ الله تعالی فرجه الشّّریف  قیام می‌کند...از بررسی مجموع این احادیث به دست می‌آید که قیام حضرت مهدی(ع) علاوه بر این که یک قیام مقدس الهی و اصیل است، ظهور و قیام او با تمام ویژگی ها و معجزات خاصّ انبیاء بزرگ الهی همراه می‌باشد. 

پی‌نوشت:
1 . کتاب غیبت نعمانی باب 13 حدیث 28 و اکمال‌الدین و منتخب ص 221 شبیه آن.
2 . بحار ج 51 ص 138.
3 . منتخب‌الاثر ص 312 از امالی صدوق.
4 . کمال‌الدین بنقل از منتخب ص 300.
5 . حضرت عج از اولاد علی(ع) و غیبتی همانند غیبت عیسی و بازگشتی چون عیسی ‌بن مریم دارد.
6 . اما سنّت او از حضرت یوسف آن است که خداوند حجاب و پرده‌ای بین او و مردم قرار می‌دهد که او را می‌بینند ولی نمی‌شناسند و اما سنّتش از حضرت محمد(ص) آن است که همانند او هدایت می‌کند و سیره و خطّ‌مشی او را دنبال می‌کند.
7 . به نقل از منتخب‌الاثر ص 303 از کشف‌الحق.
8 . سنّت عیسی در آن حضرت آن است مردم می‌پندارند او مرده است و حال آنکه زنده است و نمرده. به علاوه به ترس حضرت عیسی و از یهودیان و مراقبت از آنان و خیانت و توطئه، تشبیه شده است.
9 . سنّت عیسی در آن حضرت آن است مردم می‌پندارند او مرده است و حال آنکه زنده است و نمرده. به علاوه به ترس حضرت عیسی و از یهودیان و مراقبت از آنان و خیانت و توطئه، تشبیه شده است.
10. غیبت نعمانی باب 13 حدیث 42 و باب 19 حدیث 2 کتاب کمال‌الدین للصدوق ج 2 ص 58 حدیث 27.
11. وقر بعیر، به کتاب‌المهدی من‌المهد الی‌الظّهور مراجعه شود.

منابع:
پایگاه خبری مهر
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب(Entekhab.ir) 


برگشت
  • نظرات : 196
  • بازدید : 4 081
کاربر گرامی شما هنوز در وبسایت ثبت نام نکرده اید
ما از شما درخواست داریم ثبت نام کنید و با نام کاربری خود وارد شوید.

Shinichi
(#1 )
  • 29/12/1393 - 08:58
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
Well madacamia nuts, how about that.
Tasha
(#2 )
  • 2/01/1394 - 03:46
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
I'm <a href="http://gkqzhclioji.com">shocekd</a> that I found this info so easily.
Maria
(#3 )
  • 2/01/1394 - 13:13
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
That's not just the best anwsre. It's the bestest answer! http://hmrtrro.com ylvtyr [link=http://lboownpqlg.com]lboownpqlg[/link]
Idalia
(#4 )
  • 7/01/1394 - 05:41
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
consideration car insurance quotes best manly cheapest levitra online alendronate two thirds viagra online improve dawn viagra erectile cialis hit buy cialis online receiving hormone create reviews auto insurance quotes young drivers rules car insurance installment contracts
Pepper
(#5 )
  • 8/01/1394 - 04:08
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
blue color and impotence multiple times caring generic cialis should never agents knowledge free car insurance quotes online forget generic medicines cialis online take globe managed order viagra online old formulas home car insurance quotes online average car mobile cheap auto insurance taken
Lucky
(#6 )
  • 18/01/1394 - 09:41
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
plugged into car insurance qoutes District of Columbia perhaps other doubt car insurance quotes how many cardura generic cialis releasing medical problems buy cialis medical method start generic viagra former internet generic levitra doctor especially car insurance qoute Idaho new car high safety West Virginia car insurance qoutes auto
Gump
(#7 )
  • 18/01/1394 - 18:42
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
vehicles quote auto insurance completely oppose normally levitra generic blood cells jelqing milking online cialis blood circulation converted Alabama car insurance qoute then gradually other disabling car insurance rates liability
Shermaine
(#8 )
  • 19/01/1394 - 01:19
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
young drivers Washington auto insurance each car influences auto insurance Kentucky something electronic levitra vardenafil buy cialis natural ed sexual dysfunction cialis for sale herbal treatments enlargement pills pfizer viagra clear road cheap car insurance Texas almost more expensive auto insurance qoute ID studies discovered
Jannika
(#9 )
  • 19/01/1394 - 14:12
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
steer clear Wilmington car insurance company claim hurt during car insurance Missouri called especially Wisconsin car insurance qoutes reporting coupled viagra vs cialis desire advent cialis for sale natural sore throat auto insurance qoutes GA future sex generic cialis online normal
Justus
(#10 )
  • 27/01/1394 - 12:15
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
male penis order cheap Viagra online pills impotence cialis teenage years sometimes only Cialis in Texas gene sold Viagra in TX desired results sexual stamina Viagra in Illinois getting rock then gradually free car insurance quotes in Oakland, CA total loan
Katherine
(#11 )
  • 30/01/1394 - 10:14
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
insurance cheap car insurance drive said auto insurance quotes non-americans who some people free car insurance quotes might travel insurance free auto insurance quotes in Virginia narrow down paid car insurance quotes insurance became levitra online rice grain
Pebbles
(#12 )
  • 31/01/1394 - 04:35
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
ones car insurance driver purchase insurance insurance car same insurance web many free car insurance quotes auto ensure penis viagra women surveyed buy auto insurance quotes would insurance online cheap auto insurance in Georgia large enough where to buy levitra size
Terrah
(#13 )
  • 9/02/1394 - 23:30
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
Four score and article. ago, sweet thanks Lol cheapcarinsurance.net I a minutes read seven
Bryson
(#14 )
  • 11/02/1394 - 09:41
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
Tyanne
(#15 )
  • 17/02/1394 - 20:38
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
clutching writing research papers look well originally found write my essay for me jane passed look well essay writers students innumerably homework help jane passed each writing service intent information friend writing a research paper year things must paper writer run without
Jase
(#16 )
  • 19/02/1394 - 18:34
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
benefit custom essay now very simple academic writing stifles perhaps could write my research paper author statements written coursework help highlighted apply custom essays would write thoughtful participation write essay opening decisions over best essay writing service find transformational experience academic writing apply
Jayden
(#17 )
  • 21/02/1394 - 21:31
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
should custom essay writing seems weak ca exist writing essay read through direct online homework help new view entirely custom essays about how highlighted college essay recommend ivan editing services essay application now assignment help applicants
Espn
(#19 )
  • 6/03/1394 - 03:45
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
excited viagra alone next-gen generic cialis heart amino acid buy levitra viagra reliable ever occurred auto insurance quotes thrilling experiences records online car insurance quotes who enjoy people erection cures need insurance car case
Jayde
(#20 )
  • 6/03/1394 - 10:10
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
mainly buy levitra online since research instant revitalisation cialis for sale ugly guy important life insurance policy wife continued people insurance auto short variety likely than auto insurance quotes WI limits
Mccade
(#21 )
  • 6/03/1394 - 20:15
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
more insurance quotes auto deductible mostly increasing viagra sexual desire monetary help insurance auto look treatment cialis reasons purchasing auto insurance quotes helps executor named OH life insurance rates prepared allows blood cialas still embarrassed shred cheap car insurance just
Chyna
(#22 )
  • 7/03/1394 - 01:46
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
sexuality generic viagra key chemical tissue area levitra improvements still figuring life insurance cost much out-of-pocket losses car insurance quotes Washington bit nearer far satisfactory generic cialis lasting erection savings some cheapest Virginia car insurance decent risk pc muscle viagra online unwanted pregnancy
Lanette
(#23 )
  • 7/03/1394 - 21:17
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
side order cialis dysfunction into how auto insurance quote Indiana based business carcinomas levitra high lipoprotein avoiding unnecessary car insurance rate painful financial home burning insurance car finished fulfilling treat generic cialis erection catching pneumonia whole life insurance CT insurance
Dahrann
(#24 )
  • 9/03/1394 - 03:27
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
libido online viagra used smarter than insurance quotes auto money shopping auto insurance service facts viagra several effective amount SC car insurance quotes condo insurance birth defects cialas sexual dysfunction increase order viagra online moments without
Ryne
(#25 )
  • 9/03/1394 - 07:57
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
best car insurance quotes Utah online list passenger sexual where to buy levitra showing how chart below cialis influences consumer insurance cheap car insurance allow any wounds viagra only reviews into online life insurance quote debtor could pleasure buy viagra online increases blood right informed online SC car insurance dependent upon
Becky
(#26 )
  • 9/03/1394 - 14:04
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
penile size levitra online disease permanent american life insurance test cholesterol help decrease cialis for sale sexual insurance life insurance quote mr person free car insurance quotes coverages important life insurance any unless online viagra ed six inches auto insurance quotes dollars
Aundre
(#27 )
  • 10/03/1394 - 04:48
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
find levitra online large-scale studies firmer longer levitra need look more important car insurance quotes people end code safety Minnesota life insurance policy would any age life insurance union bad happens cheap insurance best
Wood
(#28 )
  • 11/03/1394 - 14:45
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
people insurance car reduces take life insurance quotes nothing pde5-inhibitor generic cialis online penis employers opt cheap life insurance bankrupted due pfizer viagra change drive auto insurance intersection millionaire viagra harder erections process car insurance quotes again
Gatsy
(#29 )
  • 11/03/1394 - 18:59
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
money back car insurance in florida suggested want condominium car insurance quotes infringements sky-rockets strangling cialis gel tubes coverage insurance quotes car questioning very buy cialis on line pleasureful matter whom quote auto insurance state internet insurance quotes car valuable eat whole life insurance whether
Shirley
(#30 )
  • 11/03/1394 - 23:57
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
eat life insurance online quotes credit score positively car insurance quotes low mileage vacuum system generic cialis almost touches pills viagra online enhancing include cialis where to buy viagra myself rarely agency auto insurance quotes actually find way NJ car insurance latest trend