• Site Rules
  • Contact

 

مــوضوعـات ســایت
رهگیری ثبت نام ها
جدید ترین مطالب
پـنـل کــاربری
لینک دوستان

اشتغال به تعلیم و تربیت آن چنان جایگاه والا و رفیعی دارد که شاید به جرات بتوان آن را شالوده یک نظام پایدار و موفق دانست. در اهمیت آموزش و تعلیم می توان به جنبه های مختلفی پرداخت. در اهمیت کسب علم و دانش، همین مقدار کافی است که اولین و بزرگ ترین معلّم ها، خداوند عالم است. چه در بدو خلقت و چه در زمان بعثت پیامبر خاتم(ص). خداوند متعال نیز در باب فلسفه مبعوث شدن پیامبر(ص) می فرماید: به يقين خدا بر مؤمنان منت نهاد كه پيامبرى از خودشان در ميان آنان برانگيخت تا آيات خود را بر ايشان بخواند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بياموزد. به طور قطع، پيش از آن در گمراهى آشكارى بودند.(۱) بر این اساس بشر نیازمند تعلیم و تربیت است. این بدان معناست كه ظرفیت انسانی بی پایان است. البته موجودات دیگری را نیز می شناسیم كه قابل تربیت هستند ولی از قابلیت آموزش و تعلیم برخوردار نمی باشند. در زمان مبعوث شدن پیامبر(ص) به رسالت نیز مشاهده می کنیم اولین آیات سوره علق با محوریت علم آموزی و خواندن، به همراه علم لدنی(۲) به ایشان نازل شد. خداوند آغاز وحی به پیامبر(ص) فرمود: بخوان بنام پروردگارت که انسان را از خون بسته ای آفرید. بخوان که پروردگارت از همه کریم تر است. همان که به وسیله قلم به انسان آن چه را نمی دانست آموخت.(۳) و در عروس صحیفه اش چنین فرمود: آن مهربان که قرآن را تعلیم داد. انسان را آفرید و به او سخن گفتن آموخت.(۴) تعلیم و تربیت دارای جنبه های فردی و اجتماعی است، جنبه هایی که هرکدام از اهمیّت بسیاری برخوردار هستند. عناوین تعلیم این معلّم بزرگ عبارتند از:

  1. آموزش نوشتن
  2. آموزش سخن گفتن
  3. آموزش برنامه زندگی(۵)

در دانشگاه الهی پایانی برای مدارج علمی فوق قابل تصور نیست. خصوصیات هر یک از  این امور در راستای دستیابی به هدف الهی، عبارتند از:

  1. کمک در رسیدن به کمال
  2. واگذاری رسیدن به سطوح مختلف کمال به انسان با اعطا توانایی نوشتن و سخن گفتن به انسان ها
  3. حتی در برنامه زندگی تنها به اموری بسنده کرد که بشر به دلیل محدودیت هایش در دانش قادر به کسب آن نبود(۶) و یا مدت زمانی طولانی می طلبید تا به بعضی از آنان پی ببرد و در این فاصله عده زیادی قربانی می شدند.(۷)

تربیت فرایندی است كه عمل و رفتاری را می آموزد. البته پرورش به معنای ربوبیت در موجودات دیگر نیز امكان پذیر است؛ چرا كه موجوداتی چون گیاهان و جانوران هم قابلیت پرورش را دارند و می توانند از وضعیت كنونی خود به یك وضعیت بهتر و برتر بروند و رشد و نمو داشته باشند. از این رو خداوند در این حوزه ربوبیت، انسان را خلیفه خود قرار داده تا به عنوان مظهر الوهیت، در جامه ربوبیت درآید و دیگر موجوداتی را كه امكان پرورش دارند پرورانده و به جایگاه شایسته و بایسته آن ها برساند.

قابلیت انسان در تعلیم و آموزش: به هر حال، انسان تنها موجودی است كه قابلیت تعلیم و آموزش را دارد و دیگر موجودات صرفا یا تربیت می شوند و رفتاری را با تكرار به شكل عادت ثانوی انجام می دهند و یا درنهایت از استعدادی برای پرورش و ربوبیت برخوردار هستند. اما اینكه چرا قابلیت تعلیم و آموزش را ندارند، از آن روست كه علم به معنای دانایی حتی در شكل دانش حصولی و تصورات ذهنی از اختصاصات انسان است. این انسان است كه توانایی تعلیم و تعلم را داراست و می تواند بیاموزد و بیاموزاند. در قرآن از علوم حصولی و حضوری سخن به میان آمده است.


پانویس:

  1. آل عمران، ۱۶۴٫
  2. علمی که به صورت دفعی و الهی است.
  3. علق، ۱ تا ۶٫
  4. الرحمن، ۱ تا ۳٫
  5.  خداوند اولین معلّم.
  6. مانند؛ امور مربوط به عالم پس از مرگ.
  7. واجبات و محرمات.
منابع:
  1. فرهنگ نیوز
  2. یمنا(عباس ملك محمدی)
  3. اولین معلّم های تاریخ بشر به ترتیب چه کسانی بودند؟


برگشت
  • نظرات : 0
  • بازدید : 73
کاربر گرامی شما هنوز در وبسایت ثبت نام نکرده اید
ما از شما درخواست داریم ثبت نام کنید و با نام کاربری خود وارد شوید.