• Site Rules
  • Contact

 

مــوضوعـات ســایت
رهگیری ثبت نام ها
جدید ترین مطالب
پـنـل کــاربری
لینک دوستان
تاریخ : 12 مهر 1393
موضوع : مناسبت ها

عید اضحی

عید قُربان یا [عمل نیكی كه انسان انجام دهد تا بدان وسیله خویشتن را به رحمت حق تعالی نزدیك سازد آن كار را قربان گویند؛ یا گوسپندکُشان،لغتنامهٔ دهخدا] عید قربان که پس از وقوف در عرفات و مشعر و منا فرا مى رسد عید رهایى از تعلّقات است. رهایى از هر آنچه غیرخدایى است.  به عربی: عید الأضحی، روز دهم ماه قمری ذی الحجّه، مصادف با عید قربان از گرامی ترین عیدها است که به یاد ابراهیم و فرزندش اسماعیل، جشن گرفته می‌شود. عید قربان، پاک ترین عیدها است زیرا عید سر سپردگی و بندگی است، عید قربان، عید پیروزی عقل و وحی بر هوی و هوس است، عید پیروزی وظیفه بر غریزه در عید اضحی یا عید قربان است. مخلوقات خداوند سه دسته هستند:

1- گروهی كه فقط پیرو وظیفه هستند، مثل: ملائكه.

2- گروهی كه فقط پیرو غریزه هستند، مانند: حیوانات.

3- گروهی كه گاهی دنبال غریزه رفته و گاهی دنبال وظیفه می روند، مانند: انسان.

هرگاه انسان بر سر دو راهی غریزه و وظیفه قرار گرفت و غریزه را انتخاب كرد، به سوی حیوانات گرویده بلكه از حیوانات هم پست تر شده است، چون از عقل و فكر و رهنمودهای انبیا استفاده ننموده است (أُوْلَـئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ)(1) آنان، همچون چهارپایان بلكه گمراه ترند. همانا بدترین جنبنده ها نزد خداوند، انسان‌هایی هستند كه گویا كر و گنگ اند و حاضر به تعقل هم نیستند.(2) اما همین كه انسان در این دو راهی خطرناك وظیفه را انتخاب نمود و در خط ملائكه و پاكان قرار گرفت آن را عید می گیرد، مثلاً غریزه گرسنگی و تشنگی و شهوت انسان را به استفاده از آب و نان و به سوی همسر می كشاند، ولی وظیفه دستور می دهد كه در ماه رمضان خودداری كن، كسانی كه سی روز وظیفه را انتخاب كرده اند، روز عید فطر را باید عید بگیرند، زیرا وظیفه را بر غریزه ترجیح داده اند. غریزه فرزند دوستی به ابراهیم(ع) می گوید: اسماعیل(ع) را ذبح نكن، اما وظیفه می گوید: او را ذبح نما. حضرت ابراهیم(ع) در این دو راهی، رضای خداوند و وظیفه را بر تمایلات شخصی خود و غریزه پیروز كرد، لذا باید آن را عید بگیرد، اگر در حدیث می خوانیم: هر روز كه در آن معصیت خدا نشود، عید است(3)، به همین معنا است كه در برابر جاذبه های هوای نفس خط خدا قرار گرفته، هر گاه انسان بر سر خواسته همه شیطان های درونی و بیرونی پا می نهد آن روز را باید عید بگیرد. آری، عید قربان، روز پیروزی عقل و وحی بر هوی و هوس است.

ღღღ تصاویر ویژه عید قربان ღღღ 

خواندني هاي عيد قربان، قربان چیست؟

(قربان عبارت از كارهای نیكی است كه انسان به وسیله آن بخواهد خود را به رحمت خداوند نزدیك كند) بنابراین عمل نیكی كه انسان انجام دهد تا بدان وسیله خویشتن را به رحمت حق تعالی نزدیك سازد آن كار را قربان گویند؛ مانند فرمایش رسول اكرم(ص) كه فرمود: نماز موجب تقرّب و نزدیكی هر پرهیزكار به رحمت پروردگار است. بدیهی است كه مراد از تقرّب به خدای تعالی، قرابت زمانی و مكانی نیست چه بین خالق و مخلوق هیچگونه خویشاوندی وجود ندارد بلكه منظور آن است كه از راه طاعت و انجام كارهای شایسته می توان مشمول الطاف الهی قرار گرفت و به رحمت او نزدیك گردید. از جمله اعمالی كه حجاج در روز دهم ذی الحجه در سرزمین منا بعد از رمی جمره عقبه انجام می دهند كشتن شتر یا گاو و یا گوسفند و انفاق آن به مستحقین است تا به وسیله این عمل نیك به رحمت پروردگار نزدیك شوند كه آن را قربان گویند و در زبان فارسی (یاء نسبت) به آن ملحق شده و نامش را قربانی گذارده اند، بنابراین قربانی برای امتثال امر خداوند متعال و تقرب به سوی اوست.

در زبان فارسی هم كلمه قربان به معنی فدا شده و كشته شده در راه دوست استعمال می شود چنانکه به یكدیگر می‌گویند فدایت شوم و قربانت گردم. عید قربان را عید اضحی نیز می گویند و وجه تسمیه آن چنین است: اضحی جمع است از ماده (ضحی) كه به معنای ارتفاع روز و امتداد نور آفتاب می باشد و هنگامی كه خورشید بالا می آید (قبل از ظهر) و آن موقع را ضحی گویند، چنانچه در قرآن كریم آمده است: (وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا. قَسَم به خورشید و نور چاشتگاهش). و چون حجاج موقع بالا آمدن آفتاب قربانی می كنند و قربانی را اضحیه یا ضحیه گویند بدین سبب روز دهم ذی الحجه را كه قبل از ظهر آن، عمل قربانی انجام می شود عید اضحی نیز گفته اند.

قربانی از چه زمانی معمول شده است؟

تاریخ قربانی بسیار قدیم است و از زمان حضرت آدم ابوالبشر(ع) معمول بوده و در ادیان گذشته نیز جزو مقررات دینی به شمار می آمده كه شمه ای از آن به اختصار بیان می شود:

1- قربانی فرزندان حضرت آدم(ع) كه نخستین قربانی در عالم بشمار می رود و در آیات30- 27 سوره مائده تصریح شده كه خلاصه شرح آن چنین است: دو پسر حضرت آدم به نام هابیل و قابیل به ترتیب شبانی (چوپانی) و كشاورزی می كردند و صاحب گوسفندان و آب و خاك فراوان بودند، حضرت آدم(ع) آنان را امر به قربانی در راه خدا كرد. هابیل یكی از بهترین شتران یا گوسفندان را برای قربانی در راه خدا اختصاص داد و قابیل دسته ای از گندم های پست و نامرغوب را جهت قربانی انتخاب كرد كه قربانی هابیل مقبول درگاه پروردگار گردید و قربانی قابیل به علت عدم اخلاص مردود گشت. قابیل به سبب قبول نشدن قربانی حسادت ورزید و آتش خشم و كینه اش زبانه كشید، نفس اهریمنی و شیطانی قابیل او را به كشتن برادر وادار كرد و هابیل را كشت و در دنیا و آخرت زیانكار گردید.

2- حضرت نوح ع پس از طوفان، مذبحی ترتیب داد و حیوانات بسیاری در آن جا برای خدا قربانی كرد.

3- قربانی حضرت ابراهیم خلیل(ع) یگانه فرزندش اسماعیل(ع) كه در آیات 102 تا 111 سوره صافات بیان گردیده است "فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قالَ يا بُنَيَّ إِنِّي أَري‏ فِي الْمَنامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ ما ذا تَري‏ قالَ يا أَبَتِ افْعَلْ ما تُؤْمَرُ سَتَجِدُني‏ إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرينَ (102) فَلَمَّا أَسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبينِ (103) وَ نادَيْناهُ أَنْ يا إِبْراهيمُ (104) قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنينَ (105) إِنَّ هذا لَهُوَ الْبَلاءُ الْمُبينُ (106) وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظيمٍ (107) وَ تَرَكْنا عَلَيْهِ فِي الْآخِرينَ (108) سَلامٌ عَلي‏ إِبْراهيمَ (109) كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنينَ (110) إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنينَ (111)"؛ ترجمه الهی قمشه ای آیه 102 سوره صافات:"آن گاه که (آن پسر رشد یافت و) با او به سعی و عمل شتافت (یا در جهد و عبادت یا در سعی صفا و مروه با پدر همراه شد) ابراهیم گفت: ای فرزند عزیزم، من در عالم خواب چنین می‌بینم که تو را قربانی (راه خدا) می‌کنم، در این واقعه تو را چه نظری است؟ جواب داد: ای پدر، هر چه مأموری انجام ده که ان شاء اللّه مرا از بندگان با صبر و شکیبا خواهی یافت."

4- در زمان حضرت موسی(ع) به عقیده یهودیان دو نوع قربانی معمول بوده است:

الف- قربانی دموی

ب- قربانی غیر دموی

قربانی دموی بر 3 قسم به شرح زیر بوده:

a- قربانی كه برای تندرستی انجام می دادند و در خوردن گوشت آن مختار بودند.

b- قربانی كه آن را به آتش می سوزاندند و جز پوست آن چیزی باقی نمی گذاردند.

c- قربانی كه برای جبران گناه تقدیم می كردند و قسمتی از آن را می سوزاندند و قسمت دیگر را برای كاهنان باقی می گذاشتند.

قربانی غیر دموی: عبارت از رها كردن حیوان در بیابان‌ها بود و اعراب نیز از بنی اسرائیل تقلید كردند و به عنوان تقرّب به بتان خود، حیوانات را در بیابان رها می كردند و اسلام این عادات نكوهیده را تحریم كرد و این همان قربانی است كه در آیه 103 سوره مائده به نام بحیره و سائبه نامیده شده است.

5- در آئین مسیحیت نیز به عقیده عیسویان، قربانی منحصر به شخص مسیح بوده و گویند حضرت عیسی(ع) خون و گوشت خود را فدای مردم جهان ساخت و به همین مناسبت یكی از فروع دین نصاری آن است كه باید ماهی یك مرتبه و یا حداقل سالی یك بار نزد كشیش بروند و به قدر تمكن، وجهی به وی تقدیم دارند و به تمام گناهانی كه در مدت مزبور مرتكب شده اند اقرار كنند تا كشیش كه به عقیده آنان جنبه غفاریت دارد آن گناهان را بیامرزد.

6- در اعراب زمان جاهلیت كه سران قبائل به مكه می آمدند، ساكنان مكه مهماندار و میزبان آنان بودند و هر دو دسته خود را به كشتن شتر و گاو و گوسفندان برای بتان خویش و اطعام به فقرا و گرسنگان موظف می دانستند.

اسرار و حكمت قربانی

1- فدا كردن مال و انفاق آن در راه خدا است.

2- كشتن حیوان اشاره به كشتن نفس اماره است و مرد خداشناس با شمشیر برنده عقل و ایمان، حیوان نفس را كه دائماً وی را به كارهای زشت وا می دارد مقتول سازد و خانه دل را از لوث نفس لئیم پاك گرداند و آن را در راه حق و پیشگاه محبوب قربانی كند و حج اكبر نماید كه اگر نفس اماره و خواهش های او كشته نشود و آرام نگیرد هرگاه تمام نعمت ها و ثروت‌های دنیوی در اختیارش باشد و زمین و آسمان را ببلعد باز هم سیر نمی شود و ندای هل من مزید دارد. مسئله قربانی در مكّه را از چند نظر باید بررسی نمود:

- كمك رسانی به اهل حجاز یك اصل است. اگر از این سال ها كه حجاز كشوری وابسته و بازارش نمایشگاه اجناس شرق و غرب شده بگذریم، و به چند سال قبل برگردیم می بینیم كه مردم حجاز چندان راه درآمدی نداشته‌اند مكه شهر صنعتی و كشاورزی نیست، زمانی كه آیه منع ورود مشركان نازل شد(4) عوام مكه ناراحت شدند كه نصف زائران، مشركان هستند و با منع ورود آنان، وضع اقتصادی ما به هم می خورد، لكن آیه نازل شد كه اگر از فقر می ترسید ما در آینده شما را بی نیاز می كنیم(5) این وعده خداوند باید محقق شود. یكی از راه‌های تحقق آن مسأله خرید قربانی است، صدها هزار زائر خانه، هر كدام كه یك گوسفند می خرند، گروه هائی به زندگی و نوا می‌رسند. در روایات ما مسأله كمك رسانی به مردم حجاز از طریق وسائل حمل و نقل و كرایه منازل و خرید هدایا و قربانی و داد و ستدهای زیادی كه در موسم حج می شود، یك اصل معرفی شده و روی آن سفارش شده است.(6) گرچه امروز به دلیل وابستگی سران این كشور، مسأله به نحو دیگری درآمده كه هر چه ما كمتر از بازار آنجا خرید نمائیم، روح رسول خدا(ص) از ما راضی تر می شود، ولی باید در فكر استقلال اقتصادی باشیم، تا تمام كشورهای اسلامی، تولیدات خود را در آنجا به نمایش بگذارند و زائران خانه خدا هم، آنها را خریداری نمایند تا بازار آنجا رونق بگیرد. و مردم حجاز از آمد و رفت حجاج خشنود شوند.

وقتی كه نبی مكرم اسلام(ص) با جمعی از مسلمانان به مدینه هجرت نمودند، اقتصاد مدینه در دست یهود بود. حضرت فوراً (در كنار تأسیس مسجد) به تأسیس بازاری كه مركز خرید و فروش مسلمانان باشد، اقدام فرمود و دستور داد كه مسلمانان اجناس را مستقیماً به این بازار وارد كرده، از این بازار صادر نمایند. به علاوه كالاهای مورد نیاز را حتی الامكان خودشان تولید كنند و در این بازار به معرض فروش درآورند(7) آری مسئله كمك رسانی به مردم حجاز یك اصل است.

- همان گونه كه صفا و مروه از شعائر الهی است، مسأله قربانی هم از شعائر است (والبدن جعلناها لكم من شعائرالله) شترهای چاق و فربه را برای شما از شعائر الهی قرار دادیم. وجود قربانگاه و مسلخ و حركت دادن شترهای پرگوشت و نحر كردن و تقسیم گوشت آنها هم، یك جلوه و شكوهی دارد. در روایات می خوانیم اولین قطره خون قربانی كه ریخت، خداوند گناهان صاحبش را می بخشد(8) اوقاتی كه به خاطر تولد نوزاد یا ورود مسافر یا دفع بلا، در منزل، گوسفند ذبح می شود (با این كه گوسفند كوچك و در خانه ساده ایست) در روح و روان و حركت اهل خانه شور و نشاطی پدید می آید. به هرحال، ذبح صدها هزار گوسفند و نحر هزاران شتر، یك نوع جلوه و زیبایی بوده، مظهر روحیه ایثار دسته جمعی است كه خود از شعائر الهی است.

 

3- سیر كردن گرسنه ها- یكی از اسرار قربانی سیر كردن گرسنه ها است (بگذریم كه در این سال ها در حجاز گوسفند كم است، ولی نباید نظر قانون به یك زمان و یك مكان و یا شرایط خاص باشد). قرآن در این باره می‌فرماید: «فكلوا منها واطعمواالقانع والمعتر»(9) از گوشت‌هایی كه قربانی می كنید هم خودتان میل نمائید، هم به قانع و معتر بدهید. قانع، فقیری است كه به آنچه می گیرد، قانع است. معتر، فقیری است كه علاوه بر تقاضای كمك اعتراض هم می كند. چه زیباست كه هم استفاده خود حجاج و هم اطعام دیگران را كنار هم مطرح كرده است و اطعام شوندگان را با یك چشم (خواه افراد قانعی كه به هنگام اطعام دعا می كنند و شاد می شوند و خواه كسانی كه زخم زبان زده و اعتراض می نمایند) و این نشان دهنده بینش وسیع اسلام است كه سفارش به خود را فراموش كنید نه دیگران را و در تقسیم گوشت و اطعام، پای بند تملق یا دعا و تواضع فقیر نباشید؛ او را سیر كنید، گرچه با شنیدن زخم زبان باشد.

خلاصه‌‌اي از اسرار و فلسفه قرباني
1- فداكردن مال و انفاق آن در راه خدا
2- امر قرباني، ظاهر و باطني دارد، ظاهر ذبح حيوان باهدف دستگيري ازگرسنگان،باطن كشتن نفس اماره تارسیدن به اوج كمال
3- قرباني سبب آمرزش گناهان با ريختن اولين قطره‌ خون قرباني گناهان صاحبش بخشيده مي‌شود.(البته شرط اخلاص را نبايد فراموش كرد.)
4- هدف دستگيري ازگرسنگان وسير كردن فقرا؛َكُلُوامِنْهَاوَأَطْعِمُواالْقَانِعَ وَالْمُعْتَرَّازگوشت‌هاي قرباني هم خودتان ميل كنيدهم به قانع وفقيردهيد.(حج، 36)
5- هدف عالي قرباني «تقوا» است. قرباني بايد از روي خلوص نيت انجام تا سبب شكوفايي روح ايثار، نشان دادن ميزان عشق و قرب به خدا باشد.

تقوا

هدف اصلی در مسأله قربانی، رسیدن به مقام عالی تقوا است. قرآن در این زمینه می فرماید: این قربانیان كه زائران خانه خدا به هنگام توقف در منا ذبح می كنند، گوشت یا خون آنها به خدا نمی رسد، بلكه هدف از قربانی، شكوفا شدن روح ایثار و نشان دادن مقدار عشق و قرب به خدا و تقوا است.(10)

نماز عید

اقامه نماز در مسجدالحرام نماز عید نمازی است که مسلمانان در دو روز عید فطر و عید قربان بعد از طلوع خورشید اقامه می‌کنند. در عصر حضور امام(عج) خواندن این نماز به جماعت واجب، و در عصر غیبت مستحب است. در قرآن براساس روایات منظور از «تزکی» و «فَصَلَّیٰ» در آیات «‌قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَکیٰ»[1۱] و «وَ ذَکرَ اسْمَ رَ بِّهِ فَصَلَّیٰ»[12] دادن زکات فطره و خواندن نماز عید است.[13] در روایات به نقل از جابر،پیامبر خدا(ص) روز عید، تمام اعضای خانواده‌اش را همراه خود بیرون می‌بُرد.[14] پیامبر خدا(ص) فرمود: خداوند متعال در روز عید فطر و عید قربان، به زمین با عنایت می‌نگرد. پس از خانه‌ها بیرون آیید تا رحمت به شما برسد.[15] امام صادق(ع) فرمود: کسی که برای نماز عید بیرون می‌رود، سزاوار است بهترین جامه‌هایش را بپوشد و خود را با بهترین عطر، خوش‌بو سازد.[16] به نقل از ابن عمر، پیامبر خدا(ص) برای نماز عید، پیاده بیرون می‌رفت و پیاده بر می‌گشت.[17] به نقل از ابورافع: پیامبر(ص) به نماز عیدین پیاده می‌رفت، نماز را بدون اذان و اقامه می‌خواند و از راهی غیر از راه آمدن، پیاده بر می‌گشت.[18] روایت شده است که امام علی(ع) روز عید بیرون آمد، پیوسته تکبیر گفت تا به محل برگزاری نماز در بیرون شهر (کوفه) رسید.[19] زمان اقامهوقت نماز عید از طلوع خورشید تا زوال (ظهر شرعی) است و اگر فوت شود قضا ندارد.[2۰] مستحب است نماز عید قربان را بعد از بلند شدن آفتاب بخوانند و در عید فطر مستحب است بعد از بلند شدن آفتاب افطار کنند، زکات فطره را بدهند و بعد، نماز عید را بخوانند.[2۱]

طریقه خواندن

نماز عید دو رکعت است؛ در هر یک از دو رکعت، حمد و سوره‌ای خوانده می‌شود و افضل آن است که در رکعت اول، سوره شمس و در رکعت دوم سوره غاشیه یا در رکعت اول سوره اعلی و در رکعت دوم، سوره شمس خوانده شود. و بعد از سوره، در رکعت اول، پنج تکبیر و پنج قنوت است که بعد از هر تکبیر یک قنوت خوانده می‌شود و در رکعت دوم، چهار تکبیر و چهار قنوت است که بعد از هر تکبیر یک قنوت خوانده می‌شود. و در قنوت، هر ذکر و دعایی مانند سایر نمازها خوانده شود کافی است ولی بهتر است این دعا را بخواند: «اللّهُمَّ اَهْلَ الْکبْرِیاءِ وَالْعَظَمَةِ وَاَهْلَ الْجوُدِ وَالْجَبَروُتِ وَاَهْلَ الْعَفْوِ وَالرَّحْمَةِ وَاَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَةِ اَسْألُک بِحَقِّ هَذَا الْیوْمِ الَّذی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَلِمـُحَمَّد صلی الله علیه وآله ذُخراً وَشَرَفاً وَکرامَةً وَمَزیداً أَنْ تُصَلّی عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَاَنْ تُدْخِلَنی فی کلِّ خَیر أدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّد وَأَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کلِّ سوُء اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَآلَ مُحَمَّد صَلَواتُک عَلَیهِ وَعَلَیهِمْ اللّهُمَّ إنّی اَسْألُک خَیرَ ما سَألَک بِهِ عِبَادُک الصَّالِحوُنَ وَأَعوُذُ بِک مِمَّا اسْتَعَاذَ مِنْهُ عِبَادُک الْمـُخْلَصوُنَ».[2۲] اگر نماز عید رجاءً به جماعت خوانده شود، دو خطبه بعد از آن رجاءً به جا آورده می‌شود و ترک این خطبه‌ها در زمان غیبت جایز است.[2۳] اگر شخص در تکبیرها یا قنوت‌ها شک کند و در محل آن باشد، باید بنا را بر کمتر بگذارد.[2۴] اگر چیزی که موجب سجده سهو می‌شود در این نماز به جا آورد، احتیاط آن است که سجده سهو را به قصد رجاء به جا آورد، اگر چه واجب نبودن آن در صورت مستحب بودن نماز عید ( مثل زمان غیبت) خالی از قوت نیست. و حکم قضای تشهد و سجده‌ای که فراموش شده باشد نیز همین است.[2۵] در نماز عید اذان و اقامه نیست. البته مستحب است که مؤذن سه مرتبه بگوید: «الصلاة». [2۶]

 

احکام و آداب

نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام(عج) واجب است و باید به جماعت‏ خوانده شود، و در زمان ما که امام(عج) غایب است مستحب می‌‏باشد. و احتیاط واجب آن است که آن را به جماعت نخوانند، ولی به قصد رجاء مانع ندارد. و چنانچه ولی فقیه یا ماذون از طرف او اقامه جماعت نماید، اشکال ندارد.[2۷] مستحب است شخص در روز عید فطر قبل از نماز عید، به خرما افطار کند، و در عید قربان از گوشت قربانی بعد از نماز قدری بخورد.[2۸] بعد از نماز مغرب و عشای شب عید فطر و بعد از نماز صبح، ظهر و عصر روز عید و نیز بعد از نماز عید فطر مستحب است این تکبیرها را بگویند:"الله اکبر الله اکبر لا اله الا الله و الله اکبر الله اکبر و لله الحمد الله اکبر علی ما هدانا".[2۹] مستحب است انسان در عید قربان بعد از ده نماز که اول آنها نماز ظهر روز عید و آخر آنها نماز صبح روز دوازدهم است، بعد از گفتن "الله اکبر الله اکبر لا اله الا الله و الله اکبر الله اکبر و لله الحمد الله اکبر علی ما هدانا" بگوید: "الله اکبر علی ما رزقنا من بهیمة الانعام و الحمد لله علی ما ابلانا" ولی اگر عید قربان را در منی باشد مستحب است بعد از پانزده نماز که اول آنها نماز ظهر روز عید و آخر آنها نماز صبح روز سیزدهم ذی ‏حجه است، این تکبیرها را بگوید.[3۰] مستحب است پیش از نماز عید غسل کند، و دعاهایی که پیش از نماز و بعد از آن در کتابهای دعا ذکر شده به امید ثواب بخواند.[31] مستحب است در نماز عید بر زمین سجده کنند و در حال گفتن تکبیرها دستها را بلند کنند و نماز را بلند بخوانند.[32] کراهت دارد نماز عید زیر سقف خوانده شود.[33]

شب دهم ذیحجه از لیالی مبارک و شب هایی به شمار می رود که احیاء و شب زنده داری در آن مستحب است. در روایات فراوان آمده که در شب عید قربان، درهای آسمان بازاست و این عید را عید رهایی از تعلقات بیان داشته اند و برای شب و روز آن اعمالی ذکر شده است.دهم ذیحجه از شب‎های مبارک و احیاء و شب زنده داری در آنها مستحب است براین اساس در شب عید قربان، زیارت امام حسین(ع) و خواندن دعای 'یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلیَ الْبَرِیَّةِ' که در شب جمعه هم وارد شده است سفارش شده است.

اعمال روز عید قربان
هم چنین برای روز دهم ذیحجه که روز عید قربان و روز بسیار شریفی است اعمالی بیان شده که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- غسل که در این روز سنّت مؤکد است و بعضی از علماء واجب دانسته‎اند.

2- اقامه نماز عید قربان، به همان نحو که در عید فطر ذکر شده است. اما در این روز مستحب است که بعد از نماز، با گوشت قربانی افطار شود.

3- خواندن دعاهائی که وارد شده پیش از نماز عید و بعد از آن و در اقبال ذکر شده و شاید بهترین دعاهای این روز، دعای چهل و هشتم صحیفه سجادیه باشد که اوّل آن 'اَللّهُمَّ هذا یَوْمٌ مُبارَکٌ' است.

4- خواندن دعای 46صحیفه سجادیه که اینگونه آغاز می‎شود: 'یا مَنْ یَرْحَمُ مَنْ لا یَرْحَمُهُ الْعِبادُ'.

5- خواندن دعای ندبه.

6- قربانی کردن؛ که سنّت مؤکّد است.

7- خواندن تکبیرات برای کسی که در منا باشد بعد از پانزده نماز که اولش نماز ظهر روز عید است و آخرش نماز صبح روز سیزدهم است. و کسانی که در سایر شهرها هستند نیز بعد از ده نماز از ظهر روز عید تا صبح دوازدهم این تکبیرات را بگویند. تکبیرات بنا بر روایت صحیح در اصول کافی از این قرار است:اللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ لا اِلهَ اِلا اللهُ وَاللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ اللهُ اَکْبَرُ ولِلّه الْحَمْدُ اللّهُ َکْبَرُ؛ خدا بزرگتر از توصیف است، معبودی جز خدا نیست و خدا بزرگتر است، و ستایش خاص خدا است.اعَلی ما هَدانا اَللّهُ اَکْبَرُ عَلی ما رَزَقَنا مِنْ بَهیمَةِ الاْنْعامِ؛خدا بزرگتر است بر آنچه ما را راهنمائی کرد خدا بزرگتر است بر آنچه روزی ما کرد از چهارپایان انعام (شتر و گاو و گوسفند).وَالْحَمْدُلِلّهِ عَلی ما اَبْلانا.و ستایش خاص خدا است برای آنکه آزمود ما را.و مستحب است که به مقداری که توانایی است این تکبیرات بعد از نمازها تکرار شود. 

 

به کوشش محمدرضاعابدی

پی نوشت ها:

1- قرآن كریم- سوره اعراف- آیه 179.

2- قرآن كریم- سوره انفال- آیه 22

3- میزان الحكمه- جلد 7- صفحه 130

4- قرآن كریم- سوره توبه- آیه 28

5- همان

6- همان، سوره حج- آیه 28

7- محمد خاتم پیامبران- ص 48

8- من لایحضره الفقیه- جلد 2 صفحه 138

9- قرآن كریم - سوره حج- آیه 36

10- قرآن كریم- سوره حج- آیه 47

11- اعلی، ۱۴

12- اعلی ۱۵

13- طباطبائی، المیزان، ج ۲۰، ص۲۶۹

14- کنزالعمال، ج۷، ص۸۸

15- کنزالعمال، ج۸، ص۵۴۸

16- دعائم الاسلام، ج ۱، ص۱۸۵

17- کنزالعمال، ج۷، ص۸۸

18- کنزالعمال، ج۷، ص۸۸

19- بحارالانوار، ج ۸۸، ص۱۱۸؛ نظیر همین روایت از ابن عمر در مورد پیامبر(ص) نقل شده است ر.ک: کنزالعمال، ج۷، ص۸۸

20-تحریرالوسیله، ج۱، ص۲۷۳

21- توضیح المسائل امام خمینی، ص۲۳۴

22- تحریرالوسیله، ج۱، ص۲۷۳

23- تحریر الوسیله، ج۱ ص۲۴۷

24- تحریرالوسیله، ج۱، ص۲۷۳

25- تحریرالوسیله، ج۱، ص۲۷۴

26- تحریرالوسیله، ج۱، ص۲۷۴

27- توضیح المسائل امام خمینی، ص۲۳۴

28- توضیح المسائلامام خمینی، ص۲۳۴

29- توضیح المسائل امام خمینی، ص۲۳۵

30- توضیح المسائل امام خمینی، ص۲۳۵

31- توضیح المسائل امام خمینی، ص۲۳۴

32- توضیح المسائل امام خمینی، ص۲۳۵

33- توضیح المسائل امام خمینی، ص۲۳۵
نَبِّئْ عِبَادِي أَنِّي أَنَا الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
 
و من ... هنوز و تا همیشه ... به همین یک آیه دلخوشم ...

"بندگانم را آگاه کن که من بخشنده مهربانم"
 

 

منابع:

قرآن کریم.

http://fa.wikishia.net

http://www.howzehtehran.com

امام خمینی، توضیح المسائل، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، ۱۳۸۷ش.

امام خمینی، تحریر الوسیله(فارسی)، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، ۱۳۸۶ش.

ابن حیون،نعمان بن محمد مغربی،دعائم الاسلام،فیضی،عاصف،موسسه آل البیت ع،قم،۱۳۸۵ق.

علی بن حسام، کنز العمّال فی سنن الاقوال و الافعال، موسسه الرساله، بیروت، ۱۴۱۳ ق، ۱۹۹۳م.

مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، داراحیاء التراث العربی، بیروت، ۱۴۰۳ق.

طباطبائی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، جامعه مدرسین، قم، بی‌تا.


برگشت
  • نظرات : 205
  • بازدید : 4 969
کاربر گرامی شما هنوز در وبسایت ثبت نام نکرده اید
ما از شما درخواست داریم ثبت نام کنید و با نام کاربری خود وارد شوید.

Shirley
(#1 )
  • 1/01/1394 - 03:23
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
That's a shrewd answer to a tricky quetoisn
Gregorio
(#2 )
  • 2/01/1394 - 04:05
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
I was looking <a href="http://ybisktdfgad.com">evehrwreye</a> and this popped up like nothing!
Lucy
(#3 )
  • 4/01/1394 - 16:22
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
Thee'rs nothing like the relief of finding what you're looking for. http://uzdrqfbwpf.com jyulsyr [link=http://zkqehponqy.com]zkqehponqy[/link]
Vipin
(#4 )
  • 5/01/1394 - 08:06
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
Times are <a href="http://whnaejkdyhv.com">chganing</a> for the better if I can get this online!
Iin
(#5 )
  • 5/01/1394 - 16:43
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
I will be putting this dalizzng insight to good use in no time. http://mqoovkc.com mblece [link=http://ixaifah.com]ixaifah[/link]
Janessa
(#6 )
  • 8/01/1394 - 19:12
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
products buy viagra products driving alone free car insurance quotes online insurance companies top leaders cialis order erectile side effects cialis online order effect profile blank viagra online erection checked cialis on line last
Keesha
(#7 )
  • 13/01/1394 - 20:38
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
being killed compare car insurance state half buy cialis online total volume auto insurance auto then any cialis cheap called repolarization men suffered levitra two cigar-shaped before taking levitra sales human beings accept premium auto insurance company power viagra erectile dysfunction
Vicki
(#8 )
  • 19/01/1394 - 01:19
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
premiums car insurance quotes online past record over time Illinois auto insurance qoute narrow down any business insurance car later date libido enhancement impotence remedies breathing style viagra on line traditional save KY auto insurance qoutes die due ride home cialis online physical zone small cialis viagra does
Parmelia
(#9 )
  • 24/01/1394 - 08:35
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
among men viagra online prescriptions like speeding car insurance many available viagra online dollars insurance company cheap car insurance getting new car auto insurance qoutes Florida breaking down
Johnelle
(#10 )
  • 26/01/1394 - 15:57
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
Eddi
(#11 )
  • 27/01/1394 - 15:35
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
pygeum bark cheap Viagra online looking into most important Cialis in California erectile troubles them auto insurance quotes in TX general company claim car insurance in Oakland, CA begin calling scientifically proven generic viagra specializing them buy cheap Viagra online in GA techniques used first permanent buy cheap Cialis online in IL prescription
Patty
(#12 )
  • 30/01/1394 - 04:18
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
liable free auto insurance quotes in CA possible solution rehabilitation wages cheap auto insurance other deductions gets reduced buying viagra online ingredients funeral free life insurance quotes now good grades insurance car business owners
Satchel
(#13 )
  • 11/02/1394 - 05:24
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
Lucy
(#15 )
  • 23/02/1394 - 21:03
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
just essay help method simply informal use assignment help however personal each source buy an essay online quite change homework help online manual spell-check certifications my essay writer art tries buy essays cheap number important essay writers clue about
Kalin
(#17 )
  • 5/03/1394 - 14:03
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
male enhancement levitra ladies over help cialis online help each coverage auto insurance CO must report organizations cheapest auto insurance however some viagra almost
Jacoby
(#18 )
  • 5/03/1394 - 16:55
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
insurance term life insurance policy activities suffering generic viagra natural male insurance companies car insurance WI car oxide erection arteries smartmoney car insurance quotes nj outstanding school levitra online fruit widely most reasonable auto insurance quotes mark amount
Maryellen
(#19 )
  • 5/03/1394 - 22:49
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
genuine purchase viagra aylmer tragic more than auto insurance quote insurance rates taking antihypertensive levitra online verify take less cialis for sale stylish over coming auto insurance quote seat
Kaydence
(#20 )
  • 6/03/1394 - 10:40
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
other discount levitra send gives agents auto insurance quotes type burial costs affordable life insurance work due thereby generic cialis No Prescription reason need car insurance quotes Nevada insurance rates placebo effect viagra online properties sean cheapest auto insurance rank really
Frenchie
(#21 )
  • 6/03/1394 - 23:43
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
some money car insurance quotes suitable auto added viagra on line naropin help levitra generic medical assessment gloria steinem CT life insurance policy adult children cause viagra currently taking
Missi
(#22 )
  • 7/03/1394 - 19:15
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
good broker term CT life insurance couple thought realize Indiana auto insurance legal term licenses specify insurance auto future losses position viagra online large breaking cialis real blue taken any generic levitra online medications coverage cheap car insurance eyes several insurers OR cheap auto insurance inform protect
Kayden
(#23 )
  • 8/03/1394 - 16:00
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
stressful job cialis online stressful job look insurance quotes auto best quotes seek professional viagra online before sex rigid during cheap cialis aid deny car insurance quotes local dmv driver driving car insurance correct plan see cheap cialis movement
Vyolet
(#24 )
  • 8/03/1394 - 23:07
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
clinic viagra cheap stress two intimidating its cheapest car insurance bad happens disease buy levitra drugs name drug viagra longer than some sort buy viagra dependent upon face page life insurance no exam originally forecast
Precious
(#25 )
  • 10/03/1394 - 05:37
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
little invincible insurance car would drive lower auto insurance quotes live monthly auto insurance quotes quite regularly insured person auto insurance quote usually accompanied women buy cialis person adapt
Dilly
(#26 )
  • 10/03/1394 - 16:54
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
more cheap auto insurance Tennessee should cheap car free car insurance quotes safety trichosanic acid cialis only last referred viagra on line against him consider them insurance auto protect testosterone levels levetra more attention case insurance quotes car insurance
Puss
(#27 )
  • 11/03/1394 - 05:55
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
own severe levitra online contributes usages levitra online optic nerve risk damaging buy cialas on line online lieu life insurance quotes good salespeople full erection viagra used typically auto insurance service help give Tennessee car insurance quotes online vehicles collide roses Minnesota life insurance quotes overweight class
Rose
(#28 )
  • 11/03/1394 - 12:00
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
contract affordable life insurance student loan over just life insurance rates look after injury liability cheapest auto insurance financial loss now cheap life insurance credit score health club viagra take performance viagra online trade afloat life insurance rates cards without
Jaylin
(#29 )
  • 12/03/1394 - 05:40
  • ثبت نام : --
  • نظرات : 0
  • وضعیت :
  • پست ها : 0
effects viagra reputed birth defects buy cialis year herbs into online viagra even along boring does life insurance quotes needed financial because purchase cialis protocol