• Site Rules
  • Contact

 

مــوضوعـات ســایت
رهگیری ثبت نام ها
جدید ترین مطالب
پـنـل کــاربری
لینک دوستان
تاریخ : 18 فروردین 1394
http://axgig.com/images/38863283304766904526.jpgبهشت ارثی است.
بهشت ارثی است یا کسبی؟!
بهشت مفهومی است که در بیش تر مذاهب ِباورمند به زندگی پس از مرگ و یا آخرت هست. بهشت جایی است که نیکوکاران پس از مرگ، در آن جاودانه می‌شوند. بر اساس آموزه‌های مذهبی اسلام و برخی دیگر از مذاهب، بهشت جایگاه جاودانی برای هر انسان است و در آن جا به اندازه کارهای نیکش از مواهب آن برخوردار خواهد شد. ادیان مختلف این مفهوم را گوناگون تعریف کرده اند. در نظر قرآن، مؤمنان و پرهیزکاران سرانجام به جایی جاویدان به نام جنت می‌روند و زندگی نیکبار و خوشی را در پیش می‌گیرند بنا بر آیات قرآن این پیمان خدایی صد در صد است.[1]قرآن از دو بهشت نام برده: یکی در عالم برزخ که موقت است و دیگری در آن جهان که جاودان است.[2]بهشت درجات و مراتبی دارد و برخی از آنها بر دیگری برتری دارند. نعمت‌های بهشتی نیز بسته به درجات بهشتیان، گوناگونی دارند.[3]اهل بهشت در موقع ورود به بهشت نمي‌گويند ما زحمت کشيديم تا بهشتي شديم بلکه مي‌گويند ﴿الحَمْدُلِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ و أورثنا الأرض﴾ حمد و سپاس خدایی که در وعده اش به ما راست گفت و سرزمین بهشت را میراث ما قرار داد، بنابراین  بهشت کسبي نيست بلکه ارثي است. در کسب مال، جاي مال مي‌نشيند ولي در ارث، مالک به جاي مالک مي‌نشيند، بنابراین اگر کسي خليفة الله شد، مالک بهشت مي‌شود. در روایات است که یک انسان بهشتی اگر بخواهد جمعیت زمین را در بهشت خودش جای بدهد می‎تواند، مساحت بهشتی که به هر بهشتی می‎دهند این است، آن روز انسان می‎فهمد چه قدر سرمایه را باخته است.[4] مردم دو قسم هستند؛

 1. گروهی حرف انبيا را گوش مي‌دهند و
 2. گروهی حرف شيطان را گوش مي‌دهند.

الَّذِينَ كَفَرُوا لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ كَبِيرٌ.

علّت جهنّمی شدن و دو شرط بهشتي شدن
ذات اقدس الهي فرمود: براي جهنم رفتن يك وصف لازم است و آن گناه است ولی براي بهشت رفتن يك وصف كافي نيست بلکه دو وصف لازم است، یکی حُسن فعلي و دیگری هم حُسن فاعلي، یعنی هم ايمان و هم عمل صالح. لذا فرمود: ﴿أَفَمَن زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً﴾ آن ها كه فريب دنيا را خوردند يا شيطان با ابزار دنيا آنها را فريب داد و زشت را زيبا و حق را باطل نشان داد، آيا اين مثل كسي است كه حق را مي‌بيند و بهشتي است؟! [5]

پانویس:
1- سوره مریم، آیه ۶۱
2- سوره الرحمن، آیه ۴۶
3- نهج البلاغه، خطبه ۸۴
4- درس تفسیر سوره زمر 25/10/93
5- درس تفسیر حضرت آیت الله جوادی آملی سوره مبارکه فاطر

منبع:
خبرگزاری «حوزه»
http://www.dinpajoohan.com

برگشت
  • نظرات : 0
  • بازدید : 1 375
کاربر گرامی شما هنوز در وبسایت ثبت نام نکرده اید
ما از شما درخواست داریم ثبت نام کنید و با نام کاربری خود وارد شوید.