• Site Rules
  • Contact

 

مــوضوعـات ســایت
رهگیری ثبت نام ها
جدید ترین مطالب
پـنـل کــاربری
لینک دوستان
تاریخ : 13 خرداد 1396

                                           

كتاب «كشف الاسرار» امام خميني ره به صورت مستقيم در پاسخ به «اسرار هزار ساله» علي اصغر حكمي زاده نوشته شده است.  اگر چه محور كتاب «كشف الاسرار» پاسخ به كتاب «اسرار هزار ساله» است، ولي پاسخی هم به شبهات مطرح شده در آن زمان از سوي نويسندگاني، مثل؛ احمد كسروي، شريعت سنگلجي، علي دشتي، محمد تقي منزوي و … هست. عمده شبهات مطرح شده از سوي اين افراد در زمينه؛ فضايل پيامبر(ص) و ائمه(ع)، شفاعت آن بزرگواران و توسّل جستن و يا عزاداري براي آن ها است. هم چنين شبهاتي درباره روحانيّت، عبادي بودن دين اسلام و نبودن احكام حكومتي در اسلام است كه كشف الاسرار امام پاسخ دندان شكني به اين شبهات مي باشد. کشف اسرار مهم‌ترين و قديمي‌ترين سند مبارزاتي امام خميني(ره) است که در سال ۱۳۲۳ هـ .ش به مباحث توحيد، امامت، روحاني، حکومت، قانون و حديث پرداخته است. رژيم پهلوي با هدف خاموش کردن اين شعلة الهي، دست به اقدامات متعددي زد که از جملة آن، ممنوع اعلام کردن کتاب و مجرم خواندن نويسنده و جرم خواندن دارندة کتاب مي‌باشد. در فضاي خفقان سياسي و رخوت مذهبي که در دهة ۱۳۲۰ ايجاد شده بود، جواب دادن به سؤالات و شبهاتي که آميخته به صدهاتوهين و تمسخر آموزه‌هاي ديني و متدينين بود، کاري بس مشکل مي‌نمود که تنها کسي مثل امام خميني قادر به انجام آن بود. امام خميني (ره) پس از نگارش کتاب هايي نظير شرح دعاي سحر، مصباح الهداية الي الخلافة و الولاية، شرح چهل حديث، سر الصلاة و آداب الصلاة، در فضاي سال‌هاي دهة ۱۳۲۰ به نگارش کتاب کشف اسرار پرداختند که ردّيّه‌اي بر جزوة اسرار هزار سالة علي اکبر حکمي زاده مي‌باشد. اهميّت اين کتاب از لحاظ قوّت پاسخ‌دهي به شبهات سياسي مذهبي با توجه به فضاي رخوت و خفقان سياسي و مذهبي دهة ۲۰ و طرح مسألة ولايت فقيه در اين کتاب و مطرح شدن آن  به عنوان سند مبارزاتي امام خميني، از جمله مواردي است که جايگاه آن را در تحولات سياسي، مذهبي تاريخ معاصر ايران نمايانده است.


فهرست آثار امام خمینی

 

نامی از من نباشد
کتاب «کشف الاسرار» در ردّ کتابی است که یکی از آقازاده ‏های علما متأسفانه نوشته بود به نام «اسرار هزار ساله» و مسایل اعتقادی شیعه را در این کتاب به مسخرگی گرفته بود و به روحانیت و امامت و همه این ها جسارت کرده بود. امام بزرگوار، روی دل سوزی به حال اسلام، درس و بحث و مطالعه ‏شان و همه چیزشان را یک باره در حوزه تعطیل کردند و به نوشتن جواب به این کتاب پرداختند. این طوری که من شنیده ‏ام و در ذهنم است حدود چهل روز تمام این کارها را کنار گذاشتند و کتابی به عنوان «کشف الاسرار» در ردّ آن کتاب نوشتند و برای این که شایبه این معنا نباشد که کسی بگوید در آن یک نوع خودنمایی وجود دارد، آن کتاب در چاپهای اول و دوّمش حتی در یک جا اشاره به آن معنی ندارد که این کتاب مؤلفش امام بزرگوار است؛ یعنی ذکری از مؤلف در این کتاب اصلاً مطرح نیست و فقط کتابی است برای جواب به کتاب «اسرار هزار ساله». امام بزرگوار روی دلسوزی به حال اسلام کتابی به عنوان «کشف الاسرار» در ردّ کتاب «اسرار هزار ساله» نوشتند که در چاپ های اول و دومش ذکری از مولف در کتاب نیست. این کشف از خلوص ایشان در این مقام می‏ کند که با وجودی که امام جواب را نوشته ‏اند امّا به خاطر این که نخواسته‏ اند که کسی بگوید مثلاً جواب دهنده چه مقامی دارد، دستور داده‏ اند که نامی از ایشان در این کتاب مطرح نشود.(آیةالله فاضل لنكرانی)


اشعاری از امام ره


  • ما عَرَفْناکَ: 

فاطی‌ که زمن نامه‌ی‌ عرفانی‌ خواست/از مورچه‌ای‌،تخت سُلیمانی‌ خواست//گویی‌ نشنیده«ما عَرَفْناکْ»[1]/از آنک جبریل از او نفخه‌‌ی‌ رحمانی‌ خواست!


  • طوطی‌وار:

فاطی‌ که به دانشکده ره یافته است /الفاظی‌ چند را به هم بافته است//گویی‌ که به یک دو جُمله‌ی‌ /طوطی‌وار سوداگرِ ذاتِ پاکِ نایافته است.


  • پند:
    تا دوست بود، تو را گزندی‌ نبود /تا اوست، غبار چون و چندی‌ نبود//بگذار هر آن چه هست و، او را بگُزین نیکوتر از این دو حرف، پندی‌ نبود.


  • اسیر نفس:
    فاطی‌! اگر از طارُم اعلی‌ گُذری‌ /از خاک گُذشته، از ثُریّا گُذری‌//هیهات، که تا اسیر دیو نفسی /‌از راه «دَنی‌ٰ» سوی‌ «تَدَلّی‌ٰ» گُذری‌.


  • دلِ خواب:
    چشم تو و خورشید جهانتاب کُجا؟ /یاد رُخ دلدار و، دل خواب کجا؟//با این تن خاکی‌، ملکوتی‌ نشوی/‌ای‌ دوست! تراب و رَبُّ الأرْباب کجا؟!


  • معرفت:
    فاطی‌! تو و حقِّ معرفت یعنی‌ چه؟ /دریافت ذات بی‌ صفت یعنی‌ چه؟[2] //ناخوانده «الف» به «یا» نخواهی‌ رَه یافت /ناکرده سلوک،مُوهبت یعنی‌ چه؟



محمدرضا عابدی

پی نوشت
  1. تلمیح به بیان رسول گرامی اسلام(ص) است: «مٰا عَرَفنٰاکَ حَقَّ مَعْرِفَتِکَ»
  2. حافظ غزلی با این ردیف دارد:ناگهان، پرده برانداخته‌یی، یعنی چه؟مست، از خانه برون تاخته‌یی یعنی چه؟

منبع
خرداد 1363؛ http://www.jamaran.ir/

برگشت
  • نظرات : 0
  • بازدید : 86
کاربر گرامی شما هنوز در وبسایت ثبت نام نکرده اید
ما از شما درخواست داریم ثبت نام کنید و با نام کاربری خود وارد شوید.