• Site Rules
  • Contact

 

مــوضوعـات ســایت
رهگیری ثبت نام ها
جدید ترین مطالب
پـنـل کــاربری
لینک دوستان
تاریخ : 16 خرداد 1396

چرا دختران زودتر از پسران به تکلیف می رسند؟



                            
تفاوت بلوغ دختر و پسر

بلوغ، يكي از مراحل حساس زندگي بشر به شمار مي رود، زيرا دراين مرحله از زندگي، نه تنها جسم انسان دچار تغيير مي شود، بلكه خلق و خوي و روح انسان هم متحول مي گردد و قدرت فهم و درك انسان نيز بالا مي رود. به عبارت ديگر در اين دوران، شخصيت انسان كم كم تكوّن پيدا مي كند، و از انديشه ها و كارهاي كودكانه خويش خداحافظي مي كند، و اكنون آن چيزهايي را كه از قبل در نظرش بزرگ و مهم جلوه گر مي شدند، كوچك و حقير مي شمارد، و به چيزهاي مهمّ تر و بزرگ تري مي انديشد، و خويشتن را براي پذيرش بعضي از مسئوليت هاي خطير، آماده مي بيند، و سعي مي كند كارهائي انجام دهد كه بزرگترها انجام مي دهند. همه ي اين ها، نشان دهنده اين است كه شخص بالغ به مرحله اي از تكامل عقلي و رشد فكري رسيده است كه مي توان بر او كارها و وظايفي را محوّل كرد كه پيش از اين ممكن نبود، و شايد خداوند متعال هم به همين خاطر يكي از شرايط تكليف را بلوغ قرار داده است.



چرا سنّ بلوغ دختران با پسران متفاوت است؟

چرا دختران زودتر از پسران به تکلیف می رسند؟
 


امّا اين كه چرا سنّ بلوغ دختران با پسران متفاوت است؟

در اين شكي نيست كه خداوند به حكم قانون خلقت، زن و مرد را متفاوت آفريده است و طبق تحقيقات زيست شناسان و فيزيولوژيست ها و روان شناسان، همه ي اين تفاوت ها را نمي توان با مطالعه و تجربه مختصر به دست آورد، بلكه به دست آوردن آن نياز به پژوهش و تحقيقات فراوان دارد. در این زمینه، نکته ای که باید به آن توجه نمود این است که دین برای زن یک حساب خاصی قائل است. مرحوم ابن بابویه قمی رضوان الله تعالی علیه در کتاب قیم خود، من لایحضره الفقیه، بابی در ابواب نماز دارد به عنوان «ادب المراة فی الصلاة » که آداب نماز زن چگونه است: چگونه بایستد، به رکوع برود، تشهد انجام دهد، برخیزد که با عفاف او سازگارتر باشد. در پایان باب روایتی از امام ششم صلوات الله علیه نقل می کند که، زن اگر خواست تسبیح بگوید با انگشتهای خود تسبیح بگوید:«فانهن مسؤولات » (۱)شاید چنین دستوری درباره مرد نباشد که با انگشت تسبیح بگوید، ولی در این روایت می فرماید زن با انگشت خود تسبیح بگوید. البته بهترین تسبیح وشمارش تسبیح چه برای زن وچه برای مرد همان تربت حسینی صلوات الله وسلامه علیه است، وچنین هم نیست که اگر مردی با سرانگشتش تسبیح بگوید مقبول نباشد ولی دستوری به آن وارد نشده است اما درباره زن، گذشته از این که تسبیح گفتن وشمارش تسبیح با تربت حسینی صلوات الله وسلامه علیه فضیلت فراوانی دارد، دستور آمده است که اینها با سرانگشتانشان تسبیح بگویند زیرا این سرانگشتان در قیامت مسؤول واقع خواهند شد، این یک عنایتی از سوی خدا نسبت به زن است که با انگشت خود عدد تسبیح را بشمارد تا انگشت او نیز عبادت کند، چون خداوند بدن را باهمه خصوصیات در قیامت محشور می کند:بلی قادرین علی ان نسوی بنانه (۲) آری، قادریم بر این که منظم کنیم انگشتانش را.نه تنها دست و نه تنها انگشتان بلکه تمام خطوط سرانگشتان را نیز در قیامت بر می گرداند، تا شهادت بدهند. این یک عنایتی است که دین به زن دارد تا متوجه باشد که با این انگشتان تسبیح گفته است، آنگاه دیگری با این دست معصیت نمی کند. درست است که اگر با تسبیح ذکر نمود ثواب می برد، اما همه سرانگشتان در آنجا نقشی ندارند، لیکن وقتی که خود سرانگشت عامل شمارش تسبیح بود خود این انگشت وسرانگشت است که عبادت می کند. واگر چنان چه این موضوع به عنوان نمونه و تمثیل باشد نه به عنوان تخصیص و تعیین برای این که تعلیل عمومیت دارد می توان ادعا نمود که ذات اقدس الله بر اساس این روایت اصرار بر این دارد که زن با تمام اعضای بدنش بنده حق باشد وبه همین دلیل او را۶ سال قبل از مرد مورد عنایت خود قرار داده است. شما بارگاهی را تصور کنید که بدون اذن ورود، نمی توان وارد شد، اگر در آن بارگاه رفیع، کسی زن را شش سال زودتر از مرد راه بدهد معلوم می شود که این زن پیش از مرد مورد عنایت صاحب بارگاه قرار گرفته است.اگر ما از این شواهد، عظمت زن وبرتری زن را نسبت به مرد احساس و استنباط نکنیم لااقل معلوم می شود دین یک عنایت خاصی نسبت به زن دارد منتها زن باید موقعیت خود را درک بکند که دین صریحا به مرد می گوید تو برو وشش سال بازی کن، ولی زن را به حضور می پذیرد مثل این که در یک مجمع علمی به بچه ها می گویند شما بروید بازی کنید اینجا جای شما نیست اما بزرگترها را راه می دهند این نه برای آن است که زن ناقص است بلکه برای آن است که زن ریحانه است واین گل فقط باید به دست باغبان باشد وباغبان این گل، فقط قران وعترت وذات اقدس اله است.باغبان هر انسانی خداست که می فرماید:و الله انبتکم من الارض نباتا (۳) و خداست که شما را مانند گیاهی از زمین رویانید.وآن باغبان بهتر می داند کدام گل را بهتر از دیگری وزودتر از دیگری باید حفظ کند، کدام نهال را باید بیشتر پذیرایی کند. اصل کلی را قرآن بیان می کند که در جهان امکان باغبان خداست، واین نهالها مرد وزن را خدا آفریده واو می داند که بعضی از نهالها را باید زودتر زیر پوشش ونظر قرار داد تا مبادا خدای ناکرده آلوده شود وپژمرده گردد. زودتر باید او را زیر پوشش دین آورد واین نشانه عظمت اوست، وقتی زن عظمت خود را می یابد که بداند خدا او را شش سال زودتر از مرد می پذیرد، وبرای او حساب دیگری باز می کند. يكي از بزرگان مي فرمايد: مي توان گفت توفيق زن بيش از مرد است و اگر انسان تنزل كند حدّاقل بايد بگويد زن همانند مرد است. زيرا 6 سال قبل از اينكه مرد مكلّف بشود، زن را ذات اقدس اله به حضور پذيرفته است. زن همين كه از 9 سالگي گذشت و وارد دهمين سال زندگي شد، خدا او را به حضور پذيرفته است و با او سخن مي گويد و روزه را بر او واجب مي كند، مناجات هاي او را به عنوان دستور مستحب شرعي گوش مي دهد، آن وقتي كه هنوز مرد به عنوان يك نوجوان مشغول بازي است، زن مشغول راز و نياز و نماز ست. همه ي اين ها نشانه آن است كه زن براي دريافت فضايل شايسته تر از مرد است. اگر اين منطق درست تبيين و اجرا گردد، نتيجتاً معلوم خواهد شد كه زن بالاتر از مرد و لااقل همتاي مرد است... عمده آن است كه مرد وقتي پانزده سالگي را تمام کرد و وارد شانزده سالگي شد، شايستگي خطاب الهي را كسب مي كند و قبل از آن چنين لياقتي را ندارد، زيرا بلوغ زمينه تشرّف به مقام عبوديت است. باز در ادامه مي فرمايد: بلوغ يك شرافت است، آن ها كه اهل سلوكند، مي گويند، ما مشرّف شديم، نه مكلّف، چون زحمت و مشقّتي در كار نيست، بلكه شرف در كار است... اگر كسي به جائي برسد كه ذكر خدا گويد و در سايه اين ذكر، به ياد خدا و خدا به ياد او باشد شرافتي نصيب او گرديده است، و زن 6سال قبل از مرد به اين شرافت مي رسد.(4)

نتيجه آن‌که بين بلوغ و تکليف تفاوت وجود دارد. بلوغ يکي از شرايط تکليف است و چون دختر زودتر بالغ مي‌شود، زودتر هم مکلف مي‌شود، و اگر در کسي - دختر يا پسر- نشانه‌هاي بلوغ آشکار نشد، معيار ديگري مطرح مي‌شود که رسيدن به سن خاص است.


محمدرضا عابدی

معرفي منابع جهت مطالعه بيش تر
  1. كتاب نظام حقوق زن در اسلام، شهيد مطهري، بخش 7 تعاون هاي زن و مرد، ص 171 - 190.
  2. زن در آينه جلال و جمال، موضوع تقدم بلوغ دختر بر پسر، ص 379، (آيت اللّه جوادي آملي) نشر اسراء.
  3. پاسخ به پرسش هاي مذهبي، (آيت اللّه سبحاني و مكارم شيرازي) ص 423، بخش 5، بلوغ پسران و دختران.
  4. بلوغ دختران، مهدي مهريزي، دفتر تبليغات اسلامي، (كل كتاب).
  5. مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، (نظام حقوق زن در اسلام)، انتشارات صدرا، چاپ اول، ج 19، صص 168 و 178 - 179.
  6.  الكسيس كارل، بحث زن در طبيعت ـ انسان موجود ناشناخته، چاپ سوم، ص 100.
  7. سبحاني،جعفرومكارم شيرازي،ناصر،پاسخ به پرسش هامذهبي،چ1،ص423،بخش5،موضوع:بلوغ پسران ودختران،نشراميرالمؤمنين(ع).
  8. جوادي آملي، عبدالله، زن در آينه جلال و جمال، موضوع: تقدم بلوغ دختر و پسر، چاپ سوم، ص 379.

پی نوشت ها

  1.  من لا یحضره الفقیه، ج ۱، ص ۳۷۴، روایت ۱۰۸۹
  2. قیامت، ۴
  3. نوح، ۱۷
  4. جوادي آملي، عبدالله، زن در آينه جلال و جمال، موضوع: تقدم بلوغ دختر و پسر، چاپ سوم، ص 379.

منابع

  1. زن در آینه جلال و جمال، جوادی آملی، عبد الله.
  2. مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات، اندیشه قم؛ http://www.andisheqom.com

برگشت
  • نظرات : 0
  • بازدید : 36
کاربر گرامی شما هنوز در وبسایت ثبت نام نکرده اید
ما از شما درخواست داریم ثبت نام کنید و با نام کاربری خود وارد شوید.