• Site Rules
  • Contact

 

مــوضوعـات ســایت
رهگیری ثبت نام ها
جدید ترین مطالب
پـنـل کــاربری
لینک دوستان
تاریخ : 23 اردیبهشت 1395
موضوع : مناسبت ها

میلاد, حضرت زین العابدین, امام سجّاد (ع) ماه شعبان بهشت را بیارایند. ارزاق و روزی مؤمنین را منشعب و تقسیم سازند و بیفزایند. از این جهت ماه شعبان را شعبان خوانند. ماه شعبان یادآور دلیر مردانی است که نامشان در تاریخ اسلام ماندگار است و سیره آن ها چراغ راه دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السّلام است. سوم شعبان خجسته سالروز میلاد امام حسین علیه السّلام نماد و الگو پاسداری از ارزش های انسانی و اسلامی است. بزرگ مردی که نمونه عینی غیرت دینی و گذشتن از دنیای خاکی برای عزّت دین، آزادی و انسانیّت است. چهارم شعبان سالروز میلاد قمر بنی هاشم تجلّی وفاداری و جانبازی است. حضرت عبّاس علیه السّلام نمونه کامل اقتدار، سربلندی یک سرباز و برادری واقعی است. اوج شادمانی و سرور علویان در نیمه شعبان سالروز میلاد منجی عالم بشریّت است. پنجم شعبان سالروز ولادت چهره ماندگار عبودیّت و دین مداری است. امام صادق علیه السّلام فرمود: هر که اولْ روز از شعبان روزه دارد بهشت واجب شود وی را البته، و هر که دو روز روزه دارد خدای تعالی هر روز و شبی دو بار بر او نگرد در سرای دنیا و دائم نظرش بدو بود در بهشت، و هر که سه روز روزه دارد چنان بود که خدای را در عرش و بهشتِ وی، در هر روز زیارت کند.

شعبان ماهِ رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم

رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم چون ماه نو از شعبان بدیدی در مدینه ندا فرمودی که: اهل یثرب! من رسول خدایم به شما، بدانید که شعبان ماه منست، خدای بر آن کس رحمت کناد که مرا بر ماه من یاری دهد به روز. امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: هرگز از من درنگذشت روزه شعبان از آن وقت باز که منادی رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم شنیدم از شعبان. از ابی الحسن علی بن موسی الرّضا علیه السّلام روایت است که: هر آن کس در این ماه تصدُّق بدهد اگرچه به نیم خرما باشد خدای تعالی بدن او را بر آتش دوزخ حرام گرداند.عباس گوید: در حالى كه اصحاب رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم نزد آن حضرت درباره فضایل شعبان سخن مى‌گفتند، حضرت رسول خدا صلّى الله علیه و آله و سلّم فرمودند: شعبان ماه شریفى است و آن ماه من است. حمل كنندگان عرش آن را بزرگ داشته و قدر آن را مى‌شناسند و آن ماهى است كه ارزاق مؤمنین براى رمضان در آن زیاد مى‌شود و بهشتی ها آراسته مى‌گردند. فقط به این جهت شعبان نامیده شده كه ارزاق مؤمنین در آن زیاد می‌شود. آن ماه عمل است كه در آن حسنه هفتاد بار دو چندان گردیده، بدی‌ها ریخته شده، گناهان آمرزیده شده و کار نیک قبول مى‌شود. خداى بزرگ به بندگان خود مباهات مى‌نماید، از عرش خود به روزه داران و عبادت كنندگان نگریسته و به خاطر ایشان به حمل كنندگان عرش خود مباهات مى‌نماید. ماه شعبان تنها ماهی که سرتاسر شادی، خیر و برکت است. ماه شعبان تنها ماهی که در آن، شهادت هیچ یک از معصومان علیهم السّلام واقع نشده است. ماه شعبان، ماهی که در آن، تولّد دو امام همام است. در این میان، چه راز و رمزی بین سالار شهیدان علیه السّلام و نهمین فرزندش عجّل الله تعالی فرجه الشّریف وجود دارد؟ چرا باید در شب میلاد امام حسین علیه السّلام لحظه‌ها را با یاد و نام امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف چراغانی کرد؟ چرا باید برترین و بهترین عمل در شب نیمه شعبان، زیارت امام حسین علیه السّلام باشد؟ بارزترین پیوند این دو دُرّدانه هستی چیست؟.. متن حدیث: عن ابن عباس قال قال رسول الله صلى الله علیه و آله و قد تذاكر اصحابه عنده فضائل شعبان قال شهر شریف و هو شهرى و حمله العرش تعظمه و تعرف حقه و هو شهر تزاد فیه ارزاق المومنین لرمضان و تزین فیه الجنان و انّما سمّى شعبان لانه تتشعب فیه ارزاق المومنین و هو شهر العمل فیه تضاعف الحسنه لانه تتشعب فیه ارزاق المومنین و هو شهر العمل فیه تضاعف الحسنه سبعین و السیئه محوطه و الذنب مغفور و الحسنه مقبوله و الجبار جل جلاله یباهى فیه بعباده و ینظر من عرشه الى صوامه و قامه فیباهى بهم حمله عرشه... «ثواب‌الاعمال،صفحه131»

سوم شعبان و نیمه شعبان
یکی از اعمال سال روز میلاد امام حسین علیه  السّلام دعایی است که در توقیع مبارک امام حسن عسکری علیه  السّلام به قاسم بن علاء همدانی آمده است. در فرازی از این دعا عرضه می‌داریم: پروردگارا! از تو می‌خواهم به حقّ مولود این روز؛ کسی که وعده و خبر شهادتش، قبل از تولّدش داده شده و آسمان و هر کس در آن بود و زمین و هر کس روی آن بود، بر او گریستند. در عوض شهادتش، امامان از نسل او قرار داده شدند و شفا در تربت او جای گرفت و فوز و رستگاری با او مقرّر شد، در روز رجوع و بازگشت او و اوصیای خاندان وی، بعد از قائم آنان عجّل الله تعالی فرجه الشّریف و سپری‌شدن غیبت او. [1] و [2] روز تولّد امام حسین علیه السلام سخن از ایام بعد از غیبت فرزندش امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشّریف است. یعنی این که رجوع و بازگشت آن بزرگواران، بعد از انقضا و سپری‌شدن ایّام غیبت ولی الله الاعظم عجّل الله تعالی فرجه الشّریف است؛ ولی چون آن حضرت ظهور فرماید، زمینه آمدن آن انوار طیّبه، فراهم خواهد شد و‌ آنان نیز بعد از آن خواهند آمد. البته از بعضی اخبار رجعت استفاده می‌شود که آمدن آن انوار طیّبه، بعد از انقضای ایّام غیبت و نیز سپری‌شدن دوران حکومت و فرمان فرمایی آن ولی دوران و صاحب العصر و الزّمان است.[3]

نیمه شعبان و یاد امام حسین علیه السّلام
زیارت امام حسین علیه السّلام همیشه و همواره مورد سفارش و تاکید بوده است؛ اما شب میلاد امام مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف از شب‌های زیارتی مخصوص سالار شهیدان حسین بن علی علیه السّلام است. امام صادق علیه السّلام در این باره می‌فرماید: هر کس شب نیمه شعبان، مرقد امام حسین علیه السّلام را زیارت کند، خداوند متعال گناهان او را می‌بخشد.[4] از امام پرسیدند: «آیا خداوند عزّوجلّ تمام گناهان را می‌آمرزد؟» امام علیه السّلام فرمود: آیا این را برای زائران حسین علیه السّلام زیاد می‌دانید؟ چگونه نیامرزد؟ در حالی که زائر حسین، مانند کسی است که خداوند عزیز و بلند مرتبه را در عرش زیارت کرده باشد.[5]در روایت دیگری امام صادق علیه السّلام در این‌باره می‌فرماید: در نیمة شعبان، منادی‌ای از آسمان ندا می‌کند: «ای زائران حسین! برگردید؛ در حالی که آمرزیده شده‌اید و ثواب شما بر خدا و نبی او حضرت محمد صلّی الله علیه و آله و سلّم است.» [6] آن حضرت هم چنین می‌فرماید: زمانی که اول ماه شعبان فرا رسد، منادی‌ای از زیر عرش ندا می‌دهد: «ای کسانی که در کوی حسین بار انداخته‌اید! شب نیمه شعبان را از زیارت آن حضرت خالی مگذارید؛ زیرا اگر بدانید در زیارت نیمه شعبان چه مقدار اجر و ثواب است، سال بر شما طولانی می‌شد، تا نیمه شعبان فرا رسد.»[7] امام صادق علیه السّلام به یونس بن یعقوب می‌فرماید: ای یونس! شب نیمه شعبان، خداوند هر مؤمنی را که زائر امام حسین علیه السّلام باشد می‌آمرزد و به آنان گفته می‌شود: «کارهایتان را از نو آغاز کنید.» یونس به امام عرض می‌کند: «آیا این اجر و ثواب برای کسی است که در شب نیمه شعبان امام حسین علیه السّلام را زیارت کند؟» امام علیه السّلام فرمود: «اگر مردم می‌دانستند چه ثواب‌هایی برای زائران کوی حسینی است، مردان در نبودن مرکب، سوار بر چوب شده و به زیارت امام حسین علیه السّلام می‌شتافتند.» [8] این فرمایش امام علیه السّلام اهتمام زیارت امام حسین علیه السّلام در شب میلاد امام زمان علیه السّلام را بسیار واضح می‌سازد. در عظمت فضیلت زیارت امام حسین علیه السّلام همین بس که امام سجاد علیه السّلام می‌فرماید: هر کس دوست دارد با یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر مصافحه کند، امام حسین علیه السّلام را در شب نیمه شعبان زیارت کند که فرشتگان و ارواح پیامبران، برای زیارت آن حضرت، از خداوند کسب اجازه می‌کنند و به ایشان اجازه داده می‌شود؛ پس خوشا به حال کسانی که با ایشان، مصافحه کرده و ایشان با آن‌ها مصافحه کنند. [9]

  1. http://ahlolbait.com
  2. پایگاه تخصصی صحیفه سجادیه و http://lobolmizan.ir/post/1242
  3. امان،شهریور1386شماره.6(محمدرضا فؤادیان)اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِحَقِّ الْمَوْلُودِ فِی هَذَا الْیَوْمِ الْمَوْعُودِ بِشَهَادَتِهِ قَبْلَ اسْتِهْلَالِهِ وَوِلَادَتِهِ بَکَتْهُ السَّمَاءُوَمَنْ فِیهَاوَالْأَرْضُ وَمَنْ عَلَیْهَاوَلَمَّایَطَأْلَابَتَیْهَاقَتِیلِ الْعَبْرَةِ وَسَیِّدِالْأُسْرَةِ الْمَمْدُودِبِالنُّصْرَةِ یَوْمَ الْکَرَّةِ الْمُعَوَّضِ مِنْ قَتْلِهِ أَنَّ الْأَئِمَّةَ مِنْ نَسْلِهِ وَالشِّفَاءَفِی تُرْبَتِهِ وَالْفَوْزَمَعَهُ فِی أَوْبَتِهِ وَالْأَوْصِیَاءَ مِنْ عِتْرَتِهِ بَعْدَقَائِمِهِمْ وَغَیْبَتِه.بحارالانوارج98ص347،باب28.شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، اعمال نیمه شعبان. کریمی جهرمی، بررسی مقایسه‌ای بین حضرت مهدی عجّل الله تعالی فرجه الشریف و امام حسین علیه السلام،ص19.
  4. ابن قولویه، کامل الزیارات، ص 198، باب 72، ح 6.
  5. سیدبن طاووس، اقبال الاعمال،‌ ج 3، ص 340؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 101، ص 98.
  6. ابن قولویه، کامل الزیارات، ص 197.
  7. سیدبن طاووس، اقبال الاعمال، ج 3، ص 339؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 101، ص 98.
  8. ابن قولویه، کامل الزیارات، ص 199؛ علامه مجلسی، بحارالانوار، ج 101، ص 95.
  9. همان، ص 197، شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج 6، ص 48.
  10. این چشم‌روشنی، همان حدیث لوح است.[مجله شماره 6 : - مقالات] قال السلمان علیه الرحمة: : «خطبنا رسول الله (ص) فى آخر يوم من شعبان، فقال يا ايّها النّاس قد اظلكم شهر عظيم مبارك، شهر فيه ليلة خير من الف شهر، جعل الله صيامه فريضة و قيام ليله تطوّعا، من تقرّب فيه بنافلة من الخير كان كمن ادى فريضة فيما سواه، و هو شهر الصّبر، و الصّبر ثوابه، الجنه، و شهر المواسات و شهر يزاد فى رزق المؤمن، و شهر اوّله رحمة، و اوسطه مغفرة، و آخره عتق من النار، و هو للمؤمن غنم و للمنافق غرم‏» /مستدرك الوسائل، مرحوم نورى به نقل از وقايع الايام، ص 436 سيد حسين موسوى راد لاهيجی

 


برگشت
  • نظرات : 0
  • بازدید : 178
کاربر گرامی شما هنوز در وبسایت ثبت نام نکرده اید
ما از شما درخواست داریم ثبت نام کنید و با نام کاربری خود وارد شوید.